Koken koken koken

Peru, Ayacucho

Hallo!

Eindelijk de blog van zondag! Zondag sliepen wij allemaal uit, na een avondje stappen. Uitslapen is hier voor mij tot 9:30 uur. Ik lag nog een half uurtje in mijn bed te woelen voordat ik eruit ging. Ik heb elke ochtend een kuil in mijn matras op de plek waar ik heb geslapen. De eerste paar dagen in het nieuwe huis was het nog niet zo erg, maar nu lig ik gewoon bijna in een soort zwemband. Dat ligt op een gegeven moment echt niet meer lekker. Anne en Tine waren al uit bed. Ik dacht dat Elise ook allang naar de stad was ofzo, want die is meestal erg vroeg uit haar bed, maar toen wij tegen half 2 ofzo toch echt wel naar de markt moesten, gingen we Rikke en Elise maar even wakker maken. Rikke was al wakker, maar Elise die was na om 9:30 uur al uit bed te zijn geweest, rechtop in een diepe slaap gevallen. We hadden onze collega’s uitgenodigd voor de housewarming op maandag tussen de middag, dus er moest flink gekookt worden. Hoeveel personen er zouden gaan komen dat wisten we niet, dus dat was een pure gok. Wel hadden we een idee van wat we allemaal konden bereiden: aardappelsoep, chapla’s met guacamole of eiersalade (kunnen mensen zelf kiezen), rijstsalade (pastasalade maar dan rijst in plaats van pasta), cake en fruitspiesjes. We besloten maar even een lijstje te maken zodat we tenminste niks zouden vergeten. Verder moesten we nog een nieuwe pan, want die was laatst kapot gegaan, bakjes leek ons handig om beter te kunnen stapelen in de koelkast, er was wc-papier nodig en we zouden ’s avonds met Jade en Tine een pizza-avond met De Mol houden, dus daar moesten we ook ingrediënten voor hebben. Nadat we een lijstje hadden gemaakt, hebben we opgeschreven welke spullen bij de markt gehaald moesten worden en wat bij de supermarkt. Daarna gingen we op pad. Ons leek het slim om op te splitsen in supermarkt en markt, zodat we niet met alle spullen van de supermarkt door de markt hoefden te zeulen. Dus Tine, Anne en Elise gingen naar de markt en Rikke en ik naar de supermarkt. Rikke en ik gingen eerst bij de ijssalon waar we laatst waren geweest een ijsje halen. 1 bolletje cookie op een horentje. Zo liepen we verder naar de supermarkt, maar we konden waarschijnlijk niet met het ijsje de supermarkt in dus we gingen voor een kerkje op een stoepje zitten om ons ijsje verder op te eten. Na ons ijsje gingen we naar de supermarkt waar we best snel klaar waren. Pomodore, rijst, mozarella, aluminiumfolie, bakjes, wc-papier, olijfolie, inca-cola, gewone cola, een pan, servetjes, olijven, geen idee wat nog. We deden het natuurlijk in onze plastic-vrije zakjes. Hele tassen vol geladen. Lopend naar boven ging het sowieso niet worden, dat hadden we van te voren al besloten. We liepen naar de plaza in de hoop daar tuktuks te vinden, maar geen tuktuk te bekennen. Wanneer je ze nodig hebt dan zijn ze er niet. Rikke had voordat we weg gingen aan de andere Tine gevraagd of we servies konden lenen van haar zodat we geen wegwerpbordjes hoefden te kopen. Rikke had echter nog geen adres doorgekregen dus ze besloot te wachten op reactie toen we op de plaza waren en ik moest met alle boodschappen de taxi in naar huis. Ik stapte in de eerste de beste taxi en ik regelde meteen dat ik voor 4 sol naar huis kon. Ik zei telkens cinqo (5) terwijl ik 4 vingers omhoog stak en die man zei telkens si si si, totdat ik doorhad dat ik cuatro moest zeggen. Toen ik cuatro zei vond ie dat ook oke. De man zette me pal voor de deur af, wat erg handig was met zoveel boodschappen. Eindelijk boven aangekomen in ons huis helemaal buiten adem. Rikke had gevraagd of ik dan nog ergens chapla’s voor vanavond in de straat kon kopen. Toen ik eenmaal de boodschappen had opgeruimd leek het me niet zo handig om naar een winkeltje te lopen, want ik was diegene die alleen een sleutel had, niemand zou weten waar ik was en mij kunnen ze niet bereiken, want ik heb een Nederlands nummer welke alleen wifi heeft in sommige restaurants en op kantoor. Dus ik ging ondertussen maar even mijn eigen kamer opruimen. Toen ik even uit het raam keek stonden Anne, Elise en Tine voor de deur. Ze waren er pas net. Ik deed de deur voor hen open en niet veel later kwam Rikke ook, die had ondertussen al een berichtje gestuurd dat zij chapla’s had geregeld. Samen begonnen we gelijk met het klaarmaken van al het eten, want daar was morgen geen tijd meer voor. Dan moeten we ’s ochtends naar kantoor en dan tussen de middag komen ze al. We sneden de groenten, we maakte guacamole en eiersalade, we kookte de rijst, maakte cake… Om 18:30 uur kwamen Jade en Tine. Zij hadden al aangeboden om de pizza’s te maken terwijl wij verder bezig gingen met het eten van morgen. We maakten pizza’s van chapla’s met olijven, pomodore, tomaat, paprika, aubergine, mozarella en basilicum. Toen de pizza’s klaar waren namen we ook een welverdiende pauze door De Mol te kijken. Elise ging wel nog naar de keuken om de aardappelsoep te maken en de vloer te dweilen. Het recept van de aardappelsoep is trouwens gebaseerd op het groentenpakket van de Albert Heijn en is echt lekker. Iedereen maakte lekkere dingen. De mol was dit keer wat minder spannend, maar wederom een leuke aflevering. Na De Mol gingen Jade en Tine weer naar huis. Elise ging naar bed. Anne, Rikke en ik ruimden nog een paar kleine dingen op, maar we hadden besloten om extra vroeg op te gaan staan om sowieso de fruitspiesjes te maken, al het servies alvast klaar te zetten, nogmaals de vloer te dweilen, stoelen klaar te zetten, de soep te pureren etc.. Ik ging naar bed. Ik kwam niet zo snel in slaap want Rikke heeft nu meer last gekregen van haar hoestje dus die was continue aan het hoesten.