Weer sneeuw......

Oostenrijk, Piesendorf

Vandaag hebben ze mooi weer beloofd.

We zijn zoals altijd op tijd wakker…. Ik heb de wandeling door de sneeuw nog wel flink in de benen.

Er is nog veel mist. We kijken op de website van de grossklokner en zien dat we er vandaag inderdaad op mogen, geen sneeuwkettingen en geen winterbanden.

We halen een broodje aan de overkant bij de bakker en gaan op pad.

Het ziet er weer erg mooi uit. Als we boven komen zien we dat er veel meer sneeuw ligt dan een paar dagen geleden. Het is boven op gewoon echt wit.
We stoppen overal en maken veel plaatjes. Bas vliegt een stukje met de drone en we rijden een deel boven met de action Cam…. Het komt eenieder geval goed op film!

We zijn om 9:00 boven dus het is nog rustig. We praten met een man die hier van de zomer ook was… het was gekkenhuis op de weg, niet leuk! Dat hoeft voor ons een ieder geval niet.

We stoppen bij Fuscher Lake. We drinken hier een kopje warme choco met slagroom. Hier lopen in de zomer veel marmotten maar nu niet meer….. denken wij. We praten even met de dame en zei vertelt ons als we tussen 15:00 en 16:00 terug komen dat ze er waarschijnlijk wel zijn. We zijn helemaal in ons nopjes en gaan de tijd zeker goed in de gaten houden.

We rijden naar Kaiser-Franz-Josefs- Hohe, onderweg maken we nog wat stops en lopen we nog een klein stukje bij een meer met een waterval, al is de waterval niet erg vol meer.
Als we aan het einde komen zetten de auto in de parkeergarage en lopen langs de gletsjer. We twijfelen of we naar beneden zullen lopen maar je staat op tijd want we willen die murrmel tiere zien. Bas zegt nog heel lief anders laten we die gaan, maar ik weet dat hij ze heel graag wil zien, dus we doen het niet.

We lopen we in de omgeving rond en zien een dame met statief met een telelens erop staan, die moet wat zien…. Inderdaad Ibixen. Ze zijn heel ver weg maar we kunnen ze door de videocamera lens en telelens zien. Er lopen er een stuk of 7.

We lopen achterlangs en Bas wil graag proberen een Alpenkauw op de foto proberen te zetten. Ik ga ergens op het bankje in het zonnetje zitten. Als hij naar ruim 40 minuten terug komt heeft hij wel een paar mooie plaatjes. De camera heeft moeite met scherpstellen dus het is wat lastig.

We gaan boven op het terras zitten. We hebben nog een half uur en dan moeten we naar de murrmel tiere. Ik heb een choco taartje maar die is niet zo lekker gelukkig vinden de alpenkauwen deze wel lekker. Ik wil wat foto’s met mijn macro maken maar ook die wil niet goed scherpstellen.

Bas komt er achter dat het er mee te maken heeft dat het een hele zwarte vogel is en door veel overbelichting gaat het beter.
Het is tijd en we zetten koers weer terug naar het restaurant bij Fuscher Lake. Als we daar aankomen nemen we wat te drinken en na wat aandringen dan ook maar wat te eten, hebben we dat gehad voor vandaag al is het wel wat aan de vorege kant.

Om 15:30 komt haar man met een tamme marmot aan lopen…. What the fuck dat was niet wat er zou gebeuren. Super hoor dat hij tam is en dat je hem kan aaien maar ik wil er graag buiten 1 zien lopen. Bas vraagt er bij haar na, en ze zegt dood leuk… nee hoor die slapen nu allemaal.
Wat een takke trol… lekker misleidend daar kan ik niet zo heel goed tegen. Ik heb geen moeite met mensen die geld willen verdienen maar niet op deze manier. We reken af en geven geen stuiver fooi!

Langzaam rijden we terug naar ons appartement, ik ben best wel moe, ook nog van gisteren. Als we om half 5 thuis zijn ga ik lekker douchen, we hebben een regendouche in de badkamer, zo lekker.

Ik ben wat bezig met de foto’s en het blog, loop alweer achter.
Bas hoorde contant de moter van een vrachtauto draaien en keek naar buiten, het was geen vrachtwagen maar brandweerauto. Er was brand bij de buren. Het zal niet veel geweest zijn het was ook in middels weer uit, je rook het nog wel.

We nemen nog een borrel en om 20:30 kan ik geen pap meer zeggen, bedtijd.

Vanaf morgen gaat het weer omslaan, we hopen nog te gaan wandelen bij Krimml waterval, maar eens kijken of dat gaat lukken!

Ohhhhh, geweldig mooi. Dit gebied gaat zeker op mijn to-see-list voor 2021.

Reny 2020-10-11 09:38:53

Wederom fantastische plaatjes. En dus toch nog een beetje wildlife gespot, al waren het niet de gewenste marmotten. Die laatste zijn rond deze tijd inderdaad al in winterslaap. Zeker als er al zoveel sneeuw ligt. Maar ook in de zomermaanden zijn ze in de Alpen moeilijk te spotten, want ze zijn erg schuw. Zodra ze je in de gaten hebben, verdwijnen ze in hun hollen. Wat dat betreft zijn ze een stuk lastiger te spotten dan hun Amerikaanse soortgenoten. Tenminste dat is mijn ervaring. Ik hoop, dat jullie vandaag nog een keer volop mogen genieten van de fantastische Oostenrijkse bergwereld en voor straks wens ik jullie alvast een goede reis naar huis!

Franziska 2020-10-11 09:46:37

Franziska, ze zijn juist niet schuw hier in de bergen. Je kan ze hier super goed fotograferen als ze uiteraard niet in winterslaap zijn!