Zomerpaleis van Sissi

Oostenrijk, Vienna

Hallo allemaal!

Aangezien het al best laat is zal ik misschien een korte blog typen.

Vanmorgen had ik de wekker gezet om 7.30 uur. Ik ben vannacht paar keer wakker geworden, maar ben blijkbaar geen moeilijke slaper. Rond 8.15 uur zat ik aan het ontbijt. Ik wilde vandaag naar Schloss Schönbrunn, dus wilde een beetje op tijd vertrekken. Ik zag vanmorgen dat dit pas om 9 uur openging. Schloss Schönbrunn was het zomerpaleis van Sissi. Het paleis ligt buiten de stad dus ik moeste eerst zorgen dat ik een ov-kaart bemachtigde. Ohja aan de overzijde van de straat ergens. Voor de zekerheid vroeg ik de receptioniste waar het was (in de tabakszaak) en hoe ik met het openbaar vervoer moest reizen naar het paleis. Bus 74A naar Stadstrasse metro station en dan de groene metro naar Schönbrunn metrostation. De bus stopt letterlijk voor de deur. Voor 14.10 euro heb ik een ov-kaart gehaald voor 48 uur na afstempelen. Om 9 uur nam ik de bus.

Metrostation gevonden en ook gelijk welk perron. In de metro duurde het voor mijn gevoel uren. Zat ik wel in de goede metro? Ah toch wel! Ik liep vanuit het metrostation Schönbrunn de verkeerde uitgang uit dus heb eerst een wandeling gemaakt door een park voordat ik bij het paleis uitkwam. Wauw wat mooi! Laten we verstandig eerst even naar het toilet gaan. Daar moest ik 0.50 cent betalen. Later kwam ik erachter dat op sommige plekken binnen de koninklijke poorten zelfs helemaal niets hoeft te betalen.

Ik besloot geen ticket te kopen voor het bezichtigen van de kamers in het paleis. Ik twijfelde een beetje of dat wel de moeite waard zou zijn en natuurlijk gaan al die mensen eerst naar binnen om vervolgens de tuinen te bezichtigen. Ik besloot naar de tuinen te gaan. Maar eerst natuurlijk paar foto's van dichterbij. Een stel was foto's van elkaar aan het maken en ik bood hen aan om een foto van hen beide samen te maken. Daarna heeft het meisje nog foto's van mij gemaakt.

Aan de rechterkant krijg je toegang tot de tuinen. Lijkt wel een park, zo groot. Een Turkse man was aan het strugglen met foto's maken dat ik aanbood om een foto van hem te maken. Hij maakte ook van mij. Hij vroeg waar ik vandaan kwam en of ik alleen was. Uit Nederland en ja ik ben alleen. Hij gaf aan ook alleen te zijn en wilde graag samen met mij vandaag verder zodat we van elkaar foto's konden maken. Ik had hier geen zin in en ben snel weggelopen. Moet er niet aan denken de hele dag met een onbekende oude vent te lopen.

De tuin had mooie fonteinen, veel bankjes en rozen. Ondanks de vele bankjes was er trouwens weinig schaduw. Het was ook ober de 32 graden vandaag. Je snapt natuurlijk dat ik vanwege mijn blaren en de warmte vandaag weer op slakkentempo ging. But hey it doesnt matter to me.

Aan de rechterkant bij het oudste dierenpark van de wereld ben ik in de schaduw naar boven gelopen naar Gloriette. Het gebouw waar vroeger diners plaatsvonden in de tuin ligt op een heuvel. Het panoramadak is te bezichtigen met een ticket, maar vanaf de heuvel heb je al prachtig uitzicht over het paleis en de stad.

Vervolgens ben ik weer door de schaduw aan de andere zijde omlaag gelopen. Daar kom je uit bij het zwembad. Had ik dat vantevoren geweten had ik sowieso even een duik genomen. Even verderop ben ik op een bankje geploft in goede schaduw. Daar heb ik weer een hoofdstuk uit mijn boek gelezen. Daar heb ik savonds niet echt tijd voor want dan typ ik de blog voor jullie. Heerlijk die rust in de tuinen. O ja mocht je geen interesse hebben in paleizen of Sissi etc. , je kunt hier ook komen om mannen te zien hardlopen met ontbloot bovenlichaam 😉.

Na een hoofdstuk te hebben gelezen strandde ik even later bij een verstopt restaurantje waar ze reclame maakte voor kaiserschmarnn. Dat klinkt erg aantrekkelijk natuurlijk. Dus ik had geluk dat er nog een tafel vrij was en heb daar kaiserschmarnn met vanille ijs besteld. Het ijs smelte heel snel dus het was eerst ijs daarna kaiserschmarnn eten.

Vervolgens ben ik teruggelopen naar het begin waar ze tickets verkochten. Daar heb ik een Imperial student ticket gekocht. Het was nog even de vraag of ik studentenkorting zou krijgen omdat er geen verloopdatum op mijn studentenpas staat. Dat is ook waarom ik hem 2 jaar later nog gebruik. Voor 18 euro had ik toegang tot enkele (zo'n 25) zalen van het paleis. Die in totaal 1441 kamers telt. Je mag daar geen tassen meenemen en mag geen foto's maken (deden sommige mensen overigens wel). Dat was een audiotour van ongeveer een half uur door de balzaal, eetzaal, slaapkamers, wachtruimte etc. Ik vond vooral de oude grote schilderijen erg indrukwekkend.

Na dat bezoekje vond ik het wel genoeg geweest voor vandaag bij Schloss Schönbrunn. Ik heb me eerst een nieuwe masker gekocht want mijn elastiek was gebroken en heb daarna de metro teruggenomen naar Landstrasse. Daar heb ik bus 74A genomen naar mijn hotel. In mijn hotel aangekomen heb ik gelijk mijn telefoon aan de lader gehangen want die was bijna leeg. Ik was met een half lege telefoon vanmorgen vertrokken.

Rond 17.15 uur besloot ik het laatste gedeelte van mijn tour van gisteren af te maken en dan daarna te gaan dineren daar vlakbij. Ik nam dus weer de bus naar het Stadtpark. Het is trouwens echt een verademing die ov-kaart. Scheelt je tijd en wat meer rust voor m'n voeten. Vanuit het Stadtpark ben ik naar de barokke Jesuitenkirche gelopen. Daar op het pleintje was het ondanks dat het afgelegen ligt best druk. Dat kwam door een opendag vandaag e universiteit ofzo. Buiten op een bord stond dat om 18.20 uur er een concert zou zijn op het orgel. Toen ik binnenkwam was iemand het orgel al aan het bespelen/stemmen. Opvallend in deze kerk is de plafondschildering. Die zijn zo gemaakt dat het lijkt alsof er koepels in het dak zitten.

Deze kerk ligt aan de Bäckerstrasse. De straat is vernoemd naar de vele bakkers die hier vroeger woonden. Speciaal hier is het hofje op nummer 7. Daar kan je restanten zien van een 18-eeuwse paardenstal, met originele drinkbakken aan de muur.

Daarna was de beschrijving in mijn boekje niet heel duidelijk maar uiteindelijk kwam ik uit bij de Griechenkirche. De byzantijnse bakstenen gevel valt gelijk op. Deze kerk kon je wel naar binnen, maar vanachter glas bekijken. Links van de kerk ben ik naar beneden gewandeld door een smal historisch steegje. Door dit steegje kwamen vaker koetsen met paarden, maar omdat het zo smal is, moest men met de rug strak tegen de muur staan om geen hoeven of wielen over hun tenen te krijgen.

Vervolgens kwam ik uit an der schönen blaren donau. Dit viel me toch een beetje tegen in vergelijking met de Moldau in Praag... ik ben terug gelopen richting Mozarthaus, waar ik gisteren was. Daar was ik gister langs een Israëlisch restaurant gekomen en deze stond ook getipt in mijn boekje. Hier hadden ze gelukkig na even wachten plek. Later was het zelfs zo druk dat mensen in de rij stonden te wachten.

Ik bestelde een bag o beef en kreeg alleen vlees geschoteld. Ohw het is soort tapas. Op aanraden van de mensen naast mij aan een tafel bestelde ik er bieten met crème fraiche bij. Hierna zat ik bomvol. Voor 26.50 euro heerlijk gegeten en gedronken.

Na het eten ben ik doorgelopen naar het Hundertwasserhaus. Het is een opvallend kunsthuis. De wijk vond ik persoonlijk niet zo prettig aanvoelen.

Vanaf het Hundertwasserhaus ben ik snelste weg naar de Landstraßer hauptstrasse gelopen. Vanaf daar gaat weer bus 74A naar het hotel. Zodra ik de bus uitstap sta ik al in mijn hotel. Daar heb ik even gebeld met het thuisfront en mijn koffer weer een beetje ingepakt.

Morgen staat er een fietstour op de planning en daarna met de trein naar Budapest!

Slaap lekker allemaal!

Die bogen lijken wel veel op de bogen een paar km van het pontje.

Petra 2022-05-20 23:05:33

Bieten met crėme fraiche ?? Volgens mij was dat aardbeien met slagroom !! 😎😋

Ome Jan. 2022-05-21 10:50:07

Prachtige foto’s De stad van Sissy 🥰🥰 Ben er zelf nooit geweest Maar als dan ……..