The Big Migration

Tanzania, Serengeti

We hebben heerlijk geslapen, ik hoefde vannacht niet de kakken.... heel fijn. Weglopen om 6:25naar het ontbijt waar René al staat.... niet in zijn safari kleding maar in zijn spijkerbroek. Daan is heel ziek, ze is heel erg dan de diaree en ze heeft ook overgegeven. We zitten in een tent met ritsen dus dat is niet helemaal goed gegaan. Het is de meest Kloote plek hier om ziek te worden..... Gelukkig kan ze in de tent van Amber en Lisa gaan liggen en de mensen van het kamp zijn super behulpzaam en ruimen alles op!
Daan is zeker niet in staat om op safari te gaan en René blijft bij haar. Wij nemen Amber en Lisa mee. In het begin is het toch even onwennig dat we maar met zijn viertjes zijn, maar gelukkig komt al gauw de sfeer er in.
Het is erg mooi weer en we zien gelijk in de ochtend al veel, waaronder een mooie groep olifanten met een heel kleintje. We zien hier en daar krokodillen en ook nog een ander grappig beestje waarvan ik de naam niet meer weet.
Dan ziet Zeff een grote kudde Gnoes bij een rivier maar hij wil toch nog een stukje verder. Uiteindelijk komen dan ook bij een punt waar 1000-ende gnoes staan. Er komen er steeds meer bij. Er staan ook heel veel zebra's tussen.
Maar dan begint het wachten. Zeff legt uit dat er altijd 1 als eerst moet maar dat kan heel lang duren..... Zebra's kunnen heel goed zien dus als er een zebra als eerste gaat en die ziet een krokodil liggen komt de zebra terug en gaan de Gnoes ook niet. Het is een getippel heen en weer.... en wachten in de auto. Het is warm dus dat helt ook niet mee.
Uiteindelijk gaan we eerst lunchen. Wel in de buurt want als de crossing begint willen we het niet missen. Het is geen officiële lunchplek dus ook geen wc. De dames moeten wel heel nodig dus die nemen de plastuitjes en doekjes mee. Bas moet ook maar ja jongetjes hebben het makkelijk!
Na een heerlijke lunch hangen we nog wat rond. Zeff heeft muziek op zijn iPad met echt stomme liedjes. Opeens zeg Zeff .... get in the car.... paniek paniek zo snel mogelijk in de auto. We zitten nog niet of het gas gaat erop! It's beginning.....
Na 4 en een half uur wachten ging het dan eindelijk gebeuren. Hele kuddes steken over. Het is dringen aan de overkant van de rivier om er uit te komen. Sommige zitten vast in de modder. Kleintjes worden weggedrukt en vele dode gnoes die het niet hebben gehaald drijven voorbij..... Eigenlijk is het best verschrikkelijk wat er gebeurd, maar toch mooi om te zien.
Uiteindelijk steekt er een kleine kudde vlak voor de auto over, nou zitten we er boven op.
Het lange wachten is beloond en het was het zeker waard. Nu werd het wel tijd langzaam terug te gaan. We willen graag douchen en dat kan alleen als het licht is. Zeff staat nog een tijdje te wachten omdat hij hoopt dat het nog een keer gaat gebeuren.... maar wij geven aan dat we nu wel echt graag willen gaan rijden. 45 minuten hebben we de crossing gezien en heel goed, nu is het tijd om te gaan.
Inmiddels begint het te regenen en ook soms regent het goed door waardoor de wegen heel glibberig worden. Zo af en toe glijd de auto dan ook.
Om 18:10 komen we aan bij het kamp. Danzig gelukkig in de kleren rechtop. Ze voelt zich nog steeds beroerd maar het gaat wel beter. Gelukkig want morgen moeten we vliegen naar Zanzibar.
We zitten met ze alle in de algemene tent want het waait en het regent nog heel zachtjes. Daan gaat lekker op tijd naar bed en eet nog even niet mee. Inmiddels besluiten ook Daan en René en Amber te stoppen met malariapillen, alleen Bas en Lisa gaan nog door.
Na het eten pakken we onze tassen wat al een uitdaging is omdat we maar 15 kilo pp mogen mee nemen. Onze koffers waren 21 en 22 toen we uit Amsterdam vertrokken. Gelukkig mag je nu wel vloeistoffen in je handbagage hebben dus we proppen overal van alles in, en dan komen we op 15,2 en 24,1 kilo.... hoppa!
Dan het tijd lekker te gaan slapen. Morgen nog 1x vroeg op en dan niet meer..... YES!

Prachtig die migratie vervelend van de malaria pillen

Amanda 2017-08-01 08:53:55

Leuke foto's. Daan, beterschap. 😃

Okkie 2017-08-01 11:25:28

Beterschap Daan! Gelukkig nu pas. 😄 Geniet nog van de rest van de reis !

Antoinette 2017-08-01 19:10:33

Ik ben weer helemaal bij gelezen. Wat hebben jullie al veel mooie dingen gezien, super ! De foto's zijn echt prachtig. Hopelijk voelt Daan zich snel beter en wordt niemand meer ziek. Veel plezier in Zanzibar.