Parijs

Frankrijk, Pommeuse

Tja waar zal ik beginnen, erg veel gezien en gelopen vandaag. Vanmorgen om kwart voor 11 de trein richting Parijs, wat betekende dat we om kwart voor 12 op gare de l'est waren. Vandaaruit, meteen met de metro naar de Arc de Triomph gegaan, om deze te beklimmen en Parijs vanaf boven te bekijken, en wat was het uitzicht gaaf! Vandaaruit bedacht wat we allemaal verder zouden gaan doen. De Sacre Coeur Montmartre, Notre Dame, champ de lysee en als afsluiting de Eifeltoren. Dus nog aardig wat te doen.
Vanaf de Arc de Triomph de metro naar de Sacre Coeur, waar we alle trappen hebben genomen. En bijna boven heerlijk een broodje gegeten, met uitzicht over Parijs. Wel een paar spettertjes, maar dat was niet zo erg. We zijn ook de Sacre Coeur in gegaan, en wat was het mooi. Nadat we daaruit kwamen, zijn we nog even de place du Tertre geweest en gekeken naar de kunstenaars. Daarna weer alle trappen af om de metro te nemen naar de Notre Dame. Daar stond toch een lange rij, maar ja, toch maar de rij in. Gelukkig ging deze vrij snel, want toen wij in de rij stonden, begon het met regenen, en niet zo'n beetje ook! Eenmaal binnen, weer een heel mooie kerk gezien, en even blijven zitten om een beetje uit te rusten, maar ook om te schuilen, want het kwam echt met bakken uit de lucht.
Helaas was het al half 5 en wilde we nog zoveel, dus dan toch maar de regen trotseren ( wel een paraplu gekocht) en opzoek naar de ijssalon, , die we als tip hadden gekregen, er zouden rijen staan, maar nu door de regen, waren de rijen er niet en wilde de kids geen ijsje 😟, dus toen maar weer terug door de regen naar de metro bij de Notre Dame , en vandaaruit naar de halte bij de champ de Lysee. Helaas nog steeds regen, dus dat wordt dan maar snel de winkels in. Na dat we de eerste winkel uit kwamen was het droog, en er kwam zelfs nog een zonnetje. Dus heerlijk de champ de lysee gelopen, en gegeten bij de Quick. Nog even een foto van de Arc gemaakt, en de Champ de lysee weer terug gelopen, en ons verbaasd over de dure winkels.
Weer bij de metro halte aangekomen, deze weer genomen naar Trocadero,om vandaaruit de Eifeltoren te gaan bewonderen.
En wat was Tess haar eerste reactie: Ohhhh WOHW... Vanaf Trocadero gaan lopen naar de toren, maar dat viel wat tegen omdat je er niet meer onder mag, als je geen ticket hebt.. We zijn er dus maar omheen gelopen, en inmiddels waren de lichten al aangegaan, wat een gaaf gezicht.
Weer het hele end naar Trocadero gelopen, om daar de metro te nemen, terug naar het station, maar eenmaal boven was er nog een verrassing, namelijk de knipperende lichtjes gingen nog aan op de Eifeltoren. Dat was helemaal een gaaf gezicht!
Als afsluiting nog een crêpe met nutella gehaald en toen echt weer naar het station.
Op het station bleek dat we de laatste trein hadden, dus wat een mazzel!
Nu zitten we in de trein, waar Tess in tussen in slaap is gevallen.
Nog even een overzichtje van de traptreden die we vandaag minimaal gelopen hebben:
Arc de Triomph: wenteltrap van 194 treden, en dan nog een aantal losse treden, komen we op de ongeveer 250
Sacre Coeur: omhoog 246 en omlaag 273
Alle metro's stations: ongeveer 500, dus alles bij elkaar, heeeeeeeel veel trap gelopen!
Maar het was een super leuke dag en we hebben alles gedaan en gezien wat de kinderen en wij wilde, helaas was het weer iets minder.

Het weer van vandaag: veel bewolking en een grote regenbui, met een temperatuur van een graad of 20.

En oja vanmorgen op de heen weg naar Parijs is Tess haar tweede tand eruit gegaan.

Goh, wat hebben jullie veel gezien en gelopen. Dat was wel een heel vermoeiend dagje. Knap hoor zo met en door de kids!