St Mont michel

Frankrijk, Pontorson

Vanmorgen ging vroeg de wekker, om 7.30uur, want we wilde vroeg de was in de machine hebben en dit mag vanaf 8 uur 😉🤪. Daarna zijn we eigenlijk meteen gaan wassen en poetsen.
Terug bij de tent waren de kids nog niet wakker. Deze blijken allebei niet zo’n goed nacht gehad te hebben, want hun deken viel telkens van hun af ( dit moest ik van Jamie in het verslag vermelden) Ik ben even gaan opruimen en Marc is even naar de bakker gereden om deze zondag te kunnen starten met een lekker croissantje.

Dat hij terug kwam waren de kinderen ook uit bed, en zijn we in het zonnetje gaan ontbijten.
De was was inmiddels alweer klaar ( geef me thuis ook zo’n lekkere grote snelle machine) en die hangen Marc en ik samen even op als de afwas gedaan wordt door de kinderen.

We gaan even tanken, we tanken weer 45,38 liter voor €87,81 en hebben nu totaal 2004km gereden.
Daarna rijden we naar Saint Mont Michel, maar komen onder tussen in een zware regenbui terecht, dus wilde we eerst even wachten in de auto, maar zien dan het bordje naar de Duitse oorlog begraafplaats, en besluiten dan eerst daarheen te rijden.
Op deze begraafplaats liggen ruim 11000 Duitse soldaten. Heel anders dan de begraafplaats die we van de week gezien hebben, maar op zijn eigen manier ook wel weer indrukwekkend.
Bij een aantal graven ook nog kaarsjes of briefjes… ( helaas is het nog steeds niet echt droog)

Op naar de Saint Mont Michel, daar aangekomen is het droog en gaan we snel met de shuttlebus naar het eiland.
Uit de bus merken we dat het wel heel hard waait vandaag, maar ja het is droog, en de zon schijnt… totdat…
We nog geen minuut uit de bus zijn, en ineens de kraan opgedraaid wordt… we beginnen te rennen, maar beseffen al snel dat dit geen zin heeft, want er is nergens en plek om te schuilen.
Als we bij het dorp aangekomen zijn, zijn we dan ook alle 4 behoorlijk doorweekt aan onze voorkant.
Heel fijn is dit niet, maar laten we hopen dat het snel droogt. Want het is wel koud.
We lopen naar de ingang van de abdij, en moeten daar een hele trap voor op, en als we er dan zijn, komt er nog een heel lange trap… dus trap lopen hebben we vandaag wel genoeg gedaan.
De abdij zelf is inmens , hoe ze dat vroeger toch deden, die mooie grote bouwwerken?!?
Ook werden we nog heel boos aangekeken door een suppoost, we hadden de slappe lach met zijn 4e, en dat mocht niet, want daar hadden mensen last van, tja we konden er niks aan doen.
We lopen hier echt wel een uur of 2 rond, en als we dit gezien hebben gaan we het “ winkelstraten” nog even in, om iets te eten, en winkeltjes te bekijken.
We eten galettes, de mannen met sausis (worstjes) en Tess en ik met kaas.
Hierna gaan we voor Jamie maar weer eens op zoek naar een mes, hij had er van de week 1 gezien, maar ja, die is er nu dus niet meer…
Uiteindelijk vond hij een ander mooi mes, en koopt hij deze.
Dan gaan we nog even het strand op om te kijken hoe het er met hoog tij uitziet.
We lopen naar het plekje waar we van de week de zonsondergang hebben zitten kijken, en we zien dat deze nu bijna onder water staat.
Heel apart om te zien.
De kids zijn nog druk met het ketsen van stenen op de zee, en zo lopen we eigenlijk best nog een heel stuk over het strand.
We maken nog een aantal leuke foto’s en hebben nog veel lol.

Op de terug weg, nemen we de shuttle, maar niet helemaal tot het eindpunt, want er was nog een uitkijkpunt, en daar zijn we nog even uitgestapt.
En het was maar goed dat we dat hadden gedaan, anders waren we een zeehond misgelopen.
Er zwom gewoon een echte zeehond in de zee/rivier, hoe gaaf is dat.
Daarna pakken we de bus verder naar het eindpunt, en als we bij de auto komen is het al half 7.
En dan bedenken we dat het zondag is en de winkels dus niet open zijn… wat gaan we eten?
We besluiten in het dorp een pizza te gaan eten, kijken even op Google welke pizzaria er goede resecties heeft, en gaan daar naartoe.
Helaas kunnen we daar alleen buiten eten, dus besluiten we de pizza da; maar bij de tent te eten.
Tess en ik gaan vanaf daar alvast lopen naar de camping, dit was ongeveer 10 minuten lopen, en gaan alvast de was afhalen.

Als wij net bij de tent zijn komen Jamie en Marc ook al een terug.
De pizza was erg lekker!
Hierna relaxed ieder op zijn eigen manier, en om een uur of kwart voor 10 besluiten we allemaal dat het tijd is om lekker te gaan poetsen en naar bed te gaan, ik heb behoorlijke koppijn, en we zijn allemaal best moe na deze koude en winderige maar super dag.