Mont Blanc

Frankrijk, Auvergne-Rhône-Alpes

Daar boven op die berg......

Na door omstandig heden een onrustige korte nacht besluiten we toch vroeg op staan om op tijd die grote berg op te gaan. Om 8:00 staan we in de rij voor de gondel. Het is schitterend weer, strak blauw maar nog wel erg fris….zo rond de 3 graden…. Brrrrrr, hoe koud moet het dan wel niet zijn op die berg!
Er gaan aardig wat mensen in zo’n gondel, ik hou er niet zo van…. Maar ja andere optie is lopen naar boven en daar hebben we zeker geen zin in! Onderweg naar boven zien we de verse mooie witte sneeuw die zelfs gisteren nog is gevallen het ziet er prachtig uit.
En ja hoor zoals verwacht vriezen boven je ballen eraf! Het is -12, apart genoeg als je in de zon staat voel je die vrieskou niet meer en word het zelfs lekker. We lopen er een beetje rond en genieten van deze mooie bergen, want echt wat een plaatje!
We besluiten verder omhoog te gaan nadat we er achter waren gekomen dat je met de lift kon en wachten onze beurt af zodat we in een glazen hokje op de foto kunnen. Hij lijkt net of we boven de bergen zweven….. alleen jammer dat het niet een al te beste fotograaf is…….
We gaan weer naar beneden en lopen naar de snackbar, ja ze zijn van alle gemakken voorzien daar boven op die berg, er is zelfs gratis WIFI…… We besluiten na een snackje en wat te drinken naar benden te gaan, we zijn inmiddels al een kleine 3 uur boven. Als we een stuk trap moeten lopen word ik even niet goed…..we zitten bijna op 4000 meter en daar had ik best even moeite mee.
De weg naar beneden is net zo mooi als naar boeven….. mooi uitzicht over de mooie sneeuwvlaktes en dan over de sneeuwgrens heen. Beneden voelt het gelijk een stuk warmer aan, heerlijk in het zonnetje drinken we een frisje op het terras en lopen dan naar de trein die ons naar Mer de Glace Glacier gaat brengen.
Dit is echt een schitterende rit, door de bergen en op hoogte zit je weer in de sneeuw. Eenmaal boven kan je nog met een kleine gondel maar dan weer naar beneden. Hier kan je een trail lopen naar een ijs grot. Maar ik heb nogal gauw last van lucht te kort op deze hoogte en Bas is niet helemaal vit dus we besluiten dat over te slaan. Ik loop nog wel even naar een kleine stukje waar echt allemaal ijspegels hangen…… erg mooi.
We gaan weer met de gondel omhoog en lopen naar het restaurant. Deze ligt op een schitterde plek tussen de bergen met uitzicht op de Glacier. Helaas is er een wachttijd van een uur. Nou ja we hebben de tijd aan ons zelf en gaan boven op het dek lekker in de zon liggen.
Na een uur lopen we naar beneden naar het restaurant en we krijgen een mooi plekje aan de rand zodat we mooi kunnen loeren. Bas neemt lekker een goed gevulde groente soep met stokbrood en ik neem macaroni met spek en kaas, lekker een biertje erbij, wat smaakt dat goed zeg.
Rond 16:00 nemen we de trein naar beneden. Eigenlijk willen we nog even door de tunnel van de Mont Blanc naar Italië rijden, we komen er achter dat dit geintje ruim 50 euro kost, dat doen we dus maar even niet. Dan maar weer Chamonix in en een terrasje zoeken, ook geen straf. We gaan bij een crêpe bar op het terras zitten en daar neem ik natuurlijk zo’n overheerlijke crêpe. Bas houd het alleen bij een groot wit biertje.
Na een lange dag gaan we weer terug naar onze cabin. We pakken alvast wat spulletjes in want morgen rijden we weer naar huis. Daarna lekker slapen in onze hoogslaper!