Haaien, tarpons en tropische vissen

Verenigde Staten, Key West

Onze reisverslagen op pindat worden onderweg gemaakt… foto’s zijn gemaakt met mobiele telefoon. De foto’s uit de camera’s volgen nadat wij thuis zijn op onze site. https://esthervanderzouw.wixsite.com/genieten-in-florida

Om half 6 waren we wakker… dat is best prima, we lagen er natuurlijk ook vroeg in!
Het is nog donker dus we rommelen wat aan. Bas heeft iets leuks gevonden om te ontbijten, dus we appen met onze buren en spreken om 7:30 af.

We rijden naar de “hide out cafe” het zit zo goed als aan het water. We zitten heerlijk buiten. We zoeken allemaal wat lekkers uit.

Met volle buikjes gaan we naar de publix om ff wat blikjes drinken te halen.
Daar aangekomen gaan Bas en ik ff naar de wc. Ik had bedacht dat het wel leuk was om een jurkje voor de vakantie te halen. Maar blijkbaar had ik me na de wc niet goed aangekleed en zat de achterkant van mijn jurk ik mijn onderbroek vast. Bas liep achter mij maar die zei niks gelukkig zag Hies het wel dat ik half in mijn blote billen liep. Joh Bas jij liep achter mij?? Hij vond het er wel raar uitzien maar dacht dat het zo hoorde🙈.

Bas is wat teleur gesteld omdat ze geen walmart hebben en hij zou graag zijn bloeddruk willen meten. … je kan je voor stellen hoe blij hij is als hij ziet dat ze er toch 1 hebben… iedereen ff meten natuurlijk, alleen zoals altijd al ik dat ding moet geloven kan ik elk moment dood neervallen. Ik ben na aanleiding van dat apparaat al eens bij de huisarts geweest. Alles is toen nagekeken maar er was niks aan de hand.

We hebben nog wat tijd voor onze snorkel tour en besluiten John penning State park in te rijden. Ze hebben een grappig aquarium en het is net voer tijd voor de garnalen. Gulzig slikken ze hun voedsel door.

We lopen buiten een rondje en het weer is heerlijk… we lopen langs een stukje water en Hies spot een hele grote vis. Na even goed kijken blijkt dit een haai te zijn een verpleegsterhaai te zijn. Hij is denk ik zo’n 2 tot 3 meter groot. Als hij uiteindelijk weg zwemt zie ik dat hij getagd is.

Hies was inmiddels richting Bas om te vertellen dat er een haai zat maar die was met Willem druk met een specht en zijn jong.

We rijden terug naar ons hotel en doen onze zwemkleding aan! Op naar sundivers om te gaan snorkelen. net voordat we weg willen rijden zie ik grote groen hagedis in de stralitzia zitten… hij doet leuk mee en we kunnen hem leuk op de foto zetten

Bij sundivers moet er uiteraard een waiver ingevuld worden dat ze niet verantwoordelijk zijn als je het hapje van de dag bent voor een haai. Er stond een pennenbakje en ik haalde daar een pen uit maar die was rood… dat was niet de bedoeling… oepsie!

Hies en ik worden in een wetsuite gehezen en dan gaan we de boot op. Het is een pittig ritje de zee is wat ruw. Als we er zijn gaan we het water in en zwemmen we naar het rif! Bas is als eerste weg, en Hies en ik volgen. Als ik Bas tegenkom geeft hij aan dat hij heel benauwd is met snorkelen. Hij duwt mij de camera in de handen en zet voor mij de gopro aan. Hij zou terug gaan naar de boot. Wel echt jammer want hij vind het het leukst van ons allemaal.

Als een malle zwem ik door het rif, achter de vissen aan met al mijn camera’s! Opeens zit Bas toch weer naast me en het ging wat beter. Hij neemt de foto camera mee en ik blijf filmen met de gopro.
Er zijn behoorlijke golven maar op zich is super! Het is laag tij, op sommige plekken is het zo ondiep dat je niet meer kan zwemmen en je best moet doen zoveel mogelijk aan de oppervlakte te blijven en het rif niet aan te raken.

Ik heb behoorlijke stukken gezwommen en geflippert en mijn voet begint zeer te doen dus ik besluit terug te gaan. Bas is te ver van mij vandaan om de gopro af te geven.
Ik kom Hies tegen en die gaat samen met mij terug. Bas niet die heeft de smaak te pakken. Wel heeft hij last van een loopneus maar hij heeft besloten het maar gewoon te laten gaan…

We zitten nog ff heerlijk op de boot en dan word er op de hoorn geblazen… natuurlijk geen reactie van Bas, achteraf bleek overigens dat hij het nooit heeft gehoord… Terwijl er mensen uit het water kwamen waren er heel veel mensen die een haai hadden gezien. Sommige hadden hem op de foto. Toen bas aan boord kwam vertelde hij dat hij hem ook had gezien en op de foto had.

We varen terug en gaan naar ons hotel om ff te douchen. Daarna rijden we naar Robbie’s marine. Bas heeft geen navi nodig geeft hij aan.
Maar na een tijdje hebben we toch het idee dat we er voorbij zijn en draaien om. Toch maar de navi aan en die geeft aan dat we 5 mile terug moeten…. Zouden we het dan hebben gemist? Als we de bestemming hebben bereikt volgens de navi staat er niks. Bas vraagt het aan iemand en we moeten toch weer draaien. We waren er de eerste keer bijna we hadden net iets verder moeten rijden…. Zucht!

Het is best druk. Bas en Willem halen een emmer vis. Zodra ze de steigers op lopen worden ze gelijk aan gevallen door de pelikanen. Ook hier zwemt naast de tarpons een verpleegster haai! Ik zeg succes heren!

Bas gaat als eerste… de tarpons willen niet van harte… eindelijk naar een paar minuten zwaaien sprint er 1 omhoog. Bas zijn hand is gelijk geschaafd… en hij krijgt gelijk de emmer vis van Willem in zijn handen gedrukt… laat maar zegt Willem dat doe ik niet!

De pelikanen grijpen elke mogelijkheid om de vis te pakken… ook bij Bas lukt het alleen Bas zijn hand zit nog tussen de snavel. Met zijn andere hand maakt hij de snavel los om zijn hand terug te krijgen….

Na al deze commotie gaan we eten en komen we bij lazy day’s dit was op aanraden van iemand. Het terras is mooi op het strand maar het is wel een overprizede vreetschuur. Het was prima maar niet geweldig. Nou waren we ook allemaal behoorlijk moe…

Zodra we in ons hotel zijn val ik als een blok in slaap.
Ik kom dus ook wat achter met mijn verslagen, maar wil iedereen wel alvast bedanken voor de leuke reactie op de eerste dag!

Mooi verhaal Esther. Leuk en avontuurlijk. Bas gaat beter met het hoesten? Gr

Jan 2024-03-13 08:02:58

Leuk om jullie reisavonturen weer te mogen volgen. Wij wensen jullie heel veel plezier!

Franziska 2024-03-13 08:55:47

Die Bas🤣🤣🤣, gewoon jou met de jurk in je broek rond laten lopen, hilarisch! Wat een prachtige dag weer, heel avontuurlijk zeg. Zo benieuwd ook naar de foto's die jullie gemaakt hebben.

Caroline Hamersma 2024-03-13 10:28:53

Geweldige foto’s, stoer dat je bent gaan snorkelen Hyacinthe, en dat ook nog tussen de haaien👍😄🐋

Alice 2024-03-13 12:40:28

Bas, je zal vast heel erg in jezelf gelachen hebben met die jurk. Maar toch, je bent wel een boer hoor.. Zo laat je je vriendin toch niet lopen 😏 Super dag gehad lees ik zo. Spannend ook.

Coby 2024-03-13 13:05:00

Van je man moet je het hebben Esther :).