Marketing wandeling leidt tot overwerken

Nepal, Kathmandu

's ochtends moest ik lopend naar het werk, want Elina gaat deze week haar familieleden opzoeken. Dat hoort schijnbaar als je getrouwd bent hier in Nepal. Ook moet ze naar een tempel om haar officieel te laten zegen als man en vrouw.
Een regenachtige dag vandaag, dus daarom maar een jas mee. Helaas loop ik nog steeds op kapotte schoenen, maar ach ondanks dat lopen ze nog erg goed en als ik nu nieuwe zou kopen zouden ze toch weer alleen witte schoenen hebben. Nu is het niet de hele goede periode om nieuwe witte schoenen te kopen omdat we midden in het regenseizoen zitten. De wegen zijn niet altijd geasfalteerd wat leidt tot glibber- en glijbanen van modder. Het nadeel is alleen nu met de regen dat de regen precies in dat mega gat van mijn schoen druppelt en dus mijn sok al na 5 minuten nat is.
Op kantoor aangekomen heb ik me meteen geinstalleerd. Het was koud vandaag maar ook gisteren. Ik ben natuurlijk het warme weer van Hetauda nu gewend. Terwijl Chitra en Gyan graag de ventilator aan wilde zat ik daar een beetje kou te leiden zonder vest want ja mijn grijze vest stond niet op mijn outfit van vandaag. Daar heb ik ook weer van geleerd. Gewoon dat vest aandoen, want t boeit toch geen fuck van of je er nu uitziet of niet als t maar kan volgens de gebruiken.
Niet veel later kwam Anusha ook in kantoor. We hebben even gekletst en ik heb aan mijn stageverslag gewerkt.
Ik kreeg te horen dat om 11 uur Nederlandse tijd een Nederlandse mevrouw zou bellen, omdat zij graag een reis wilde boeken. De enige informatie die ik van Chitra kreeg is dat het een koppel met een kind is en dat ze in juli komen. Chitra had niet eens een e-mail adres of andere informatie. Hij had deze klant gekregen via een familielid die in Amsterdam een restaurant runt.
Om 11 uur nog geen telefoon. Anusha belde naar haar oom en vrij snel kreeg ik die mevrouw aan de lijn. Ik heb op school klantengesprekken gevoerd dus ik had van te voren wel even wat informatie opgezocht van wat ik niet moest vergeten te vragen, maar er zijn niet echt vragen die je zo moet stellen, je moet altijd inspelen op wat de klant je voor informatie geeft. Natuurlijk moet je altijd achter bepaalde punten komen zoals waar is de klant naar op zoek? hoelang en met wie verblijft de klant? etc.
Het was al snel duidelijk dat deze mevrouw graag naar Nepal komt om het lokale leven te ervaren en de natuur te bekijken. Ze zei dat ze eigenlijk meer op zoek was naar informatie over waar ze het beste naar toe kon gaan in plaats van een reis boeken, maar ik deed haar een suggestie van pokhara, ecolodge, pothana, henjakot (slapen in een Tibetaans gezin) zoals ik dat als een businesstrip een keer heb gedaan en ze bleek erg enthousiast. Ik heb haar uiteindelijk gezegd dat we haar wel een reisoverzicht konden sturen van een reis die wij haar zouden aanraden en dan kan ze altijd nog bepalen wat ze anders wil in die reis, of dat ze alleen een deel van het programma wil boeken etc.. Ik was wel een beetje zenuwachtig omdat ik dit natuurlijk alleen had geoefend op school en nog nooit echt met een echte klant een gesprek had gevoerd. Ik was bang dat ik belangrijke informatie vergat te vragen en ja dat gebeurde ook. Ik ben vergeten te vragen in wat voor soort accommodatie mevrouw graag zou willen verblijven. Natuurlijk wist ik wel al dat ze het liefste gewoon bij lokale bevolking verblijft, maar dat is in Kathmandu erg moeilijk te regelen. Natuurlijk kunnen we dit altijd nog via de mail bespreken. Achteraf ben ik best trots op deze prestatie en heb ik eigenlijk ook een heel goed beeld van wat mevrouw nu eigenlijk wil, ondanks dat mevrouw daar zelf in het begin helemaal geen idee bij had.
Na het gesprek van denk ik een half uur tot uur, ben ik samen met Anusha gaan lunchen. Anusha nam me mee naar een restaurantje erg dichtbij kantoor waar ze vroeger altijd naar toe ging en ze zei dat ze toen altijd lekker eten hadden. Ze bestelde voor ons samen een chili Buffalo en voor ieder 10 Buffalo momo's. Dit was erg lekker maar veel te veel. Anusha had chilisaus erbij gedaan dat ze erg lekker vind maar toch wel erg hot was.
Daarna zijn we meteen voor marketing een ronde gaan lopen. We gingen naar diverse restaurants en hotels. Himalayan Java, Bungeejump, New Orléans, Hotel Kathmandu Guest House. Bij dat hotel moesten we bij het marketing kantoor naar binnen. Die man was erg enthousiast over onze ecolodge en zei dat we ook bij de receptie binnen in het hotel wat brochures konden achterlaten. We liepen naar het hotel en een man begon ons te checken of we wel bij het marketing kantoor waren geweest en hij ging zelfs even daar naar toe bellen. Daarna zijn we naar Bon Apetit gegaan en hebben we brood gekocht bij Hot Bread en zijn we doorgelopen naar Roadhouse, Yak restaurant, Oliva, Rosemary en een kleding zaak. Verder nog bij Yatri naar binnen geweest. Zoveel plekjes hebben we gehad dat we nieset meer weten waar precies. Toen we weer terug op kantoor waren was het al 17:30 uur. (Ik dacht even godverdomme wat doet mn laptop stom, mijn cursor versprong telkens, blijkt dat toen ik net mijn laptop aan de stroom ging leggen ik mijn tas omgegooid heb en dat mijn muis nog aanstond waardoor mijn muis telkens klikte etc.) Ik had geen puf om nu naar huis te lopen en Anusha wilde graag nog even wat gaan drinken. We wilde naar de Himalayan Java die bij de Fire and Ice ligt, maar kwamen eerder tot stilstand namelijk in de coffee house. Nou ben ik geen koffiedrinker dus Anusha bestelde een cappuccino en ik een Lassi (milkshake). Even later kwam de barman aanzetten met 2 koffie. Ohshit die man heeft in plaats van Lassi waarschijnlijk Latte verstaan... Dus ik heb gezegd dat ik een Lassi had besteld, maar ze hadden geen lassi's meer dus heb ik uiteindelijk een watermelon-juice genomen. Dat was eigenlijk best lekker.
Toen we terug waren op kantoor was het bijna 19 uur. De tijd waarop Chitra normaal naar huis gaat. Hij heeft mij naar huis gebracht wat superfijn was. In mijn appartement was ik te lui om nog eten te koken en ik had eigenlijk ook totaal geen honger. Ik heb wel nog een stukje van mijn meergranen brood op, dat echt even smullen was.