De toerist uithangen

Hongarije, Budapest

Hallo allemaal!

Vanmorgen toen ik wakker werd voelde ik me niet helemaal energiek. Ik was moe en voelde me een beetje opgeblazen. Ik had bewust de wekker al iets later gezet omdat ik de afgelopen dagen ook merkte dat ik moe ben overdag. Altijd maar door en door (tuurlijk want je wil zo veel mogelijk zien en doen), maar nu even de knop wat minder zetten.

Rond 9.15 uur ging ik naar de ontbijtzaal. Toch maar weer iets naar binnen duwen. Ik at vandaag een boterham met roerei en een kaascroissant. Dat was voor mij genoeg.

De temperatuur zou vandaag hetzelfde zijn als gister dus weer twijfelde ik over het meenemen van een vest of jas. Gister had ik het eigenlijk alleen koud als ik stil zat, dus vandaag moet goed komen als ik in beweging blijf.

Ik had gister wat plekken gemarkeerd in mij Google maps dus ik wilde vandaag daar het meeste van gaan bezichtigen. Tuurlijk staan er ook routes in mijn boekje en die zijn ook heel leuk, maar het duurt een stuk langer, omdat je telkens moet lezen en kijken waar je heen moet.

De meeste dingen die ik nog wilde zien waren in de buurt van het parlement. Ik vertrok als eerst naar het Liberty Park (Szabadsag ter). Dit park is omringd door prachtige gebouwen zoals de Amerikaanse ambassade. Een kleine groene strook aan de rechterkant van het plein was het eerste park in Pest. Daarnaast staat er het Sovjetmonument voor de gevallen Russische soldaten tijdens de 'bevrijding' van Boedapest in 1945. Het is het enige dat na de val van het Ijzeren Gordijn niet uit het stadscentrum werd verwijderd. Vele Hongaren willen het monument weg hebben. Voor het monument is een soort van protestactie opgezet. Er staan koffers en schoenen ter herdenking van de moord op Hongaarse Joden.

Vanaf dit plein loop ik verder naar het parlementsgebouw. Ik ben een beetje zoekende naar het schoenenmonument, omdat ik verwacht had dat het letterlijk voor het Parlementsgebouw staat, maar wanneer ik de menigte volg kom ik er al snel. Op de Donaupromenade staat diverse schoenen ter nagedachtenis aan de mense die aan het eind van de Tweede Wereldoorlog door de pijlkruisers letterlijk de rivier in zijn geschoten. Op deze plek werden Joden, Roma en ook tegenstanders van het regime geëxecuteerd. Ze moesten eerst hun schoenen uittrekken, waarna ze werden neergeschoten en in de Donau vielen. Ik heb een tijdje bij het monument gestaan, omdat het me best wel ontroerde en het besef gaf dat ik deze tijd helemaal niet heb gekend. Het geluk (tot nu toe) dat ik in vrijheid mag leven. Dat ik de vrijheid heb gekregen. En de vrijheid heb om hier überhaupt naartoe te kunnen gaan. En dan gaat er even door me hoofd die Oekraïners die ik overal wel tegenkom. Voornamelijk vrouwen valt me op. Zij die in de rij staan voor een voedselpakket. Zij die gratis met de bus mogen op vertoon van een paspoort. Zij die alles achterlieten om op zoek te gaan naar dat vrijheidsgevoel. Ik hoop voor hen dat sprankeltje hoop weer te kunnen hebben.

Ik loop verder langs de kade en kom uit bij Gresham Palace. Een mooi art-nouveaugebouw dat aan de begin van de 20e eeuw is neergezet als hoofdkantoor van de Engelse verzekeringsmaatschappij Greham. In 1999 werd het gebouw opgekocht en tot hotel omgevormd. Het is nu het duurste hotel van Boedapest. Op aanraden van mijn boekje ben ik ook even binnen gaan kijken en heb ik wat foto's gemaakt.

Vanaf daar heb ik al een mooi doorkijkje naar de Szent Istvan Bazilika, de basiliek waar gister de tour eindigde. Ik besluit een ticket te kopen om de basiliek van binnen te zien en de toren te beklimmen. En zoals ik gister zei is dit samen met het parlementsgebouw het hoogste gebouw. Ik wilde een studententicket maar de studentikoos zijn alleen voor studenten die hier in Hongarije studeren. Dan maar een adult ticket voor 3200 forint (8.37 euro). Binnen in deze basiliek ligt een relikwie van staatstichterkoning Stephan. Het is een relikwie van zijn rechtervuist die ze onbeschadigd hebben gevonden. Ik vind het maar een raar verhaal dat er een deel van een lichaam in een kerk in een kistje wordt bewaard. Wanneer ik binnen in de basiliek kom zijn er geen Engelse informatieboekjes meer. Ik ga niet weer als een kip zonder kop door een kerk lopen en niet weten wat ik zie, dus ik vraag of er nog boekjes zijn. Die mannen spreken geen Engels maar er loopt ene weg waarbij ik het gevoel heb dat hij voor mij boekjes gaat halen. Ik blijf even wachten, maar even verandert snel in 10 minuten. Waar is ie die boekjes halen? Is ie die boekjes wel halen? Even later komt ie terug met boekjes. Yes! De basiliek is van binnen prachtig en nu al mijn geld meer dan waard. Vervolgens moet ik met een lift naar boven voor de toren. En dan nog een stuk met een wenteltrap. De toren is rond dus je kan 360 graden rond lopen. Prachtig uitzicht over de stad en zelfs van het dak van het ministerie van Financiën (groen-gele Zsolnay-dak) waar ik hierna naar toe ga. Ik wilde met de lift naar beneden in plaats van met dat wenteltrap, want ik werd er helemaal dol van, maar de lift duurde me te lang. Ik ging met een wenteltrap naar beneden. Dan kom je uit op een tussenniveau. Daar was nog een klein museum van kelken, mantels, staffen en andere kerkatributen. Vanaf dat niveau wilde ik sowieso met de lift, maar weer duurde het mega lang. Dan maar dol naar beneden met die wenteltrappen.

Zoals ik zei ging ik daarna naar het ministerie van Financiën. Een prachtig en opvallend gebouw. Weinig toeristen hier, maar daar geniet ik alleen maar extra van.

Ik loop een heel stuk verder en kom uit bij een station (Nyugati Palyaudar). Het gebouw is prachtig o dank dat de torens zijn ingepakt voor herstel. Het is ontworpen door het Franse bedrijf Eiffel, dat ook de Eiffeltoren heeft ontworpen. In het bijgebouw rechts van het station zit een McDonalds. Volgens mijn boekje de mooiste van de wereld. Dus dat moest ik even bevestigd hebben, door zelf een kijkje te nemen. Ik heb alleen gekeken en foto's gemaakt. Een keer McDonalds deze vakantie is wel even goed.

Daarna loop ik terug richting mijn hotel, maar kijk eerst voor een restaurantje in de buurt voor lunch. Ik besluit niet ver van mijn hotel plaats te nemen en bestel een groene aspergesoep met gepocheerd ei erin. Dat ei had voor mij niet gehoeven, maar de soep was verrukkelijk. Totaal 2005 forint (5.25 euro).

Na de lunch loop ik terug naar mijn hotel. Ik kom even bij voordat ik besluit toch weer op pad te gaan. Ik heb een beetje een planning gemaakt van wat ik nog wil zien en doen, en dit ligt ver van wat ik morgen wil doen. Ik ging namelijk naar het Heldenplein en het Stadspark. Daarvoor is het één rechte weg aflopen. Onder de Andrassy ut, zoals de brede boulevard heet, loopt de oudste metrolijn van het Europese vasteland (1896). Zowel de metro als de hele boulevard staan op de Werelderfgoedlijst van Unesco, wat betekent dat geen enkele gevel mag worden gewijzigd. Deze weg is verder niet bijzonder en ik ben daarom blij als ik na 20 minuten aankom op het Heldenplein. Op het plein staat een Millenniummonument dat herdenkt dat de Magyaren zich in dit gebied vestigden. In het midden staat een zuil met aartsengel Gabriel, met ervoor een groep ruiterstandbeelden en het Hongaarse oorlogsmonument. Aan beide zijden van de zuil bevindt zich een colonnade met beelden van Hongaarse staatslieden en vorsten.

Daarachter ligt het stadspark met het Vajdahunyad kasteel. Het kasteel is sprookjesachtig.

Ik besluit om op een bankje weer een hoofdstuk uit mijn boek te lezen voordat ik verder loop langs Szechenyi Bath & Spa. Oftewel de mega-beroemde thermale baden. Ik twijfel nog een beetje of ik ook nog naar een thermaal bad ga en of ik daar genoeg geld nog voor heb. Daarna loop ik verder langs de dierentuin. Ik glip nog ergens een restaurant binnen voor het toilet, voordat ik die hele lange boulevard weer af moet lopen. Naar mijn hotel toe is al zo lang dat ik 66 potjes vet heb gezongen om mezelf moet in te spreken.

Aangekomen in mijn hotel was ik helemaal op. Mijn voeten hebben weer een avondje rust nodig. Rond 19.00 uur ben ik op pad gegaan naar Karavan. Jorieke tipte mij gister dit. Het is een soort foodtruckfestivalletje. Heel veel keuze was er niet. Hamburger, pizza achtig iets, soepen geserveerd in brood en grill. Daarnaast stond nog een kraampje voor drinken. Ik bestelde een vegetarische hamburger met geitenkaas, ui, tomaat en augurk met frietjes en dan een cola erbij. In totaal voor 3800 forint (net iets minder dan 10 euro). Je had diverse staanplaatsen maar ben verder doorgelopen voor een zitplek.

Op de terugweg wilde ik nog een ijsje scoren omdat ik zo goedkoop heb gegeten. Maar vlakbij mijn hotel aangekomen moest ik toch wel dringend naar het toilet. Dan maar geen ijs vandaag.

Ik ga zo nog wat lezen in mijn boek en dan weer slapen.

Tot morgen allemaal!

Inderdaad de moeite waard om de baseliek in te gaan. Mooi uitzicht overBudapest. Gelukkig hoefde je al die potjes vet niet mee te nemen.

Petra 2022-05-23 22:52:18

Zo nog net voor ht slapen gaan gelezen En de mooie foto’s bewonderd Kijk weer uit naar ht volgende verhaal morgen Tot dan en slaap ze 😴😴😴