Laatste dag Boedapest

Hongarije, Budapest

Hallo allemaal,

Vandaag een korte blog. Weer werd ik niet helemaal fit wakker. Hoofdpijn, moe en weer dat opgeblazen gevoel.

Mijn ontbijt vandaag nam ik weer redelijk laat. Een boterham kaas, een chocolade croissant en yoghurtje.

Ik wilde vandaag naar de Boeda zijde. Het plan was vandaag de Gellert-heuvel te beklimmen naar de citadel en het paleis te bezoeken. Maar omdat ik me niet fit voelde stelde ik deze activiteiten uit.

Om 10.30 uur ging ik naar beneden om te vragen hoe ik het beste bij het paleis kwam nu de brug is afgesloten. Ze vertelde me dat ik om de hoek een tram moest nemen en bij de laatste halte moest uitstappen. Daar kon ik eventueel bus 16 of 16A nog nemen.

Toen ik buiten stond vond ik het wel heel fris en heb ik snel nog even mijn jas gepakt van de kamer. De tram had ik zo gevonden. Het eindpunt is dan ook niet zo moeilijk. Maar eerst nog een kaartje kopen. Ik kocht een kaartje voor 1650 forint (4.30 euro) voor 24 uur. Deze heb ik gepint omdat ik geen mogelijkheid zag ergens briefgeld in te duwen. Later zag ik wel die optie.

Het eindstation van de metro was in the middle of nowhere op de Boeda-zijde. Het was niet ver van het paleis maar ik besloot de bus te nemen toen ik toevallig zag waar die vertrok. Ik heb er immers voor betaald.

De bus stopte zowat voor het Boedapaleis. Keizerin Sissi (in het Hongaars Erszébet) woonde enkele jaren in het paleis. Het paleis werd in 1945 volledig verwoest tijdens de Tweede Wereldoorlog. Wat er nu staat is een replica van zoals het vroeger was. Het ziet er veel ouder en verwoest uit dan Schloss Schönbrunn. Maar de Oostenrijkers bouwen goede buffers op om openbare gebouwen te kunnen blijven onderhouden.

In het paleis is een museum van Art Deco. Lijkt mij niet zo interessant. Het museumwinkeltje vond ik wel geweldig. Ze hadden namelijk heel veel duurzame producten zoals stoffen boterhammenzakjes. Achteraf gezien had ik misschien toch maar ene moeten kopen zodat ik een reserve heb als die ene in de vaatwasser moet (drogen duurt namelijk best een tijd).

Ik vond het paleis mooi maar minder indrukwekkend dan Schloss Schönbrunn. Ook hier mooie uitzichten. Ik ben nog langs de matthiasfontein gekomen. Koning Matthias was koning van Hongarije in de 15e eeuw. De bronzen beeldengroep geeft de legende weer van de koning en zijn geliefde Ilonka. De twee ontmoette elkaar toen de koning incognito aan het jagen was. Nadat zij achter zijn ware identiteit kwam, realiseerde ze zich dat hun relatie onmogelijk was. Ze stierf aan een gebroken hart.

In het begin staat het Sandorpaleis waar de president van Hongarije zijn kantoor heeft. Voor het paleis staan bewakers die af en toe wisselen van de wacht. Daar vlakbij is de funicular. Een treintje dat de berg op gaat. Ik heb heel lang zitten wachten totdat het treintje weer ging om.een foto te kunnen maken.

Het plan was om vanuit hier door te lopen naar de citadel, maar ik vroeg me af of je wel een beter uitzicht had dan wat ik nu had over de stad. Het ligt verder van het parlementsgebouw af namelijk. Ik besloot daarom dat te skippen.

Ik moest naar het toilet en wilde in een restaurantje even plassen, maar die vroegen er 200 forint voor. Dan pak ik snel een bus en tram en ga ik wel in het hotel. Het is fijn dat in alle landen waar ik nu ben geweest de lijnen van bus en tram zowel heen als terug hetzelfde nummer hebben. Daar mag Nederland wel eens wat van leren. Zo vond ik snel hoe ik weer terugkwam.

In mijn hotel aangekomen snapte ik nu waarom mijn broek voor de reis bij de naaispullen lag. Er zit een gat op m'n reet net bij de naad. Gelukkig niet onwijs groot, maar toch groot genoeg om even iets anders aan te trekken. De housekeeping is nog niet geweest en ze was bezig in mijn gang dus ik besluit snel weer weg te gaan voordat ik ongemakkelijke momenten in mijn kamer creëer. Ik besluit op zoek te gaan naar een lunchplek.

Na even rondgelopen te hebben strand ik bij een hummus restaurant. Daar bestel ik een special menu. Namelijk een falafel sandwich met een limonade. De limonade was 0.5 liter geperste limoenen... zuur maar lekker fris! De falafel sandwich was verrukkelijk! Alles samen voor bijna 5 euro.

Het restaurant zat in dezelfde straat als de grootste synagoge van Europa. Daar wilde ik eigenlijk nog naar toe inderdaad. De kleuren vandaag de bakstenen (rood, geel en blauw) zijn de stadskleurwn van Boedapest. In de tuin staat een kunstwerk boom van Imre Vaga. Op elk blaadje staat de naam van een Hongaars slachtoffer van de Holocaust. Zo wat ik snel kon zien kost een kaartje 7000 forint. Aangezien ik vanavond lekker wil eten waar het ook iets prijziger is, weet ik niet of ik er genoeg geld voor heb om een kaartje te kopen. Het is open tot 19 uir dus misschien ga ik vanavond nog. Overigens wil ik wel bij tijds weer terug zijn. Ik wil nog douchen en op tijd naar bed. Morgen gaat mijn trein om 7.45 uur naar Praag. Die blog zal ook niet uitgebreid zijn omdat ik 8.5 uur in de trein zit.

Fijne avond nog!

🤣🤣🤣🤣je blijft bijzonder , maar goed dat je dat gat opmerkte🤣🤣🤣

Marja 2022-05-24 18:37:18

Hoi Vond hm best lang genoeg hoor Op naar je volgende avontuur 🎒 🛏 slaap lekker

Jose 2022-05-24 19:17:54

We hebben op onze reis naar budapest heel wat gemist. Rust goed uit.