Koningsteden Baktapur en Patan

Nepal, Kathmandu

Ik wordt weer wakker in 't hotel. Echt een heel goed hotel vind ik het. Vriendelijk personeel, de kamer is schoon en t fijnste vind ik toch wel dat het ondanks het zich vlakbij Thamel en Durbar Square bevindt, je echt niks merkt van de drukte van de stad wanneer je buiten op het terras zit of in je kamer chillt. Vandaag stonden Baktapur en Patan op t programma. In Baktapur was ik al eerder geweest maar Patan nog niet. Chitra had een busje voor ons 5'en geregeld om 8 uur. Om 7:45 uur waren Chitra en Raghu er al. Dat werd snel een ontbijt naar binnen werken. Baktapur ligt niet in het centrum van Kathmandu dus het is best wel een ritje. Onderweg zijn we nog even gestopt bij de ATM, want voor Baktapur en Patan moet je entreegeld betalen. Aangekomen had Raghu voor ons al een ticket gekocht met het geld wat we hebben ingelegd. De binnenstad van Baktapur moet authentiek blijven dus alle gebouwen zien er oud uit. We gingen via een andere ingang dan ik de vorige keer binnen kwam. Ik vond deze ingang wat minder indrukwekkend. Terwijl we heel eel informatie krijgen van Raghu lopen er veel bedelaars om ons heen met schaakspellen, kettingen, klankschalen of gewoon met niks. Tja we zijn een goed mikpunt vandaag want t is nog niet zo druk en wij zijn 5 blanken. We komen langs locals die schaaltjesmaken van klei, een man die een spaarpot boedseert in minder dan 10 minuten, een man die uit hout kleine schommelpaartjes snijdt, peutertjes die vriendelijk namaste naar je roepen en wel op de foto durven. Ik koop voor 300 roepies nog 6 kaarten die van papier gemaakt zijn. Er waren in die winkel vooral kerstkaarten te koop dus het duurde wel even voordat ik een leuke neutrale vond. Onderweg nam Chitra nog een lekkernij voor ons mee. Het was suiker dat in olie gebakken was in de vorm van een bloemetje. Niet veel later stopte we op een plein om een lunch te nemen. Iedereen nam yoghurt en sommigen met noten en kaneel erin. We komen deze dag langs tempels, waaronder een tempel waar alle kamasutra-standjes in hout zijn uitgehakt en het koninklijk paleis van de koning die 55 ramen heeft voor de 55 vrouwen die hij had. Door de aardbeving zijn enkele gebouwen ingestort, die proberen ze nu na te maken maar met een betere constructie. Iedereen raakt een beetje vermoeid van het weer, de vele tempels maar vooral de vele informatie de we van Raghu krijgen dat niet altijd verstaanbaar is. Via de poort waar ik de vorige keer naar binnen ben gekomen verlaten we Baktapur en lopen we even een straatje met trappen in naar beneden. In het midden van de trap is het vlak waardoor wij het wel heel raar vonden als je hier met de rolstoel naar beneden moest gaan (omdat het zo steil was) maar we kwamen er al snel achter dat dit voor motoren waren. Onder aan de heuvel stond een grote boom met witte vogels erin die veel hadden gescheten. We liepen verder naar het busje. Met het busje gaan we naar Patan. Patan is net als Baktapur een van de koningsteden. We stopte bij Durbar Square. Papa had voor zichzelf al besloten niet mee te gaan. We liepen dus naar een uitzichtpunt waarvandaan je over Durbar Square kon kijken. Om op Durbar Square te komen moet je betalen, maar we hadden wel een beetje genoeg van alle tempels en van boven kon je het beter zien. Dus we besloten om te stoppen met de rondleiding en nog even voor mn oom naar klankschalen te gaan kijken. De eerste winkel zag er professioneel uit en we konden gelukkig even zitten terwijl ome Jan kijkt naar schalen. Er hing een grote spiegel. Chitra stond om en stond te kijken hoe dik hij was. Hij hielt zijn buik in voor het ideale zelfbeeld. Ome Jan vond de schaal te duur dus we verlaten de winkel. Niet veel later stonden we in de volgende winkel, maar deze stond echt vol met souvenirs en je kon nergens zitten. Mam en ik besluiten buiten in de zon op het stoepje te gaan zitten, maar een man stond al op zodat wij op 2 krukjes kobden zitten. Het was heerlijk weer en ik werd ook wel moe van het lopen en wachten. Ook hier slaagt ome Jan niet. We lopen weer verder en komen opeen rustig binnenpleintje waar de winkel al vol stond met Amerikanen. Mama en ik besloten weer buiten te zitten Marja zei dat het wel een goede prijs was dus dat het hm wel kon worden, maar uiteindelijk kwamen ze weer zonder schaal naar buiten. We lopen nog even door de Golden Temple en gaan terug naar het busje waar papa achter op de bank probeerde te slapen. We rijden terug naar het hotel en krijgen onderweg nog het overige geld terug. In het hotel kregen we nog een rondleiding door het oude gedeelte van het hotel dat allemaal kleine deurtjes heeft. Dus bukkend liepen we door het hotel naar boven en een kamertje in. Erg grappig. We drinken op het terras nog wat en gingen naar de Fire and Ice pizzeria. Daar was het drukker dan normaal maar iedereen had lekker gegeten. We liepen terug maar ik had de verkeerde straat gepakt met een beetje richtingzsgevoel van mij en papa liepen we toch zonder omweg naar het hotel. Daar zijn we nadat de tassen voor morgen klaargemaakt zijn gelijk in bed geploft.