Snorkelend naar de Everglades

Verenigde Staten, Naples

Voordeel als het laat word is dat je geen last hebt van je jet leg en in een keer door slaapt.
Bas had gisterenavond nog een mailtje gehad van sun divers dat de snorkeltour van 9:00 door ging en dat we mee konden. Het was erg mooi weer om te snorkelen dus we besloten om dat maar te doen. Dat betekende wel dat we om 6:15 wakker werden van de wekker.....
We hebben ons aangekleed en ontbijtje bij het hotel hebben genomen. Om 7:00 zaten we in de auto.
Buiten was het al 19 graden.... zo fijn de warmte..... we hadden geen last van files en konden zo door rijden. We waren dus mooi op tijd. Daar aangekomen scheen de zon vol op zo fijn lekker warm.
Om 9:00 gingen we de boot op. Ik heb wel een wetsuite genomen, dat vind ik altijd prettiger met snorkelen. Bas niet. Voor Amerikanen is het zeewater erg koud dus die hadden ook allemaal een wetsuite aan.
Op plek van bestemming lagen Bas en ik als eerste in de zee. De boot kan niet aan leggen aan het rif dus je moet altijd stukje zwemmen. Hier is het ook best diep.... zeg maar diep genoeg voor een grote haai. Dat zijn dan ook de gedachte die door mijn hoofd gaan en dan bedenk ik me dat we iemand anders eerst hadden moeten laten gaan, dan is de haai al gevoerd....
We zijn veilig bij het rif aan gekomen. De stroming is sterk dus het is wel veel zwemwerk en best zwaar. We zien van alles mooie visjes en ik zie zelfs een hele mooie aal. Gelukkig komt Bas er op dat moment ook aan en hij ziet hem ook. Ik heb al behoorlijk kramp gehad in mijn kuiten en krijg het weer. Ik lig inmiddels ook al een ruim een uur in het water en besluit terug te gaan naar de boot. Bas blijft natuurlijk nog snorkelen. Nu zwem ik bijna met de zelfde gedachte als ik heen ging terug naar de boot. Alleen heb ik nu kramp en kan dus niet zo snel zwemmen.
Ik haal het veilig aan boord en geniet ff lekker van het weer. We hebben ons overigens goed ingesmeerd we zijn zo wit dat we licht geven dus dikke laag factor 50 moet de job doen.
Bas moet uit het water gehaald worden met de sirene.... hij is dit keer niet alleen ook een andere mag ligt nog te weken in de zee.
We varen terug en in de haven nemen we een douche en gaan op weg naar de everglades. We slaan ahinga trail over, die pakken we de laatste dag. We rijden nu naar sharkvalley. Aan de weg staat een bord dat de parkeerplaats vol is, maar dat bordje kennen we en daar trappen we niet in.
Bij de ingang nemen we gelijk nationale parkpass we gaan tenslotte 10 mei richting het westen dan hebben we hem ook nodig.
Zoals we al dachten was er plek zat. We lopen daar een beetje rond en zien veel vogels. Ik wil graag een telelens en Bas heeft beloofd dat ik met de telelens mocht fotograferen. Ik blijf het zwaar vinden en heb dan ook moeite scherp te stellen, en dan denk ik misschien nog paar jaar door sparen en dan toch telelens bij systeem camera nemen dat is een heel stuk lichter en beter te handelen. Maar daar hangt wel een behoorlijk prijs kaartje aan. Voor nu geef ik het zware ding maar ff terug aan Bas.
We vervolgen onze weg en rijden het weggetje door big cypres preserve. Dit is altijd mooie route, overal inhammetjes met water en Cypress bomen. We zien niet zo veel allies als de vorige keer, waarschijnlijk is het zo midden opde dag veel te warm, het is 29 graden......
Daarna rijden we door naar de pier in Napels voor de zonsondergang. Ik kan je vertellen dat wij niet de enige waren.... iedereen nam zijn stoeltjes en wijntjes mee naar het strand en ging er voor zitten.
Het was erg mooi om te zien, maar een zonsondergang is altijd wel iets spectaculairder als er een paar kleine wolkjes zijn.... maar die waren er niet.
We zijn naar onze Airbnb gereden, voor ons de eerste keer dat we bij een Airbnb slapen.
We kwamen aan bij een echt Amerikaans huis. Hier woonde maurico en Stephan, hun huis was smaakvol ingericht en ze hadden twee katten en een hondje. Er werd ons gelijk een biertje aan geboden en ze waren erg vriendelijk. Wij moesten eigenlijk nog eten maar wilde even iets snels en makkelijk aangezien het een lange dag was. Ze stelde voor dat we een pizza bestelde en lieten bezorgen nou dat klinkt nog veel beter.
Ze verhuurde nog een kamer en daar zaten toevallig ook Nederlanders. Met zijn zessen hebben we een gezellige avond gehad.
Morgen gaan we naar Corkscrew park (http://corkscrew.audubon.org/ ) . We wilde vroeg weg gaan, maar we besluiten geen wekker te zetten en zien wel hoe laat we wakker worden.