In de wolken.....

Oostenrijk, Uttendorf

Vanochtend om 5:45 ging de wekker… sjonge jonge jonge…. Het lijkt wel een werkweek. Voor mij dan voor Bas is alles uitslapen want zijn wekker gaat door de weeks 4:15.

Vandaag gaan we de Grossglockner rijden. We willen graag vroeg vertrekken on de drukte voor te zijn en misschien nog wat mooi licht om te fotograferen.
Het zou aan deze kant van de berg mooi weer worden, aan de andere kant…hmmm ietjes minder.

Er rijd daad werkelijk nog niemand op de weg. Het waait wel enorm en dat maakt het ook wel erg fris. Het is een prachtige weg en we stoppen regelmatig voor een foto.
Hoe hoger we komen hoe slechter het weer en het begint zelfs heel ietsjes te sneeuwen, niet noemenswaardig hoor. Het is echt berekoud en het waait ijzig. We willen een warme choco halen maar dat is niet mogelijk alles zit nog dicht… Tja het heeft zijn voordelen en nadelen als je vroeg op pad gaat.

We rijden door naar Heiligenblut…. Het is niet zo dat de tank bijna leeg is maar het gaat hard in de bergen. Als de clio weer een volle buik heeft (en wij ook) kijken we wel of we naar Kaiser-Franz-Josefs-Hohe rijden. We gooien de Clio vol en zien vanaf de weg een waterval. Er ligt een parkeerplaats voor dus waarschijnlijk kan je er heen lopen.

Bij het bordje zien we dat dit Jungfernsprung waterval is. We zien niet hoe lang het lopen is maar we gaan er voor. Het is een pittige klim omhoog en het is best een beetje glad… Nou dat is niet echt ideaal voor mij dus ik klim als een 80 jarige omhoog.

Bij de eerste stop zet ik het statief op en met filters maak ik wat foto’s. We gaan naar de volgende stop dat is nog best ook weer een stukje klimmen maar het uitzicht is echt erg mooi! Boven wisselen we de lens want we hebben best wat mooie paddenstoelen gezien en das toch het mooist met de macro. Ook de flitser komt erbij en we gaan aan de terugweg beginnen.

Bas denkt dat hij de mooie bloemkool paddenstoel heeft gespot maar die had ik op de heenweg al gezien. Hij zat op een plek waar je niet heel goed bij kwam maar dat is voor Bas alleen maar een uitdaging. Klauterend door het natte zand ligt hij dan eindelijk in de positie om hem te maken. Nu moet ik de flitser vast houden… en de eerste beste boomwortel waar ik me aan op wil trekken laat gewoon los… Echt he. Bas liep wat te mompelen kom maar hier met die flitser, het was beter dat ik met beide benen op de grond bleef staan… Terwijl ik daar sta, zie ik het eerste echt wildlife voor bij komen een hele donkere eekhoorn. Dat is het enige jammere hier dat j bijna geen wilde dieren ziet en als je dan een eekhoorn ziet dan schiet deze voorbij.

Als we weer beneden zijn hebben we wel echt zin in iets inmiddels is het 11:00 uur. Ik had van iemand de tip gekregen voor een restaurantje alleen was deze helaas gesloten.
We rijden verder en zien een bord staan voor nog een waterval Gossnitz Waterfall. We parkeren de auto alleen is de route niet heel duidelijk en we missen een afslag…. We zijn weer terug bij de auto en hebben geen zin nog een keer te gaan. We komen hier van de week nog wel een keer.

Inmiddels begint het innerlijk mij toch wel zin in iets lekkers te krijgen. Maar alles is hier gesloten en uitgestorven. We willen weer de Grossglockner op rijden en dan richting Kaiser-Franz-Josefs-Hohe. Als we bij het poortje komen begint die tante in 1x te brabbelen over winterbanden, Dat is pas verplicht vanaf 1 November of bij winterweer.En we zijn vanochtend al boven geweest, maar om nou van een sneeuwstorm te spreken… NOT!! Na wat praten en beloven dat we kalm aan zouden doen liet ze ons erdoor.

Het eerste restaurant wat we tegen komen is open en we stoppen. We eten wat en drinken wat…heerlijk dat hadden we wel verdiend! We rijden verder het het is echt weer prachtig, ook de sneeuwstorm waar de dame het over had blijft uit. Het waait wel echt enorm. We besluiten aan het eind om te draaien en van de week als het wat minder waait een keer terug te gaan.

Als we bij de fusher trol aankomen zien we wel dat het toch best nog wat gesneeuwd heeft…. Et is een stuk witter dan vanochtend. Het is verder prima te rijden het is niet glad en de weg is schoon. Vanaf daar rijden we weer langzaam naar beneden en we rijden het mooie weer weer tegemoed.

Omdat het weer mooi is aan deze kant van de berg besluiten we Stubach stasse in te rijden waar we bij een wandelpad uitkomen voor een waterval, Schrabach waterval, 10minuten lopen en erg mooi! Het is grappig op deze weg lopen de koeien over de weg en dan kan je er gewoon niet langs!! Net de Bizon uit Yellowstone!

Het is 16:30 en besluiten om naar ons appartement te gaan. Als we terug rijden vinden we het eigenlijk te mooi weer om al naar huis te gaan en besluiten een stukje te gaan rijden. We komen uiteindelijk in het super leuke plaatsje Maria Alm. Het is een leuk dorpje met een gezellig terras en het weer is schitterend, drie keer raden…. Ja inderdaad aan de aperol mit ein snitzel jahhhh.

Dan word het wel tijd om naar huis te gaan. Het is 18:30 en het begint al te schemeren. Het was een lange maar weer mooie dag. Morgen word het was slechter weer dus slapen we uit en gaan we denk ik een bezoekje brengen aan Lichtensteinklam.

Weltrusten.

Het is weer genieten merk ondanks het af en toe twijfelachtige weer. Prachtige foto's weer jongens. Geniet nog maar even dan kunnen wij het ook

Amanda 2020-10-05 21:54:48

Schitterende plaatjes zo met die sneeuw! We genieten weer volop met jullie mee!