No birds.....

Tanzania, Zanzibar Town

Vanochtend werden we weer wakker van de wekker. Het regende zachtjes en zo buiten te dien had het best aardig geregend.
Om 8:15 zitten we met Lisa en Amber aan het ontbijt. We worden om 9:00 opgehaald voor een kano tocht bij Bird Island. Ik check nog ff gauw het weer maar het gaat droog worden en blijft droog. De zon begint er ook al aardig door te komen.
We hebben klein beetje hard hoofdzin deze excursie omdat we nog weinig vogels hebben gezien. Niemand heeft hier ook van Bird Island gehoord,.... maar goed wij wachten het af.
We worden opgehaald door een gids en een chauffeur die ons vertellen dat het 30 minuten rijden is. Nou dat valt reuze mee. We gaan vanmiddag ook nog even naar stone town dus ik vraag de gids of we om 15:15 terug zijn. Hij kijkt wat bedenkelijk en zegt dat er veel op het programma staat, namelijk ook lunch en dorpswandeling.... maar daar gaat iets fout wij hebben alleen de kano tocht geboekt om vogels te kijken.... birds zeg de gids vragend? We varen door de mangroves maar no birds......
We voelen al aan dat dit niet goed gaat komen maar we wachten het maar even rustig af.
Onderweg worden we weer aangehouden door de politie die erg moeilijk aan het doen is. Hij moet uiteindelijk zijn brandblusser inleveren en volgens mij ook zijn rijbewijs voor hij door mag.....
De 30 minuten word anderhalf uur dus daar zit ook al iets verschil in. Eerst kan de chauffeur het niet vinden en rijd er voorbij. Maar hij ziet de andere gids langs de kant van de weg staan zwaaien en we zijn er. We stappen uit maar we krijgen er nog geen goed gevoel bij. Bas vraagt naar de vogels en ook deze gids keen hem vragend aan... No birds, we varen door de mangroves. Ook hij begint over de dorps wandeling en lunch maar we geven nogmaals aan dat wij alleen de kanotocht hebben geboekt.
We starten in de kruidentuin, volgens de gids gaat dit twee uur duren, nou ja wij laten ons verassen. Na 15 minuten word hij gebeld en moeten we haast maken de boot ligt klaar en we gaan kano varen. We komen aan bij het water en er ligt een smal houten kano in het water, moeten we daar in met zijn alle?? Dit vragen we en ja hoor dat is wel de bedoeling. We schoten echt helemaal dubbel van het lachen. We hoefde ons geen zorgen te maken want de kapitein kwam er aan en die had extra krukjes mee zodat we achter elkaar konden zitten....
Het duurde en duurde geen kapitein ondertussen werden er wat telefoontjes gepleegd en de gids klonk niet heel vriendelijk.... Het besluit was dat we met zijn vieren toch maar alvast de boot in moesten, Lisa en Amber naast elkaar en Bas en ik zaten naast elkaar, dit was zeer krap en redelijk onstabiel, nou zaten we in de boot te wachten. De gids beloofde dat de kapitein er met 10 minuten was.... hij rende het bos en schreeuwde daar nog wat. Hij belde weer en vertelde dat de kapitein ziek was. Het verhaal word steeds beter echt waar.
Eindelijk kwam er iemand met een bootje aanvaren met krukjes. Bas en ik moesten overstappen naar een ander bootje, ooohhh dat ging zo niet handig, echt met gevaar voor eigen leven. Lisa en Amber bleven in de andere boot. De gids die ons had opgehaald en de chauffeur gingen daar ook in en de kapitein.... een volle boot. Bootje zag er niet naar uit dat dit goed ging komen en gelukkig was dat hun conclusie ook. Gelukkig kwam er nog een bootje en hun moesten allemaal overstappen, dit om alles makkelijk te maken.... wat een toestand.
De kano gids ging ons varen maar hij had duidelijk nog niet zo veel ervaring maar goed nu zaten we allemaal in een bootje en konden we gaan.
Eerlijk is eerlijk het was we wel erg mooi. Toen we bij de mangroves aan kwamen wat nu wel bird Island werd genoemd raakte ik het bootje met Amber en Lisa uit het zicht. Dat vond ik niet heel fijn, maar de gids bleef zeggen dat het goed kwam. Hij deed echt zijn best de paar vogels die er zaten te laten zien. Door deze mangroves was het ook wel mooi.
Gelukkig kwamen we het bootje met de meisjes weer tegen. En het was tijd terug te varen. Wat een drama was dit zeg!
Aan de kant bleef de kano gids maar zeuren over de lunch. We hadden volgens hem tijd genoeg het was pas 12:00 uur. Nou klok kijken was ook niet zijn sterkste kant want het was 13:00 uur, hij bleef wel volhouden dat het 12:00 uur was.... echt waar.
Toen het bootje met Amber en Lisa er was en de andere gids legde Bas aan die gids uit dat we er klaar mee waren en naar huis wilde. Eindelijk viel het kwartje!
We zaten in het busje naar huis en besloten dat dit de slechtste excursie ooit was maar we hebben wel verschrikkelijk gelachen!
We waren om 14:30 terug bij ons hotel keurig op tijd. Hier konden we nog net even wat eten. We vertelde ons verhaal asn Daan en René zelf nog met enige ongeloof.
Daarna was het tijd te douchen want om 16:15 gaan we met Hasan, jonge van de duikschool naar stone town. Edwin de bedrijfs lijder had geregeld dat in stone town, andere Hasan ook mee zou gaan omdat hij veel van de stad weet. René besloot lekker bij het hotel te blijven en een boek te lezen. Bas zat nog in twijvel maar ging toch mee.
Om 16:15 was busje er en ook Hasan stond klaar. Onderweg stopte we en zijn vrouw kwam hem een papier brengen. Hasan is ook moslim en zijn vrouw droeg ook een sluier. Ze wad heel onderdanig en keek ook niet de auto in.
We kwamen in Stone town aan en stapte uit bij de markt waar andere Hasan ons stond op te wachten. Amber was op slag verliefd.... en ik snap waarom. Het was een super leuke gozer! Samen met de gidsen liepen we door Stone Town door de leuke straatjes. Het was een leuk stadje. Gelukkig kregen we hier nog de kans wat souveniers te kopen. Bij de foodmarkt gingen we op terrasje zitten en konden we even wat drinken. Natuurlijk werden ook de nodige foto's gemaakt met de Hasans en de meiden.
Er liepen daar heel veel katten. Ze waren erg lief en veel lagen er te slapen. We zagen 1 kat met bijna geen staart meer, Hasan vertelde als de katten eten stelen knippen ze de staart af doen ze het nooit meer..... zielig hoor! Dit hebben wij overigens niet met page gedaan hoor zei heeft zelf stukje van haar staart gebeten....
Het was super leuk en om 18:45 stapte we weer de taxi in naar huis. Amber moest afscheid nemen van Hasan.....
Onze laatste keer avond eten, morgen gaan we naar huis. Vanavond hadden ze Swawilie ( geen idee hoe je het schrijft) avond. Er was een buffet net muziek. Het was erg leuk gedaan. Morgen moeten we om 11:00 van de kamer, maar we vertrekken pas om 16:00 uur. We konden twee andere kamers krijgen om te douchen en op te frissen voor vertrek, super geregeld.
S avonds pakte we alvast een deel van de koffers is en gingen lekker slapen.