Walking in a winter wonder land.....

Oostenrijk, Piesendorf

Vanochtend hebben we geen wekker gezet en Bas was er als eerste uit. Ik volgde niet veel later om 6:20.
Vandaag gaan we naar Dachstein de berg op. We hebben een zonsondergang arrangement gereserveerd. Dan mag je tot 22:00 uur blijven en eet je op de berg in het restaurant.

Het zou mooi weer worden dus perfecte dag om de berg op te gaan.

We zaten om 7:30 in de auto en omdat we niet gelijk al de berg op willen Google ik ff gauw of er nog een klammetje ergens zit.
Ik vind de Silberkarklam en we navigeren daar naar toe.
Het trekt langzaam los met de wolken, alleen bij de bergen hangen er nog wel veel.
Het is altijd lastig weersvoorspellingen op een berg. In het dal kan het supermooi weer zijn en op de berg net ff niet, hangen er toch weer wat wolken..
Bij de klam vallen een paar spetters regen terwijl de zon schijnt, het kan nooit veel zijn dus we gaan lopen.

Hij is bijzonder mooi. Voor mij wel een van de lastigste. Je gaat vrij stijl omhoog met vlonders met van die latjes erop en dat vind ik niet heel prettig. Voor mijn gevoel is het allemaal wat gammel. Of misschien komt het omdat ik zo gammel ben…. ?? De uitzichten zijn wel er mooi.

We lopen helemaal naar boven en komen tot de conclusie dat we weer terug moeten. We kunnen wel rond maar dat is een aardig rondje en we moeten straks de berg op. Nou is naar boven altijd al lastig maar naar beneden helemaal....

Als we terug lopen zien we een aantal mensen die gaan klimmen... nou ik heb al moeite met het normale pad...

We rijden naar de grote berg in Dachstein. Het is supermooi weer maar ook als we bij de berg komen ligt de berg inderdaad nog in de wolken.
Voordat we omhoog gaan we eerst maar lekker op het terras in de zon zitten met een jager thee en een soepje.
Langzaam komen de bergen vrij en om 12:30 besluiten we dan toch maar omhoog te gaan.
Als we bij de kassa komen adviseerde zei ons nog even te wachten omdat we pas rond 18:30 gaan eten.
We twijfelen maar besluiten toch omhoog te gaan. En inderdaad zo met de gondel de wolken in.

Boven zien we bijna niks omdat we in de wolken zitten.
Het is -3 en er staat best wind.... hebben dit dan toch niet handig gedaan.
Er ligt al heel veel sneeuw er word zelfs al geskied.

Je kan naar een soort berghut lopen niet super ver maar er ligt heel veel sneeuw en je moet een behoorlijk stuk de berg op. Eigenlijk heb ik daar geen zin in.
Maar Bas dringt er erg aan dus we gaan ervoor. Als we 10 minuten lopen lijkt het wel of het een klein beetje los trekt maar de wolken gaan zo snel.
Wel zie ik een glimp waar dat huisje staat waar Bas heen wil lopen, what the fuck. Ik zie mensen als halve sneeuwpoppen terug komen. Ik probeer hem nog eens te overtuigen om het niet te doen maar helaas!
We gaan ervoor!!

Elke keer trekt het toch iets verder los. De wandeling door de sneeuw en de wind valt niet mee. Maar het trekt dan echt helemaal los en het is werkelijk schitterend, wat een sneeuw en wat een uitzichten.
Maar wat een ku... eind lopen door de sneeuw.

Als we eindelijk bij het tentje zijn kunnen we daar heerlijk een drankje drinken. We zitten hier een tijdje en genieten van het uitzicht.
Na een tijdje gaan we voor de terugweg. Dat gaat een stuk makkelijker al waait het wel nog harder dan de heenweg en het lijkt ook wel een stuk kouder. Laten we het ermaar op houden dat het een "bad hair day" gaat worden.

Het laatste stukje moeten we weer klimmen en de wind staat vol op ons, het lijkt wel een zware sneeuwstorm die over ons heen komt.
Er is nog een mooie hangbrug waar we overheen gaan en die uitkomt bij het ijspaleis. Hier staan wat leuke ijssculpturen. Het is hier echter wel -25 en ik ben de kou inmiddels behoorlijk zat.

Het is 17:30 en we gaan het restaurant in. Doe mij eerst maar een gluwijn… of 30….
Wij krijgen een tafel en tegenover ons zie ik twee stoelen staan met instrumenten en ik maak mij een beetje zorgen.
Niet al te veel later komen er twee mannen op leeftijd in een lederhoze aan lopen…. Nu maak ik me ernstig zorgen. Laat ik het zo zeggen blijf die gluwijn maar aanrukken.

Uiteindelijk gaat het gebeuren en ze gaan spelen. Het valt mee eigenlijk zijn ze best goed. Zo af toe word er 1 in zijn balen gegrepen denk ik want die begint te jodelen.

Om 18:30 gaat iedereen naar buiten, zonsondergang. Bas ook…. Ik niet, mijn lichaams tempratuur begint net boven het vriespunt te komen.
Ook de jodelaars gaan naar buiten en ze spelen op de zonsondergang.

Dan eten…. Than’s what I was weating for.
Het is een fondue met met saladebar erg lekker allemaal.

Om 20:30 gaan we met de gondel naar benden. Het is pik donker, niks meer te zien. Het waait nog wel want ik voel die gondel schommelen en denk aan een slechte horror film, dat we de hele nacht vast zitten en dat van de 20 maar 5 overleven. Als ik aan het rond kijken ben wie niet gaan overleven zijn beneden… pjwww.

Om 22:00 zijn we thuis en gelijk naar bed, dat was een pittig dagje maar wel erg mooi,
Weltrusten

Wat een prachtige foto’s weer. Zo indrukwekkend die bergen.