Geen ontbijt

Peru, Ayacucho

Vrijdag, de laatste werkdag voor het weekend. Toen ik wakker werd van de wekker van Rikke had ik totaal geen zin om op te staan. Daardoor was ik ook wat aan het treuzelen. Toen ik in de keuken kwam kwam ik tot de conclusie dat we geen ciabattas meer hadden, dus ik had geen brood meer. Ik had ook geen water meer dus ik moest snel snel nog ergens een ontbijtje gaan kopen. Ik ging naar het winkeltje ietsje beneden in de straat. Daar zit ook een aardig vrouwtje. Oh daar heb ik wel eens eerder over verteld in de blog. Ik noem het nu maar voortaan het andere vrouwtje. Dus ‘het vrouwtje’ is het winkeltje bij mn oude huis die bijna altijd gedeukte groenten heeft en ‘het andere vrouwtje’ is het winkeltje bij mn nieuwe huis, die amper groenten heeft. Bij ‘het andere vrouwtje’ kocht ik 5 chapla’s en 2.5l water. Ze vroeg of ik ook palta wilde (avocado). Die avocado zag er geweldig goed uit en nu had ze tenminste avocado dus doe me die maar ja. Ik had echter geen zin in een broodje avocado nu, maar wellicht vanmiddag. Ik at snel 2 chapla’s met aardbeienjam. Oh wat had ik zin in chapla’s met kaas, maar ik heb me voorgenomen om.die pot jam op te maken voordat ik naar huis ga. Over anderhalve week al! Wow wat gaat de tijd tegenwoordig snel. Komt het omdat ik pas weer een jaar ouder ben geworden? Konden we de tijd maar zelf bepalen… na het ontbijt goot ik nog water in mijn bidon. Ik had eigenlijk meer tijd dan ik had gedacht. Waarom deed ik alles dan zo gehaast? Elise was vanmorgen al naar Yanama dus we gingen met ons 4’en naar kantoor. Rikke ging eerder naar huis want die had afgesproken met Roxanne voor taalles. Ik zocht naar duurzaamheidartikelen. Eigenlijk zoek ik of er een verband is tussen leeftijd en de afname van een duurzame reis, maar belandde in een wereld van duurzaamheidsartikelen wat erg interessant was. Tine was ondertussen ook naar Yanama ofzo. Dus tussen de middag ging ik alleen met Anne naar huis. Ik wilde graag nog brocolli voor vanavond, maar wist zo gauw even niet in welk winkeltje ik dat kon kopen welke op de weg lag naar huis. Laten we t proberen bij het andere vrouwtje. Die vrouw was blij mij weer te zien. Daar zag ik het niet liggen, maar ik wilde het voor de zekerheid vragen. Maar wat is beoccoli nou weer in t spaans? Anne zei brocolli maar ik geloofde er niks van. Toen de vrouw vroeg waar ik naar zocht zei ik verde, verduras… anne zei broccoli. Ah broccoli! No tengo broccoli (ik heb geen broccoli). Ah dus het was toch gewoon broccoli! Zo’n andere vrouw legde uit dat er verder op de berg nog een markt was waar ze broccoli hebben. Althans ik denk dat ze dat zei want ik verstond haar amper want ze had geen tanden meer. Pff het was te warm om nu nog een winkel of markt te zoeken dus ik ging gewoon naar huis samen met anne. Thuis liepen we Elise tegen het lijf. Die ging even naar het centrum. Rikke zat met Roxanne in een lege slaapkamer. Ik maakte 2 chapla’s met een halve avocado als lunch. Ik weet even niet meer of Tine nou thuis was gekomen tijdens de middag maar ‘s middags waren anne en Tine naar Yanama. Ik klopte op de deur van Elise om te vragen of ze er nog was. Maar er was geen gehoor. Ik ging alleen naar kantoor, want Rikke nam een middagje vrij. Op kantoor was ik samen met josé. Ik volgde flightradar om te zien hoe mijn zus in Ghana landde. Weer kreeg ik een migraine aanval waardoor ik even helemaal niks deed. Na kantoor ging ik samen met Elise nog naar de supermarkt en de markt. Ik kocht brood, chips, yoghurt, nootjes, broccoli, wortel… weer twijfelde ik over kaas. Nee niet doen marjolein. Daarna liepen we weer terug naar huis. Helaas hadden ze nu ook geen vuilniszakken. Thuis kwam ik weer helemaal buiten adem aan. Ik maakte pasta met broccoli, wortel, ui, knoflook en rode saus met gehakt. Ik haat een gasfornuis. Ik verbrand telkens bijna mijn vingers en ondanks je de pit op het laagste zet brand nog bijna alles aan. Ohja en ik kreeg het weer voor elkaar om in mijn vinger te snijden. Daarna waste ik mijn spullen en ook andermans spullen weer af. Tine kwam ‘s avonds thuis en die ging bijna gelijk weer weg want die gaat dit weekend naar la costa (de kust). Van haar stond dus ook nog troep. ‘s avonds in mn puzzelboekje gepuzzeld, maar alle leuke puzzels zijn nu al gedaan, ik wil een nieuw boekje!!! Daarna als een blok in slaap gevallen.