The Big Day

Nepal, Hetauda

5:30 uur was het toen ik mijn ogen opende. De slaapkamer was gevuld met meiden en vrouwen die zich al helemaal op stonden te tutten. Pff wie staat er nou zo vroeg op? Ik keerde me weer om en ging gewoon verder slapen. Ik heb echt geen 3 uur nodig om me klaar te maken. Je kan me ook niet wijs maken dat de bruiloft om 6:30 uur begint. Om 6:30 uur werd ik weer wakker. Elina zei dat iedereen al wakker was. Tja, of ik dat nog niet had gemerkt met zeker 7 meiden in de kamer haha... Ik besloot ook maar op te staan en me klaar te maken. Ik wilde een douche nemen maar er stond nogal een rij voor de badkamer. Eer dat ik aan de beurt was, was de handdoek die ik moest gebruiken al door 3 anderen gebruikt, dus geen droge handdoek. Ik vond gelukkig nog ergens een droge handdoek die ik heb gebruikt, anders had ik gewoon een oud shirt uit mn tas getrokken. De douche was koud, maar lekker.
Na de douche ging ik gelijk mijn kurta aandoen. Ik keek toe hoe Rita haar Sari aandeed en haar make-up opdeed. Daarna deed ik mijn make-up en voegde Rita er eyeliner aan toe. Ik noem haar telkens margherita omdat ik haar mama Rita moet noemen. Ik was zelfs nog veel eerder klaar dan alle anderen. Ik ging lekker buiten zitten.
Rond 9:30 uur denk ik gingen Rita en ik alvast naar de bus. Ze hadden een bus afgehuurd, want het was niet te lopen naar het party paleis. Alle spullen moesten de bus in worden geladen . Pff en wat was het al warm. Terwijl wij wachtten in de snikhete bus moesten er nog foto's gemaakt worden van Elina. We gingen met de bus terwijl nog niet iedereen klaar was, maar zij zouden met de motor komen. Ik dacht dat Elina een beetje stress had dat we te laat zouden komen, maar toen we bij het party paleis aankwamen was er nog niemand, ofja wel de catering etc. We installeerde ons en alle spullen. Elina nam plaats op het podium waar grote stoelen stonden. Verder stonden er in de zaal plastic stoelen in rijen opgesteld. Buiten kon men ook zitten op plastic stoelen en krukjes. Het was een best groot party paleis.
genodigden gingen langs bij Elina en doneerde geld, daarna moesten zij een deel van de ticca aanbrengen op Elina haar hoofd en kregen zij 4 noten. De ticca van Elina werd als maar groter, omdat niet alleen Elina's kant die op dat moment aanwezig was, maar ook Dev's kant die later pas kwamen, hetzelfde deden.
Ondertussen dat Elina genodigden verwelkomde op haar troon, kregen we een hapje van banaan, yoghurt en een of andere platgeslagen graan/rijst. Later mochten we aanschuiven aan het buffet. Het buffet werd niet officieel geopend door Elina, dus we konden gewoon meteen aanvallen, want iedereen had nog geen ontbijt op. Het was niet zo'n groot buffet, maar ik nam kip, groenten, frietjes en naanbrood. Ik nam plaats op een bankje samen met Rita, Jenny (tante), Shre ya en haar zus (nichtjes). Erg raar om al aan een buffet te beginnen terwijl er nog niemand van Dev's kant aanwezig is. Daarna hebben we een binnen gezeten en een beetje rondgekeken, gekletst en gekeken hoe Elina zich vermaakte.
Ik dacht dat Dev rond 13 uur zou komen maar dat bleek pas tegen 15-16 uur te zijn. Daarvoor kregen we zelfs een echt uitgebreid buffet van rijst, kip, vis, bonenprut, Buffalo, groentes, naanbrood, papad etc.. Dev had een grijs pak aan met een blauwe stropdas. Erg Europees. Ik had wel zijn receptiepartyoutfit al gezien maar deze nog niet.
Dev werd naar het podium begeleid en moest daar overheen lopen als zegen. Daarna werd er op de binnenplaats van alles neergezet voor de rituelen. Mensen gingen massaal naar buiten. Er werd wierrook aangestoken, vuurtjes gemaakt, met rijst gegooid etc. Daarna moesten de ouders van Elina er ook bij komen zitten en zij moesten handelingen uitvoeren volgens de ceremoniemeester. Elina haar moeder werd niet goed en daarvoor is uiteindelijk een stoel onder haar geschoven en eten en drinken toegevoegd. Na heel wat rituelen verder was het dan eindelijk het moment van de ringen uitwisselen. Op dit moment kwam er voor mij wel even een besef dat ik heel dankbaar ben dat zij mijn beste vrienden zijn geworden in een hele korte periode en zij mij eigenlijk kennis hebben laten maken met hun liefdevolle familie en vrienden maar ook met de prachtige uithoekjes van het land. Voor dat de ringen werden uitgewisseld werden er nog grasmatten omgehangen bij Dev en Elina. Het was een ketting gemaakt van samengebonden gras met daarin nog van die glitterslingertjes. Vervolgens werden de ringen uitgewisseld. Elina moest knielen bij de voeten van Dev. Daarna werd een doek voor Elina haar ogen gespannen en moest Dev haar ook een ticca aanbrengen. Nu waren ze dan officieel getrouwd.
Dev's familie kon nu gaan dineren boven in de eetzaal. Ik mocht daar ook bij. Ik ben toen bij de zus van Dev gaan zitten met haar dochtertje Leona en haar man. Leona was dit keer minder bang van me.
Heel apart is dat beide families de gehele bruiloft gescheiden van elkaar blijven. Er zijn wel sommige mensen die personen kennen van de andere familie, maar er worden geen nieuwe contacten gelegd.
Na het diner werden nog offers gegeven aan Elina. Elina vroeg me of ik mijn tassen bij had. Ik zei nee en vroeg haar waarom. Ze zei dat we vanuit hier terug naar Kathmandu zouden gaan. Ik vroeg haar of ze dit al eerder op de dag tegen me had gezegd, maar ze zei dat ze me dit vergeten was te vertellen. Lekker slim. Nu kon ik dus niet mee terug naar Kathmandu en zou ik pas morgen met haar familie terug gaan.
We werden naar de auto begeleid. Daar werden Dev en Elina begeleid bij het 3x met de klok mee rond de auto lopen om die te zegenen. Daarna moesten ze plaatsnemen in de auto en reden ze weg. Ik dacht dat ze echt naar Kathmandu gingen, maar dat was niet zo. Ze kwamen weer terug. Dat hoorde schijnbaar ook bij het ritueel. Voor dat ze echt gingen naar Kathmandu moest Dev een pak kopen. Dit is een grappig ritueel. Familie van Elina's kant had een pak voor Dev gekocht en de bruidegom mag niet vertrekken zonder dat hij betaald heeft voor het pak. Daarna namen paar familieleden ook plaats in de jeep en alle andere familieleden van Dev's kant namen plaats in de bus die ze speciaal hadden afgehuurd. We hebben ze uitgezwaaid en hebben toen alle spullen die er nog in het partypaleis lagen bijeen geraapt en ook wij zijn weer terug gegaan. Ik mocht op de motor bij een oom van Elina. Ik was keikapot toen ik aankwam bij dat huis en heb ook meteen mijn pyjama aangetrokken. De rest arriveerden toen ik klaar was met omkleden. Ik ben ook meteen in bed gekropen en in slaapgevallen. We waren niet heel laat terug overigens, het feest duurde niet tot in de late uurtjes zoals dat in Nederland aan toe gaat maar ik denk dat we half 11 's avonds terug waren ofzo.

Wat een mooie leuke omschrijving van alles Heb er van genoten Groetjes 😘😘😘😘

Jose vraets 2017-07-02 09:51:37

Echt bijzonder om te lezen maar ook om te realiseren dat jij daarbij mocht zijn. Super hoe je de beschrijving doet.

Will 2017-07-02 11:11:58

Idd Marjolein, het is bijzonder om zo te worden opgenomen door Elina en haar familie. het heeft je mooie momenten mee gegeven tijdens deze stage. Iets om dankbaar voor te zijn, om zo om een kijkje in hun leven te hebben gekregen, deze momenten pakt niemand je af!