Parijs

Frankrijk, Champigny-sur-Marne

Vanmorgen weer zo rond 8 uur op gestaan. We hadden een TooGoodToGo geboekt, waarvan we dachten dat we die wel even snel konden ophalen, maar dat bleek verder weg als we dachten, dus moest Marc om half 9 al weg… Tess was mee, dus Jamie en ik waren hier even aan het opruimen. En de tafel dekken enz.

De eigenaresse van de airbnb kwam nog verse munt brengen voor thee, erg lekker.
Uiteindelijk kwamen Tess en Marc pas na half 10 terug met een pakket wat echt niks voorstelde… een kippenbouten ( gelukkig hebben we een vriezer hier) een soort van vega hapjes en nog wat zoutjes…
Best wel heel erg balen, maar goed dat kan een keer gebeuren.

Snel eten, en dan proberen wat tijd in te lopen, want de planning om om 10 uur omweg te gaan naar Parijs lukt niet echt meer.
Helaas zachte verder in de ochtend oom niet echt mee, want de parkeerplek die Marc dacht te nemen was alleen te bereiken met een milieu sticker.. en die hebben we niet… dus hoe dan, we hadden van de eigenaresse een soort en met van adres, maar met rijden daarnaar toe kwamen we ook niet heel veel verder.
In de auto wordt het ook niet echt heel veel gezelliger, dus eigenlijk is de ochtend zwaar verpest.

Uiteindelijk rijden we dan toch maar naar Disney, om te parkeren ( ook omdat het station wat de eigenaresse had aangegeven bleek te liggen in een van de wijken waar vannacht rellen waren, en het er niet super relaxed, eigenlijk meer pauper er uitzag)en vandaar uit de trein naar Parijs te nemen.
Een paar keer slikken, en dan maar proberen de rest van de dag toch nog leuk door te brengen.

In de trein wil dat nog niet echt lukken, maar daarna gaat het al gauw een stuk beter.
We besluiten om uit te stappen op gard de Lyon uit te stappen, en dan van daar uit de metro naar de Bastille te gaan.

Dit plein hebben we nog niet eerder gezien, dus dat was een leuke verrassing.
Vanaf hier hebben we een aantal punten waar we heen willen, we gaan dit als het goed is lopend doen, en tess gaat via de telefoon navigeren.
Dit gaat in het begin niet helemaal goed, maar daar door liepen we wel langs een plek waar ze gratis ijsjes uitdeelde.
En die waren echt super lekker.
Op naar place des Vosges.
Vanaf hier gingen we op weg naar de Notre Dame, in de wandeling kwamen we over erg mooie binnen plaatsen, en langs allerlei andere mooie plekjes.

En dan komt de Notre Dame in zicht… heftig hoeveel steigers er staan, en vanaf hoever je dat kan zien.
Wat moet dat angstig geweest zijn toen dat in de fik stond.
Op de weg verder er naar toe, kwamen we nog langs de oudste/lekkerste ijswinkel van Parijs, en eigenlijk zouden we hier een ijsje gaan halen ( dit omdat we dit 5 jaar geleden al wilde doen, maar het toen stortregende)
Helaas hadden we bij 6 euro voor 1 bolletje toch wel zoiets van laat maar, dus het bleef bij kijken.
Bij de Notre dame aangekomen, zien we hoe reusachtig het is en wat een enorme uitdaging is om het te herbouwen.

We kopen een koelkast magneet, waardoor we ook een klein beetje bijdragen aan de herbouw, dus dat is een mooi aandenken.
Vanaf hier lopen we richting Place Joachim-du-Bellay.
Hier hebben we 5 jaar geleden ook een erg leuke foto gemaakt, en het leek me leuk om deze over te doen.
Helaas bleek dat. Iet te kunnen, want het beeld stond achter schermen.
Ook hier zien we een hoop narigheid, winkelruiten die ingegooid zijn, en heel veel mensen.
In eerste instantie dachten we dat dit net gebeurd was, omdat er oom filmploegen waren, maar dit bleek dus vannacht geweest te zijn, net als alle andere rellen in Frankrijk.
Maar niet te veel aan denken, en door..
We komen dan geheel onverwacht naar nog een plekje waar we al eerder geweest zijn en een foto hebben gemaakt,
Ook deze kunnen we over doen, en dat doen we dan dus ook.
Dan weer een flink stukje lopen om via het Louvre door de Tuilerieen via de place de la Concorde naar de champs-elysees te gaan.
Hier eten we bij de quick even een lekkere hamburger, en besluiten dan om de Arc de Triomph even te laten, en eerst naar de Nike store te gaan.
Deze blijkt al eerder dicht te gaan, ook weer vanwege de dreiging van de rellen in Parijs… erg jammer.
Dan gaan we van daaruit door naar de Eiffeltoren, omdat we toch weer terug moeten naar de Arc de Triomph vanwege de metro verbinding terug naar Disney.
De Eiffeltoren blijft gaaf om te zien. Helaas kan je er niet meer onderdoor.
Dit kan alleen als je een kaartje hebt…
We zijn nog even op het gras achter de toren gaan zitten, en na even uitgerust te hebben gaan we weer terug naar het metro station om door te gaan naar de Arc.
Eigenlijk hebben we allemaal zoiets van nou, we willen wel terug naar Disney, dus de Arc slaan we even helemaal over.
Even een half uurtje chillen in de trein, om daarna nog heel even Disney in te gaan…. (Dit eigenlijk zodat Marc en ik nog wat kunnen regelen voor morgen) dus de kids gaan met zijn tweeën op pad, en Marc en ik blijven achter met de smoes dat we even willen zitten.
We zien elkaar later (als wij al een button geregeld hebben voor Jamie, en helaas nog geen taart, waar we wel opgehoopt hadden) bij Big Thunder mountain.
We besluiten om lekker naar de airbnb te gaan.
Op de terug weg nog even tanken en als we terug zijn, is het half 12… behoorlijke dag dus gehad. Ruim 20km gelopen…

Jamie gaat nog even zijn benen wassen en poetsen enz.. en dan.. Dan is het 12 uur en is hij jarig.
We zingen en geven een kadootje…