Kapotte pan

Peru, Ayacucho

Vanmorgen werd ik weer wakker van de wekker van Rikke. Ik was vlak daarvoor al wakker geworden en had me nog afgevraagd of Rikke een wekker had gezet, maar ik had geen zin om mijn eigen wekker op dat moment te zetten. Vannacht had ik niet zo lekker geslapen. Ik was paar keer wakker geworden van auto-alarmen (deze gaan echt vaak af, gewoon van een hond die ertegen aan loopt bijvoorbeeld) en ik heb ook een kind horen krijsen. Het eerste wat ik zag toen ik opstond was dat het vandaag regende. Het weer hier in Ayacucho is zo onvoorspelbaar, maar dat hebben jullie natuurlijk in de blog van paar dagen geleden gelezen haha. Ik besloot om een blouse met lange mouwen aan te doen en mijn fleece-vest mee te nemen. Verder mijn regenjas aan, mijn 'waterschoenen' aan en niet vergeten mijn regenhoes om mijn tas te doen. Heel hard regende het niet, maar zoals daarnet al gezegd, you never know. Ik at vanmorgen een broodje met kaas en daarbij een banaan. We hebben nu trouwens een werkende waterkoker, dus we hoeven geen pan meer op het vuur te zetten voor thee. Ik nam een kop kaneelthee. Vandaag hoefde ik me niet te haasten want ik had mijn tas al klaargemaakt voor het eten. We liepen met zn allen naar kantoor. Op kantoor heb ik een beetje gezocht naar informatie van andere plekken, maar ook hierbij kon ik niet veel diepgaande informatie vinden. Net voordat we naar huis gingen ging ik nog naar het toilet. Toen ik terug kwam gleed ik half uit over een natte bloem. Je wil niet weten hoe vaak ik al hier in Ayacucho een bijna-val-moment heb gehad, of zelfs al helemaal op de grond lag... Ik kom niet bruin, niet rood, maar blauw/paars thuis denk ik. Jade kwam nog zeggen dat we onze trip naar de jungle dit weekend het beste konden skippen. Er zijn in Peru hevige regenvallen geweest waardoor er aardverschuivingen zijn die de wegen blokkeren. Dit zou betekenen dat als we naar de jungle willen, misschien wel voor 12 uur in de bus stilstaan omdat de rotsen van de weg gehaald moeten worden, waardoor je uiteindelijk langer in een bus zit dan daadwerkelijk in de jungle bent. Dan gaan we zaterdagavond waarschijnlijk naar de 90's-party bij Puka's Wasi. 's Middags gingen we lopend naar huis. Ik vergat mijn regenhoes op kantoor, waardoor ik hoopte dat het na de lunch niet ging regenen (dat heeft het niet) Elise moest nog naar de supermarkt dus die gaf de sleutel van ons huis aan Anne. Anne en Tine gingen onderweg nog paar winkeltjes binnen. Bij ons huis aangekomen gingen Rikke en ik pasta maken. De groenten had ik gisteren gesneden dus het moest alleen gebakken worden, sausje erbij en de pasta koken. Rikke ging eigenlijk koken. De koekenpan viel al in ons vorige huis al half uiteeen (de steel brak bijna af), maar nu is ie officieel kapot, nadat Tine na haar aangebakken pannekoeken pogingen het aangekoekte uit de pan schraapte en de pan dus in de prullenbak viel zonder steel. Vlak daarna bleek de gasfles op te zijn. Elise was met beide tegenslagen natuurlijk niet bepaald blij, want die had graag ook warm gegeten tussen de middag. Om de gasfles bij te vullen moeten we iemand bellen, maar we hadden te weinig tijd daarvoor. Wij hadden gelukkig wel ons eten op tijd klaar waardoor we een lekkere pasta (farfalle) met groene saus, wortel, tomaat, ui, knoflook en broccoli hadden. Anne kon ook nog haar eten op tijd opwarmen. Tine besloot maar na haar pannekoekpogingen om alleen appel te eten en Elise maakte ook een fruithapje. Na het eten gingen we weer op pad. Zij gingen alle vier naar Yanama dus we namen afscheid bij kantoor. Op kantoor probeer ik me al de hele tijd te concentreren, maar veel aan mijn scriptie kan ik nu niet doen. Vanavond ga ik waarschijnlijk noedels eten. Morgen zouden we eigenlijk naar Quinua gaan, maar dat gaat niet meer door want Kimberly heeft werk hier te doen.