Stenen op de weg leggen

Nepal, Bidur

Bijna iedereen stond al fris en fruitig te wachten in hotel Square toen we met de bus van het ene hotel bij dit hotel arriveerden. We begonnen deze zonnige dag met een ochtendwandeling door Nuwakot. Anusha bleef in het hotel, want die moest nog wat zaken regelen voor Berlijn. Zij kon mijn laptop wel lenen die bij de receptie stond. Gyan lag nog te snurken in zijn bed. Dus Elina en ik hebben bijna de hele groep mee op pad genomen. Elina en ik wisten beiden weinig van Nuwakot dus Elina had gauw nog even een screenshot gemaakt van Wikipedia haha. Onderweg heeft ze dus ook dingen verteld die ze gewoon van Wikipedia had. We liepen langs de hoofdweg tot er geen winkels meer te vinden waren en maakten toen een rechtsomkeer terug naar het hotel. Sommige vonden het jammer dat dit de wandeling was, maar hier was ook niet veel meer te zien. Toen we terug liepen schoot me opeens iets te binnen... shit ik had Anusha niet het wachtwoord van mijn laptop gegeven, dus nu kon ze nog niks.
Toen we terug waren in het hotel namen we een lekker ontbijt van brood, ei en fruit. Daarna begon weer het echte programma. We gingen met de bussen naar het basisschooltje waar we gisteren ook waren. Onderweg was het weer billen bij elkaar knijpen. We stonden opeens stil. De buschauffeurs legden stenen op de weg zodat de bus niet zou omkantelen. Ik vertelde de mensen in mijn bus dat we daar even op moesten wachten en kreeg gelijk commentaar dat ik dat beter niet kon zeggen aangezien er veel leerlingen bang waren, maar ja als ik niks had gezegd had toch iemand anders het geroepen. Het is trouwens ook mijn taak om mensen op de hoogte te houden van de gebeurtenissen op en rond de weg.
Gelukkig kwamen we veilig aan bij het basisschooltje. Daar werden we weer verwelkomd en werden er 2 groepen gemaakt. De ene helft ging alvast beginnen met de bouw van een deel van het schoolgebouw en de anderen speelde spelletjes met de kinderen. Er werden stenen verplaatst door ze een voor een door te geven en op hopen te gooien. De vloer werd aangestampt met een zware steen aan een stok, waardoor we af en toe onze Nederlandse sferen terug kregen omdat dit leek op het stampen van aardappelen voor Hollandse stamppot. Anderen waren weer bezig met het metselen met 2 vakmannen die pas tegen 10 uur kwamen. Ook moest er cement gemaakt worden door met een schep een soort van vulkaan te bouwen en steeds beetje bij beetje de vulkaan af te breken. Het was heel zwaar om met 35 graden zonder schaduw te werken, maar iedereen hielp supergoed mee.
Tussen de middag gingen we met de bus weer terug naar het hotel om te lunchen. Onderweg stapten de leerlingen van de bus voor ons allemaal uit om de buschauffeur te helpen weer stenen op de weg te leggen.
We hadden vandaag gekozen voor een redelijk westerse lunch aangezien als avondeten dal bhat op het menu stond.
Na de lunch gingen we weer terug naar het schooltje en werden de groepen gewisseld. De crew gezondheid leerde de kinderen tandenpoetsen. Sommige kinderen dachten dat ze hun tandjes spierwit konden krijgen door non-stop te poetsen. Sommige vonden het lekker om op de tandenborstel te kauwen. Ik hielp een kindje van ongeveer 1.5 met het poetsen van de tandjes aangezien deze nog te jong was om het bij zichzelf te doen. Daarna werden er oer-Hollandse spelletjes gedaan en wilde zelfs de allerkleinsten zaklopen. Die zak was natuurlijk groter dat dat zij zelf waren dus deden we ze soort van laten vliegen door ze op te tillen. Ik heb mezelf ook nog wel vermaakt met een kanarie/papegaai van een jongetje.
Daarna was het echt tijd om afscheid te nemen. Iedereen van de Nederlandse studenten had een cadeau meegenomen voor de Nepalese studenten. Dit was eigenlijk best oneerlijk want sommige kinderen kregen een mega kleurplaat en anderen een etuitje met paar potloden. Je zag ook dat de Nepalese studenten nieuwsgierig waren wat anderen hadden gekregen en onderling ruilden. Ze hadden dit beter aan de directeur kunnen overhandigen en dat ze er dan samen mee konden spelen.
Na het afscheid gingen we met de bus terug naar hotel Square. Er renden zelfs kinderen de bus achterna.
Daar hadden ze nog even vrijetijd voor dat het avondeten werd voorgeschoteld. Elina besloot om nog even henna op mijn hand te zetten.
De groepsleider kwam naar ons toe en zei dat hij graag morgen wilde verven. We hebben toen naar de andere school gebeld en die man zei dat dat goed was. Omdat er aantal jaar geleden wat problemen waren met die directeur van de school is Elina zelf 's avonds nog op pad gegaan om verf te halen. De directeur wilde wit en blauw maar de groepsleider wilde graag ook een logo maken waardoor Elina ook maar rood, geel en zwart erbij heeft gekocht.
Toen het tijd was om met de partybus terug naar het andere hotel te gaan was Elina nog niet terug en hadden Elina en Anusha nog niet gegeten. Dus Anusha zei dat ik wel met die anderen alvast naar het hotel kon gaan.
Ik vroeg mijn sleutel bij de receptie maar die hadden ze niet. Oh dan kan het best zijn dat Elina die heeft want die was vanmorgen nogal laat klaar. Maar ze zouden toch een reservesleutel moeten hebben? Die man zocht naar een andere sleutel, maar was ook gewoon bezig met het opladen van zijn telefoon en het uittrekken van zijn schoenen. Die man kon amper Engels dus ik had ook geen idee wat hij aan het doen was en hoelang ik moest wachten. Hij zei opeens 10 minuten. Okee dan. Een student kwam naar beneden en had problemen met het toilet. Ik zei haar dat ze de emmer moest gebruiken om water er doorheen te spoelen, want onze toilet deed het ook niet. Ze kon het wel aangeven bij de receptie, maar ik zei dat het waarschijnlijk niet gemaakt kon worden deze avond. De man achter de receptie was weer te druk met andere dingen bezig waardoor wij beiden een beetje geïrriteerd werden. Pas toen er twee mannen naar beneden kwamen en één daarvan vroeg of ze ons konden helpen is iemand met haar meegelopen. Ik bleef onder in de receptie wachten op mijn sleutel omdat hij zojuist 10 minuten zei.
Even later kwamen leerlingen en een leraar de lobby in om een potje te Denen. Ik besloot maar mee te doen omdat de 10 minuten inmiddels ook al om waren en ik daarom toch maar op Anusha en Elina moest wachten.
Uiteindelijk kwamen Anusha en Elina pas heel laat weer aan bij het hotel en hebben we nog liggen kletsen op de hotelkamer, omdat ik niet echt begreep wat er nou allemaal aan de hand was, waardoor Elina opeens 's avonds nog verf moest gaan halen.