Wat een uitzichten!

Tsjechië, Prague

Hallo allemaal!

Vandaag was ik vroeg wakker, maar dat kwam ook wel omdat ik gister vroeg in slaap viel. Ik besloot daarom vroeg te gaan ontbijten. Vandaag had ik twee geroosterde boterhammen met kaas, een broodje met eiersalade en een perengebakje. Ik dacht dat het appeltaart was, maar bleek dus peren te zijn. Allebei lekker.

Mijn koffer heb ik iets gestructureerd alvast voor morgen. Niet dat mijn koffer zo'n ellende was, zeker niet, want je hebt amper tijd om je koffer overhoop te halen en dan moet je al naar de volgende stad. Voor vanavond wilde ik m'n nettere kleding aan. Mijn rok heb ik al de hele reis in m'n koffer zitten voor die activiteit, maar het is vandaag erg fris voor een rok. Dan mijn witte broek maar even proberen schoon te maken met water. Zeep durf ik niet zo goed te gebruiken aangezien de zeep blauw is. Maar het is me aardig gelukt.

Om 9 uur trok ik de deur achter me dicht en ging ik op pad. Ik wilde vandaag naar de heuvel Petrin. Die ligt aan de linkerkant van de burcht. Bovenop die heuvel staat een uitkijktoren wat de Eiffeltoren wel lijkt. Eerst ging ik maar naar Albert in het metrostation Mustek. Daar kocht ik een halve liter water en een doosje aardbeien voor 60 koruna (2.43 euro). Vanaf daar liep ik verder naar de heuvel. Het was nog best rustig op straat en dat beviel me wel. Ik kwam uit in een parkje waar ik op het bankje heerlijk van mijn aardbeien heb zitten snoepen. Niet allemaal tegelijk overigens. Even verderop kon je met een treintje naar boven, maar ik besloot te lopen. Ik heb nog de hele dag om boven te raken en bovendien is het eigenlijk aangenaam weer om te lopen.

Ik liep door een park/bos. Op een gegeven moment gaan die paden wel heel stijl omhoog dat ik me afvraag waar ik aan begonnen ben. Ik kom uit bij een restaurantje waar ik al heel mooi uitzicht heb over de stad. Ik besluit even op het terras te zitten, maar de ober komt maar niet. Prima, want ik zit hier eigenlijk om te genieten van het uitzicht, niet zo zeer omdat ik iets wil nuttigen.

Na een tijd kom ik boven aan in een ander parkje. Daar besluit ik de rest van mijn aardbeien op te eten. Ik heb daar uitzicht op de toren, maar geen uitzicht op de stad. De rij voor de toren is mega lang en besluit daarom even op een bankje te zitten wachten totdat grote groepen met scholieren weg zijn, maar elke keer komen weer nieuwe groepen aan. Ik weeg af of ik wel echt naar boven wil. Is het me het waard om in deze rij te staan? Uiteindelijk sluit ik aan in de rij op het moment dat de rij iets korter is. Ik ben toch niet voor niets deze heuvel op geklommen?

Ik betaal 100 koruna (4.05 euro), want ik krijg korting met mijn studentenpas. Daarna moet ik ongeveer 215 tredes omhoog tollen. Gelukkig stond er af en toe file zodat ik op een rustig tempo naar boven ging. Boven was het druk en de toren wiebelde, maar wat een onwijs gaaf uitzicht heb je hier! Ik zou alleen misschien dus wat eerder moeten zijn gegaan zodat ik wat betere foto's kan maken zonder ellebogen of tassen in m'n gezicht.

De toren is zo gemaakt dat er een trap voor naar boven is en een andere trap voor naar beneden, zodat je elkaar niet hoeft te passeren. Als je naar de toren kijkt, lijkt het of het maar 1 trap is.

Beneden loop ik nog even naar het gebouw waar je een spiegeldoolhof hebt (daar hoef ik niet naar binnen) en verder staat er nog een mooi kapelletje en een oranje kathedraal.

Ik ben doorgelopen door het bos en kwam uit bij een klooster. Daar heb ik even een halve liter limonade gedronken voor 60 koruna (2.43 euro). Daarna ben ik door de stad naar beneden gelopen. Ik kwam uit bij de Karelsbrug. Ik kon ook die brug erna nemen maar ik wilde graag op het plein bij de astronomische klok oude Praagse ham eten. Mijn beste vriendin had me dit getipt en had eigenlijk nog geen moment gevonden om het te proberen, dus nu dacht ik hey laat ik dat pakken. Het ham wordt gebraden naast het stalletje op een open vuur. Het ziet er heerlijk uit en dat is het ook. Je krijg er een boterham en mosterd bij geserveerd. Het stalletje verkoopt ook braadworst (ook met brood en mosterd) en zuurkool. Je moet zelf aangeven hoeveel gram je graag zou willen hebben. Ik wilde graag 100 gram ham, maar het was net iets meer. Voor 127 koruna (5.15 euro) had ik een heerlijke lunch.

Vanaf dat plein ben ik teruggelopen naar mijn hotel. Het was pas 14.30 uur en om 17.30 uur moest ik klaarstaan voor de activiteit. De tijd heb ik alvast gebruikt voor het typen van deze blog, aangezien ik vanavond laat terug ben. Ik heb me ook even omgekleed, verder nog heerlijk gezeten in de stoel in m'n kamer en ben nog even in bad geweest. Ik ben totaal geen mens voor in bad te gaan dus na 5 minuten vind ik het allemaal wel genoeg geweest.

Om 17.30 uur ging ik naar beneden. Ik wist niet zo goed waar ik me moest melden of waar we verzamelden, dus heb ik dat even gevraagd aan de receptie. Just wait in the lobby. Opeens zag ik in m'n ooghoek iemand naar buiten wijzen. Oh dat was het busje. Ik had namelijk een dinner cruise geboekt! Je wordt dan opgehaald met een busje, krijgt een tour door het oude en nieuwe stadsgedeelte en schuift dan aan an het koud en warm buffet op een boot.

Het busje was nog maar half vol met de gasten van mijn hotel erbij. We gingen eerst nog langs andere hotels om vervolgens de tour te hebben
Er was een Engels sprekende gids die 45 minuten achter elkaar heeft gepraat. Zelfs over dat we in de file stonden... omdat ik alles zowat gezien heb, vond ik deze tour niet heel interessant. De buschauffeur wilde zo snel mogelijk door de stad crossen op spitsuur ofzo. Door rood licht, hard rijden en zelfs bijna een aanrijding met een tram... volgens mij wilde die gast 7 kleuren zien in m'n witte broek. Tis maar goed dat dit land een ontwikkeld land is en dat het busje riemen had.

Bij de boot aangekomen, kreeg ik wel een gevoel van: heb ik dit geboekt? De boot zag er een beetje oud uit. Ik kwam als laatste binnen op de boot dus moest bij andere mensen aan tafel schuiven. Geen probleem. Maar deze mensen hadden gelijk een klik omdat ze uit hetzelfde land kwamen. Shit, waarom had ik dit geboekt? Ik twijfelde nog of ik op ging staan om bij andere mensen aan te schuiven, maar dacht nee laat maar. Even later had ik leuke gesprekken met de mensen aan mijn tafel. Een koppel uit Miami en de andere weet ik niet precies waarvan maar ook van Amerika. Ze vertelden veel over hun kinderen en kleinkinderen. Waaronder tweelingen (identiek en niet-identiek). Het koppel uit Miami is al vanaf 2016 aan het rondreizen door Europa. Net voordat ze kleinkinderen kregen, want ze dachten anders nooit meer weg te kunnen. Die gaan verlopen nog niet terug naar Miami. Ik vroeg me af of ze überhaupt nog een huis hadden, maar dat hadden ze nog wel. Ik vraag me af waar mensen het geld vandaan halen (ze verhuurder hun huis niet). Oké hier is het wel een stuk goedkoper dan in Amerika, maar dan nog.

Het buffet viel ene beetje tegen, maar ik ben geen moeilijke eter, dus heb nog een goed vol bord gegeten. Na het eten heb ik nog op het bovendek gezeten. We gingen door een sluis met 4 andere boten. Toen de avond viel begon het wel koud te worden. Gelukkig had ik zowel mijn vest als jas meegenomen.

Om 22 uur gingen we weer met het busje langs alle hotels voordat wij werden afgezet. Weer als een idioot door de stad crossen.

Ik ben moe en heb een gezellige, mooie en rustgevende avond gehad. Lekker slapen, morgen mijn koffer inpakken en bij tijds naar het vliegveld. Ondanks dat het erop zit kijk ik er ook weer naar uit om de steden te ontvluchten.

Slaap lekker allemaal en dan morgen nog een laatste keer!

Een vliegende etappe dus 🙈🙈 En hele mooie foto’s van al die uitzichten en eten 🛌slaap ze en op naar morgen Groetjes 😘😘

Jose 2022-05-26 23:24:40

Dat badderen heb je van mij. Ik vind het ook niet lekker om in mijn eigen sop te zitten terwijl het water afkoelt.😅😅🤣🤣