Laatste dag….

Verenigde Staten, San Mateo County

Dag 16 26-10 Monterey - SanFrancisco
Alle foto’s bij onze verslagen worden gemaakt met een mobiele telefoon… dat houd het simpel om een verslag bij te houden.

Onze reis staat op https://esthervanderzouw.wixsite.com/fall-in-the-usa-2023
Site kijkt het mooist op pc of laptop.

Gisteren sliep ik vroeg en dus dan ben je vroeg wakker… Bas is ook al wakker dus we staan op en kleden ons aan. Om 6:30 zijn we klaar om te gaan. Ik wil heel graag naar Point Lobos State Reserve maar die gaan pas om 8:00 uur open.

Nou hebben wij wel eens gehoord dat je laatste vakantiedag heel belangrijk is, dat is de dag die je beste onthoud, dus vandaag moet een top dag worden!

Nou ja we besluiten om dan maar te gaan. Ongeveer 40 minuten op de route zit een ihop, in Santa Cruz, net een stukje van de 1 af. Dan gaan we eerst daar maar voor.

Het begint langzaam licht te worden en we komen langs moss landing. Daar staat de grote fabriek die we altijd zien vanaf de walvissen tocht. Ook ligt er een haven bin en ik vraag me af of hier ook walvissen tochten gaan, dat is een stuk korter varen dan vanaf Monterey.

Om bij de ihop te komen staan we in file op de 1. Bas veranderd de navi en we rijden door de wildste sluiproutes… maar daar is dan de ihop. Ik twijfel even maar neem toch weer het zelfde als de vorige keer, die waren zo lekker. Ook Bas neemt weer het zelfde.

Bij de ihop zie ik dat moss landing inderdaad tours heeft. Bas kijkt naar de route en het is 20 minuten rijden. Als we een beetje door eten kunnen we nog een keer op de boot. On-line staat dat ze nog plek hebben.

We sjeesen met goed gevulde buikjes die kant op en om 9:00 komen we aan. Om 9:30 gaat de boot dus dat is ruim op tijd. En we kunnen nog mee. De pilletje voor zeeziek zijn op… nu maar hopen dat de ihop niet in zee word gedeponeerd!

Hij is werkelijk schitterend weer. Op zee is het vaak kouder en ik maakte me klein beetje zorgen omdat ik geen lange broek aan had. Maar was echt prima te doen.

We zagen weer heel veel, ook de beroemde Casper. Casper is een witte Risso… en dan weten we allemaal waarom hij Casper heet. Je ziet hem goed door het water door zijn witte kleur!

Ook zien we weer veel walvissen en drie komen voor de boot omhoog…. Prachtige dieren.

Als we van de boot afkomen gaan we dan eindelijk richting San Francisco. De file op de 1 is weg dus we kunnen de 1 blijven volgen.

Onze band is toch weer een heel stuk leeggelopen. Er is nu een druk verschil van 7. Als hij het maar volhoud tot aan San Francisco dan is het goed.

We stoppen onderweg op diverse plekken langs de kust. En het is weer echt erg mooi. Het doet een beetje aan Portugal denken… al is Portugal dan wel iets mooier op dit stukje dan hè…

In San Francisco rijden we over de golden gate en rijden daarna omhoog voor uitzicht. We zien overal borden staan dat je goed op je spullen moet letten en geen waardevolle spullen in je auto moet laten…. Maar ja onze hele auto ligt vol met onze koffers… en onze camera spullen.

Op 1 uitzicht ga ik eerst en blijft Bas bij de auto, als ik terug ben zou Bas gaan maar hij gelooft het wel.

Ze zouden een straat helemaal Halloween decoraties moeten hebben…. Maar in de straat hebben we wel geteld 1 huis gevonden met decoratie…

We rijden naar het uitzicht twin peaks, hier kijk je uit over de hele stad… erg mooi! De zon begint al aardig onder te gaan en Bas had nog 1 punt… snel door de stad heen sjeessen is er SF niet bij maar net met het laatste licht zijn we nog op een mooi punt met de brug…

Ook hier blijft Bas bij de auto en ik ren met de camera de trappen op!! En kan nog net een plaatje schieten …

Nu is het tijd voor ons hotel. We hebben een hotel bij de luchthaven. Dan hoeven we morgen niet de hele stad.

We halen de auto leeg en slepen alles naar de kamer. We frissen ons op en besluiten eerst ergens te gaan eten voor de laatste keer deze vakantie.

We komen in een leuk straatje terecht met veel restaurantjes en 1 ziet er zowaar heel gezellig uit! Hier gaan we eten. Het is ook een wijnbar dus we nemen er een heerlijke fles witte wijn bij.

Het smaakt goed en rond 22:0 gaan we terug naar het hotel. Ik ben echt super moe… in check nog ff mijn mail….. en ben daarna witheet!! Wij zouden morgen met klm rechtstreeks naar Amsterdam vliegen maar ze hebben ons omgeboekt naar air france en als iets een KU… maatschappij vind is het wel air france… Daar komtbij dat we een duur ticket hadden om rechtstreeks te vliegen en nou moeten we overstappen in Parijs. Ik ben hier goed geïrriteerd over maar klm kennende zal hun dat niet boeien. Wel krijgen we een voucher die een jaar geldig is met een korting van €375,- pp op een volgende vlucht… nou ik hoef geen volgende vliegticket van KLM….

Ik ga maar slapen dat is op dit moment het beste…

Jammer na een mooie laatste dag zo'n vervelend berucht van klm. Mooi waardeloos. Toch een goede vlucht terug gewenst.

Amanda 2023-10-28 10:14:34

Wat een mooie laatste dag. Kan me voorstellen dat je verschrikkelijk baalt over de vlucht, zeker omdat je het zo laat pas hoort, damn !! Maar goed, het is wat het is, probeer er maar het beste van te maken en te denken aan jullie geweldige vakantie. Ik vond het heerlijk om weer een beetje mee te kunnen reizen en uiteraard ook leuk om veel bekende plekken weer te zien. Goede vlucht, succes met de jetlag en tot een volgende keer. Groetjes Reny

Reny 2023-10-28 11:29:53

mooie fotos en geniet nog maar ff van de blauwe lucht want het is hier grijs. Een veilige vlucht terug naar huis en tot morgen. En dan volgende reis Florida ik heb er nu al zin in.🥳🥳😘

Hyacinthe 2023-10-28 11:40:46

Het was weer een mooie reis en dito verslag. Tot snel en goede reis!