Verrassend

Oostenrijk, Piesendorf

Vanochtend slapen we lekker uit… Nou ja Bas, als hij wakker is vind hij het nodig mij ook wakker te maken. Maar goed sliep niet echt heel erg vast meer.
We kijken uit het raam en zien tot onze verbazing een waterig zonnetje, voor vandaag was niet heel veel goeds voorspeld.

We rommelen dan ook eerst wat aan, eten een beschuitje, koppie thee en toch nog om 9:00 zitten we in de auto op weg naar de Lichtensteinklam.
Onderweg zien we voor de terug weg wel leuke dingen om straks even te stoppen.

Als we na 50 minuten rijden bij klam aankomen is het nog steeds droog. Voor de zekerheid ruil ik wel mijn fleece jas om voor een regenjas, Bas niet Bas is een bikkel.
Dit is 1 van de duurste klammen we betalen 10,- entree pp, ook word er van je gevraagd of je in de klam je mondkapje wil ophouden en dat hebben we nog niet eerder gehad.
Deze klam is sinds dit jaar weer open, is een aantal jaren geleden ingestort.

Als we beginnen vinden we hem eigenlijk niet zo bijzonder. In het begin veel gaas en je kan bijna geen foto’s maken. Alleen met mijn mobiel kom ik door het gaas heen. Dan krijgen we klerentrap omhoog, al puffend en hijgend kom ik boven aan om vervolgens weer een trap naar beneden te nemen…. Ik niet snappen…en niet leuk vinden. Jullie kennen me straks niet meer, ik ben die slanke dame met gespierde benen.

Een beetje mopperen en klagend lopen we door de klam en dan word het toch een stukje mooier en als we dan nog iets verder lopen we dan echt wel toegeven dat hij erg mooi is.

Aan het einde van de klam gaat een hele mooie waterval. Het is hier erg mooi, en wonder boven wonder nog steeds droog, ik ben er al wel achter dat ze hier ook geen weer kunnen voorspellen.

Iemand vroeg mij om iets over de Corona maat regelen in Oostenrijk te schrijven. Oostenrijkers maken zich niet zo druk. Ze houden keurig afstand, het verschilt per plek, tussen de 1 en 2 meter. In winkels en openbare ruimtes word gevraagd om een mondkapje te dragen, ook in een restaurant maar als je op je plek zit mag deze af, ga je naar de wc zet je hem weer op. Vandaag moesten we voor het eerst een mondkapje op buiten in de klam maar dat was voor het eerst dat we dat moesten doen.

We moeten de zelfde weg terug en als we er weer uit zijn strijken we neer op het terras, wel lekker buiten onder een parasol met een heater heerlijk. We bestellen een warme choco en een voor mij een apfel strudel en Bas een tostie….. En daar is de regen dan.
Het regent aardig door dus we besluiten dan ook nog maar een biertje te nemen en blijven even lekker zitten.

Als het biertje op is gaan we toch maar weer op pad. We zagen onderweg een slot en rijden er heen in het plaatsje Goldegg. We stappen uit voor een snelle foto maar meer dan dat word het niet met de regen.

Ook kwamen we nog een klam tegen, de Kitzloch klam en besluiten daar heen te rijden.
Natuurlijk gaat dat niet zomaar want Bas moet weer allerlei weggetjes op. We komen langs een mooie waterval alleen staat deze op een industrie terrein, ik keurige burger denk dan laat maar zitten, maar Bas niet en raakt geïrriteerd op mij dat ik het niet zo leuk vind… gezellig.

Bij de Kitzloch klam aangekomen is het droog, echt het zou de hele dag regenen. Ook zien we een waterig zonnetje. Dat word weer een rondje klam.
Nou hoef je hier geen mondkapje op ze hebben wat anders verzonnen om je voor lul te laten lopen een helm!!
Ik maak me al zorgen dat ik moet klimmen en abseilen en vraag me af of we dit wel moeten doen. Gelukkig is de helm alleen omdat sommige doorgangen laag zijn en dit is tegen het stoten van de hoofd.

Ook deze valt in het begin een beetje tegen hoofdzakelijk omdat er niet meer veel water door stroomt. Dan moeten we een zooi trappen op lopen echt niet normaal, maar goed al hijgend en puffend kom ik er wel. Boven stroomt meer water en is het echt erg mooi, niet voor niks zo veel calorieën verbrand dus.

Aan het einde van de klam besluiten we om nog een stukje verder te lopen. De zon komt er bij en de bomen kleuren mooi goud geel, echt herfst mij favoriete tijd van het jaar.

Het pad is verassend, zo nu een dan een watervalletje achtig iets erg mooi. Zie zelfs nog een paddenstoel staan. Na 30 minuten word het wel echt minder en we besluiten weer terug te gaan. Het laatste stuk naar de parkeerplaats is echt heel steil, kan beter rollen naar beneden.

We besluiten richting huis te rijden maar Bas moet toch nog wat weggetjes in rijden….. Wel mooie weggetjes maar vinden niks spectaculairs.
Langs de terugweg zien we nog en waterval waar we even stoppen.

We zijn op tijd thuis, vanavond op tijd naar bed want morgen moeten we er vroeg uit. Ik maak een soepje en we hebben nog wat toastjes.
Bas netflixt wat en ik ben druk met de foto’s…

Weltrusten en tot morgen

Ondanks het weer opnieuw een prachtige dag. Ja het weer kan in de bergen in een mum van tijd omslaan en is daarom ook heel moeilijk te voorspellen. Vaak kan het bovendien een dal verderop al weer heel anders zijn. Je moet dus gewoon flexibel blijven en qua kleding op alles voorbereid zijn.

Franziska 2020-10-06 10:41:16

Wat een superleuk reisverslag elke dag weer. Bedankt voor je Corona update. Wij vertrekken morgennacht en zijn heel benieuwd wat we nog aantreffen. Nog een fijne tijd daar.