Berg beklimmen

Tsjechië, Prague

Hallo allemaal!

Ik had vanacht heerlijk geslapen ondanks dat ik paar keer ben wakker geworden. Om 7 uur werd ik wakker en vond dat wel prima eigenlijk. Ik had gisterenavond de wekker gezet om 8 uur, want ik wilde redelijk vroeg de berg beklimmen want er werd 27 graden voorspelt. Na rustig opstaan ging ik Om 8 uur naar beneden voor het ontbijt. Zeer uitgebreid, maar geef mij maar gewoon broodjes met kaas in plaats van alle zoetige broodjes en yoghurtjes. Ik nam 2 broodjes (een met eiersalade en een met kaas) en pannacotta. Daarna heb ik nog een chocoladecroissantje en gekookt ei genomen. Ohja met appelsap. Even naar boven om tanden te poetsen en op naar een supermarkt.

Ik had gisterenavond ook opgezocht waar een grotere supermarkt zat. In die hoofdstraat zat Albert gaf Google aan. Die hoofdstraat lijkt een beetje op Champs Elysees. Ik zag wel het bordje Albert, maar de supermarkt zag ik niet. Dan maar de hoek om en op zoek naar een klein winkeltje. Ah klein winkeltje gevonden! Zit ook wel bijna in iedere straat. Daar kocht ik koekjes, water en een appel. Het was 82 koruna's (3.31 euro) ik wilde graag mijn 1000 koruna wisselen voor kleiner. Stel dat ik vanmiddag nog een freetour wil doen naar de burcht dan heb ik wat fooi. Gisteren heb ik namelijk ook 200 koruna's gegeven aan de gids. Die vrouw vroeg waarschijnlijk in het Tsjechisch of ik niet kleiner geld had en raakte geïrriteerd toen ik haar niet begreep.

Ik had van te voren al besloten dat ik de metro zou nemen naar de andere kant van de rivier. Ik ben er trouwens vandaag achter gekomen dat dit de Moldau is... oeps! Gisteren heb ik al blaren gelopen dus mijn voeten gaan het nog zwaar te voorduren krijgen deze vakantie. Ik stapte op bij metrostation Mustek en nam de groene lijn (lijn A) naar metrostation Malostranska. Dit is in de buurt van waar ik gister die dode vis op nog geen 2 meter afstand vond. Toen ik het metrostation uit kwam heb ik gelijk m'n jas in m'n tas gedaan. Jezus het was pas 9.30 uur en ik zweet al! Op gevoel begon ik maar de heuvel te beklimmen. Ik liep door een parkje en hey ik kon daar links met trappen gelijk al omhoog. Gewoon op slakken tempo naar boven want 1 het is warm en 2 ik heb de hele dag de tijd.

Bovenaan de trap had ik al een mooi uitzicht over Praag. O wacht eens... ik ben bij de burcht aan gekomen. Dit was niet helemaal het plan... Om het koninklijk kasteel te bezoeken moeten alle mensen 1 voor 1 door een poortje/scan en wordt handbagage gecontroleerd (je moet je tas even open doen. Toen ik mijn rugtas afdeed zag ik tot mijn verbazing dat deze wagenwijd openstond! Hoe dan? Want er was amper iemand. Gelukkig had ik mijn beurs in m'n buiktasje en mijn telefoon vast. In mijn rugzak zat water en m'n jas en verder niets belangrijks. Even op een rustig plekje mijn spullen bekijken. Nee, shit, mijn rits heeft het begeven... sta je dan boven op die berg! No way dat ik helemaal naar beneden ga en dan straks weer naar boven in deze hitte dacht ik. Maar ja wat moet dat moet. Gelukkig kreeg ik de rits weer gemaakt althans op dat moment dacht ik dat ik hem had gemaakt, want hij ging normaal dicht.

De burcht bestaat uit verschillende complexen met als prominente bezienswaardigheid de kathedraal. Ik heb even heerlijk op het bankje gezeten met een fles water en heb me even opnieuw ingesmeerd. Van de kathedraal liep ik verder. Oh nu liep ik het bewaakte gebied weer uit. Daar stonden soldaten in zo'n hokje te poseren. Lijkt Londen wel. Iets verder had ik weer prachtig uitzicht over de stad. En o hier was de andere toegangsweg naar de burcht die ik me herinner van de foto's van pap en mam. De burcht heeft ook een kasteeltuin. Dus daar wilde ik wel even relaxen en mijn appeltje eten. Ik moest dus weer door dat poortje. Weer stond mijn tas open. Potver. Gaan we nou de hele dag zo vervelend doen? Als ik mijn tas met liefde dicht doe dan lukt het, maar ik doe best vaak de tas open en dicht. Dan voor water, dan voor geld, dan voor m'n jas, dan voor zonnebrand... Dit is gewoon geen optie meer voor de hele vakantie nog vol te houden, dus ik moest vandaag een nieuwe tas gaan kopen helaas.

De kasteeltuin was groot en prachtig. Ik heb op een rondeel even een pauze gehouden in de schaduw. Daar had ik zelfs kippenvel, zo warm was het in de zon. Ik had op een bord gezien dat er ook een tunnel is die de twee kasteeltuinen met elkaar verbindt. Helaas is deze tunnel dicht door constructieproblemen. In het andere deel van de tuin ben ik niet meer geweest. Ik wilde nog naar het gouden straatje, die vlakbij de kathedraal ligt, maar helaas heb ik achteraf het verkeerde straatje gefotografeerd. Daarna ben ik via de andere trap (de trap van de foto van pap en mam) weer naar beneden richting centrum gelopen. Ben ik even blij dat ik deze trap niet naar boven heb genomen. Wat een helse weg moet dat zijn.

Ik liep door totdat ik weer bij Malostranska metrostation uitkwam. Daar op het hoekje zat een bagelrestaurantje. Ik bestelde een bagel met avocado en paprika voor 203 koruna (8.20 euro). Ja weer duur! Ik nam de bagel mee naar het plekje waar ik gisteren ook was en klom weer op het muurtje. Mooi uitzicht op de Karelsbrug en een verrukkelijke bagel. Wat wil je nog meer?

Na de lunch ben ik met de metro terug gegaan naar Mustek metrostation. Dan stap je als het ware uit op de champs elysee. Gelijk maar even naar H&M en C&A. Kijken of daar nog iets fatsoenlijks vergelijkbaars is. Ik wil namelijk een rugzakje die niet al te groot is, want dan heb ik straks weer gezeik met mijn handbagage in het vliegtuig. Ik twijfelde of ik een handtas wilde, maar dacht nee is niet handig als ik een jas of vest meeneem. Niet helemaal wat ik zocht in deze winkels. Bij C&A hadden ze wel een rugzak voor 25 euro maar die heeft maar 1 vak... hoe lang moet ik nog rondslenteren om iets te vinden. Ik besloot om terug te keren naar het hotel.

In mijn hotelkamer ben ik even bijgekomen. Rond 16.30 uur ben ik naar de Primark gelopen, die ook in die straat zit. Ook geen tas wat ik zoek. Dan maar die tas van de C&A. Ik had 25 euro meegenomen aangezien ik geen 638 koruna's wilde uitgeven, want dat had weer invloed op mijn dagbudget. Helaas namen ze bij de kassa alleen briefgeld aan en ik had 2 euro munten bij... dan maar pinnen want ik ga niet nogmaals terugkomen. Helemaal klaar ermee.

Daarna ben ik doorgelopen naar Albert. Ja ik had gevonden waar Albert zat. Albert de supermarkt zit namelijk in het metrostation. Ja heel vreemd. Een grote supermarkt zit ondergronds en kleine bovengronds. Maar eerlijk... deze supermarkt was zo veel beter! Ik kocht twee grote 1.5 liter flessen water, want deze is goedkoper dan 75cl. Grote flessen kosten 11.90 koruna en kleine 20.90 koruna! Dan maar overgieten lijkt me. En ik moet sowieso echt wat meer gaan drinken dus 3 liter moest mee. Verder heb ik voor vanavond een zakje chips gekocht. Totale kosten 44 koruna (1.77 euro). Bezuinigen kan dus wel in deze dure stad.

Ik heb de spullen even in mijn hotelkamer gelegd en met mijn nieuwe tas gelijk weer op pad gegaan. Gisteren tijdens de tour zag ik een gezellig Italiaans restaurantje. Daar ben ik vandaag gaan eten. Helaas ene waar je gratis een boggel (kromme rug) erbij krijgt, want verhouding van tafel staat tot stoel klopt niet echt. Ik bestelde een pizza tonno en ice tea. In totaal gegeten voor 305 koruna ( 12.30 euro). Overigens vond ik het prima maar geen aanrader. Misschien morgen maar een Tsjechische keuken proberen? Misschien zijn ze daar beter in.

Na het eten nog snel een magnum-ijsje gekocht en terug naar het hotel gelopen.

Ik ben alleen vergeten om naar de DM te gaan. Misschien hebben ze daar nog extra blarenpleisters.

Morgen ga ik dan maar echt naar die metronoom kijken. Helemaal aan de andere kant van de stad. Misschien dat ik daarvoor een trammetje neem. Of ik ga naar de uitkijktoren. We gaan het zien. Er is nog genoeg te beleven in ieder geval, alleen merk ik dat ik iets rustiger aan mag/moet doen in verband met mijn blaren.

Ik ga zo nog even lezen in mijn boek en dan weer slapen. O ik zie nu net dat het morgen de hele dag zowat gaat regenen. Hmm. Even kijken hoe dat gaat zijn. Dan is een uitkijktoren misschien niet helemaal leuk, maar wel lekker droog. De hele avond om nog even na te denken.

Groetjes vanuit Praag!

Leuk geschreven Zul je altijd zien dat gedoe met je 🎒 Pizza zag er goed uit Mooie foto’s ook Zorg goed voor je voeten 🦶 en koop inderdaad blaren pleisters Anders is met pijn lopen de lol er zo vanaf 🛏 slaap lekker straks En ik hoop 🤞 dat het weer wat mee valt Doei

Jose 2022-05-16 20:28:00

Wij hebben de tuin bij de burcht gemist.

Petra 2022-05-16 21:37:09

Al een hoop gezien denk ik, maar in ieder geval eet je lekker, lijkt mij wel sjouwen met je 3 liter water 🤣🤣🤣🤣 lijkt wel of ik je blog uit Nepal lees toen sjouwde je ook zo met water😜 Hoop dat het water morgen meevalt☔️