Op bezoek bij Napoleon.......

Frankrijk, Le Treport

We hebben heerlijk geslapen ondanks het matras dat wat aan de harde kant was. Om 8:00 gluur ik even door de gordijnen en zie dat het regent. We besluiten toch om eruit te gaan en opzoek te gaan naar een ontbijtje.
We steken de paraplu op en wandelen door de mooie stad van Lillie. Ik maak ook nog wat foto’s maar vergeet elke keer de druppels van mijn lens af te vegen, dat zullen wel bijzondere foto’s worden. Nou ja we gooien het gewoon op artistiek dat zie je tegenwoordig toch al gauw……
Het zachtjes regen gaat over in hard regen en de beloofde wind van vandaag komt ook om de hoek kijken. Met man en macht proberen we onze plu in bedwang te houden.
We vinden iets leuks om te ontbijten en bestellen heerlijke broodjes, nou ja Bas. Ik ben zwaar onder de indruk van zijn Frans. Ik spreek geen woord, nou het belangrijkste woord ken ik CHAMPAGNE….. Maar hij weet de juiste broodjes te bestellen. We eten op ons gemak en als we klaar zijn zien we tot onze verbazing dat het droog is. De zon laat zich een klein beetje zien en dat zorgt voor mooi licht.
Alleen nu zitten we met de paraplu…. Bas zet hem op een creatieve manier vast aan mijn tas, en buiten het feit om dat ik zo nu en dan aan een lantaarnpaal blijf hangen gaat dat verder prima.
Bas wil ook een foto camera en ik geef hem mijn 5D meneer vind de D80 niet goed genoeg..... ach ligt niet aan de camera maar aan de fotograaf🤣 We lopen een heel stuk door de stad en om 12:00 gaan we de auto halen. Tijd om verder te gaan.
De route gaat naar Le Treport. We rijden lekker binnendoor door alle leuke kleine franse dorpjes. Met alle mooie kerkjes. Ook maken we een stop bij Necropole nationale de Notre-Dame de Lorette, dit is een Franse militaire begraafplaats met gesneuvelden uit de Eerste Wereldoorlog. Toen we er aan kwamen zagen we al wel de donkere lucht aan komen. Hierdoor zag het er wel nog indrukwekkendere uit. Helaas blijft het net niet droog en schuilen we in de kapel tot het droog is.
We rijden verder door de mooie heuvelige landschappen. We zien heel veel Fazanten en zelfs 1 met kleintjes. Er wordt denk ik flik op gejaagd ze zijn echt heel schuw. Ook steekt er nog een rat op zijn dooie akkertje de weg over, echt heel bijzonder……
We stoppen ook in het plaatsje Saint-Riquier hier staat een hele mooie kerk waar we binnen een kijkje nemen. Voor mij loopt een man en hij voelt aan alle deuren die op slot zitten….. ik vroeg me af waar hij mee bezig was maar mijn Frans is heel slecht dus ik dacht laat maar. Dan komt de beste man naar mij toe en begint te praten, ik haal me schouders op en vraag heel voorzichtig of hij Engels praat. Tja dat aan een Fransman vragen is het vragen naar de bekende weg, niet dus. Hij wij wijst maar naar mijn camera. Ik zie Bas lopen en roep Bas, hij kan een klein beetje Frans en misschien begrijpt Bas het. Uiteindelijk wekt hij dat we mee moeten lopen. In het midden van de kerk heb je een altaar wat achter hekken staat, hij maakt het hek los met de sleutel en laat mij erin om foto’s te maken. Nou snapte ik ook waarom hij alle deuren langs liep, hij is de sleutel man.
Ook hier maak ik foto’s hij praat wat met Bas en Bas kan ervan maken dat er een huis van Napoleon verder in de straat staat en dat er een expositie is achter de kerk. We lopen wel even langs de expeditie maar dat is niet echt ons ding. Daarna vinden we het huisje van Napoleon. Het is een kneuterig huisje en ik doe heel grappig alsof ik aan klop. Er zat eeen deurklopper op en gelukkig was ik net niet grappig genoeg om er mee aan te kloppen. Hier wonen gewoon mensen….. oepsie!
We zetten de laatste kilometers in naar Le Treport en als we daar aan komen zijn alle regenbuien weg. De lucht is mooi blauw. We zien de mooie kust lijn en rijden eerst even na het plaatsje Mers-les-Bains. Hier lopen we langs de boulevard en maken foto’s van de mooie rotsen. Het waait behoorlijk maar dat mag de pret niet drukken.
We strijken neer op een terrasje waar we heerlijk achter een scherm zitten. We bestellen een lekker bietje met wat oesters. Ik loop even naar het toilet en als ik langs de spiegel loop schrik met echt een hoedje….. what the fuck! Mij haar is door de wind echt ontploft, tina turner was er jaloers op geweest. Ik probeer wat herstelwerkzaamheden te doen maar besef me dat als ik een minuut buiten ben al dat harde werk waarschijnlijk voor niks is geweest. Ik leg me dus maar gewoon neer bij de situatie.
We zoeken ons hotel op en blijkt dat er voor 45 kamers maar 10 parkeer plekken zijn. Tja dat gaat hem dus niet worden. Wel kunnen we aan de weg parkeren, maar ja we weten ook hoe Fransen met hun auto omgaan. As er ingeparkeerd moet worden duwen ze je auto gewoon aan de kant. Bas neemt geen risico en parkeert de auto boven op de berg.
We hebben een leuke kamer met een beetje uitzicht op zee en een heerlijke douche. We willen een hapje gaan eten maar ik wil wel eerst even wat damage control aan mijn haar doen en spring dan gelijk maar even lekker onder de douche. Bas moppert wat dat het lang duurt maar met 15 minuten ben ik weer fris en fruitig met normaal haar.
De wind is inmiddels aardig gaan liggen en we lopen nog een stuk langs het strand. Het loopt niet super comfortabel het strand bestaat uit allemaal grote stenen geen zand. Daarna zoeken we een restaurantje op en eten lekker een hapje. Een heerlijk dagje.
Lekker slapen en morgen weer op pad.

Super mooie foto's ziet er weer heel mooi uit.💞💞🤩🤩

Hier en Willem 2019-06-16 20:44:12

Dat waren een paar heerlijke dagen. En al woon ik in Spanje, Frankrijk blijft toch mijn lieveling’s land. Alleen die mooie taal al!