De Toendra op ruim 4 km & Nederland is te druk!

Verenigde Staten, Estes Park

Dag 2 van Denver naar Estes Park

Alle foto’s zijn gemaakt met de mobiele telefoon. later als we het verslag op onze website gaan zetten zullen de foto’s van de camera’s erbij worden gezet.

In het begin is het altijd wennen aan de tijd dus van af 14:00 zijn op en af wakker. Uiteindelijk zijn we er om 5:00 echt klaar mee en gaan we eruit….

Om 6:00 zitten we aan het ontbijt en dat is best aardig. Meestal zijn de ontbijten in de hotels wat beperkt en zeker niet te vergelijken met Europa. Maar je hebt wat in je maag en je kan ff voorruit!

We rijden eerst een deel langs de stad en het is zondag en vroeg dus het is echt super rustig. We komen lang het leuke plaatsje Colorado Springs maar het is nog zo vroeg dat alles is gesloten. We besluiten er later vanmiddag wel een kijkje te gaan nemen.

Het is schitterend weer. De lucht is strak blauw. Het is nu al 20 graden ook hier hebben ze last van de warmte. Gelukkig zal het op de berg een stukje koeler zijn.

We rijden de bossen in en gaan langzaam omhoog. We zien een hertje en die is niet bang…. Maar het wachten tot Bas voor mij de telelens heeft is te veel gevraagd. Net als ik op de knop wil drukken schiet ze er vandoor.

We komen nog wat meer hertjes tegen maar die zijn minder dapper.

We stappen uit even bij een meertje en merken dat het hier een stuk koeler is! Heerlijk. De licht is ook tussen de bergen nog strak blauw.

Om de bergpas op te rijden moet je reserveren. Net zoals in veel nationale parken. Dit is om te zorgen dat het niet te druk wordt. Wij hadden onze reservering staan om 8:00. We waren er dan ook stipt om 8:00 uur, dat hebben we keurig gedaan.

Het is een prachtige weg de berg op van 4350 meter. Het is een van de 53 bergen in Colorado die hoger zijn dan 14 000 voet en bij de groep de fourteeners. Zodra we boven de boomgrens komen komen we in toendra gebied. De begroeiing bestaat uit grassen, mossen, korstmossen en dwergstruiken. Hier op mount Evens vind je marmotten, fluithaasjes, schapen en berg geitten. Vooral die laatste hopen wij te zien.

De eerste marmotten komen we al snel tegen. Ze zien er anders uit dan in Europa ze zijn wat donkerder. Ze zijn niet schuw en laten zich redelijk op de foto zetten. Ook komen we snel een groepje schapen tegen. Vrouwtjes met grote jongen. De berggeiten echter niet.

We komen bij sumit Lake park. Ik kan me dit helemaal niet herinneren uit 2013, maar misschien lag er toen nog wel sneeuw. Het is een prachtig gebied.

We gaan verder en met overal stoppen zien we echt prachtige uitzichten. Het is zo helder en je kan ver weg kijken. Je merkt gelijk al dat je hoog zit en dat er minder zuurstof is. Als we boven op het eindpunt zijn is het ook prachtig. Maar hier is je zuurstof gehalte echt lager. Je kan een korte hike naar boven doen maar die slaan wij laaglanders wel af! Ook Bas heeft er last van en verliest zelf zijn kleur…. Ik ook maar ik ben altijd al vrij wit dus dat valt niet zo op! Hij heeft er echt last van en we besluiten langzaam naar beneden te rijden.

Als we net een stukje op weg zijn zien we eindelijk mountain goats. Er lopen er 5 waarvan 1 jong die staat alleen heel erg verscholen. Bad is het uiteindelijk gelukt van het kleintje een mooie foto te maken….

We rijden terug naar boven want we hebben het idee dat ze daar heen lopen. Eenmaal boven kunnen we ze niet meer vinden.

We beginnen op nieuw de terugweg naar beneden. Hier en daar stoppen we, en als we ergens stoppen voor een marmot en een stukje verder lopen zien we weer drie mountain goats. We staan hier een tijdje te kijken en gaan terug naar de auto. We stoppen nog even op de plek waar we vanochtend Big Horns zagen, er lopen er nu nog meer….

We stoppen bij Dos Chapelle nature centrum en bekijken hier de bristelcone bomen. Ze zijn altijd heel apart van vorm. Ik moet dan gelijk denken aan iemand bij ons op de fotoclub denk dat hij hier nooit meer weg was gegaan met zijn fotocamera.

We zitten weer een stuk lager en voelen dat het warm begint te worden. Onze weg vervolgt naar het plaatsje Nederland. We hadden bedacht hier lekker te lunchen en op terrasje te gaan zitten. Eenmaal in Nederland kwamen we tot de conclusie dat iedereen in Colorado zich dit had bedacht. Het is een heel klein plaatje en het is overvol! Zou het aan de naam liggen?

We hebben hier geen zin in. De wachttijd is een uur of buiten in de volle zon in 30 graden. We besluiten door te rijden naar Estes park. Hier heb je ook een leuk centrum.

Onderweg komen we nog lang een guitig fotogeniek kerkje…. Dan komen we aan bij ons hotel. Het is echt Amerikaans, heerlijk ik hou ervan. We gaan ff relaxen aan het zwembad. Bas is poessie want die vind het water te koud…. En het is echt heerlijk.

Na dit heerlijke afkoelen maken we ons klaar voor Estes park. We parkeren de auto bij bloembakken waar twee kolibrievlinders rond gaan, maar helaas heb ik geen camera mee.

We lopen door het stadje en het is kanonnen druk. Het is ook een feestweekend. We merken dat we eigenlijk wel heel moe zijn en tot overmaat van ramp krijgt Bas last van zijn maag.

De billen worden samen geknepen en we rennen een soort pub/ restaurant in. Bas rent naar de wc, die zien we voorlopig niet weer. Ik bestel twee biertjes. Nou zit je dan in je eentje aan de bar. Maar daar komt Bassie weer aan.

We besluiten om hier maar een hamburger te eten zodat we daarna naar huis kunnen. Het smaakt erg goed. Ik bestel op aanraden van Bas ook een IPA biertje maar ik vind het wel wat om dat weg te krijgen, volgende keer maar weer Corona.

Eenmaal op onze kamer in onze bedjes zijn we zo in droomland! Tot morgen.

www.basandesther.com

Prachtig daar. Geniet weer van de verhalen en prachtige foto's.

Amanda 2022-09-07 12:57:44

Oh wat mooi, deze berg stond ook op ons lijstje van 2020. Helaas ik had het graag gezien. Wat een mooie blauwe lucht ook weer.

Marjon van Wunnik 2022-09-07 13:00:25

Prachtig! Dat lijkt me een prachtige rit. Gelijk maar even op de bucket list zetten. Wel een beetje jammer, dat je tegenwoordig veel parken vooraf moet reserveren. Maakt je toch weer wat minder flexibel vind ik, al heeft het natuurlijk ook voordelen: het is dan waarschijnlijk iets minder druk en wat makkelijker om een parkeerplek te vinden. Kan me herinneren, dat dat in sommige parken voor corona al een probleem was. In parken als Rocky Mountains NP, Arches of Bryce moest je toen al vroeg op pad, als je op een bepaald parkeerterrein een plekje wou bemachtigen. Ook in Estes Park is het eigenlijk altijd wel druk. Jullie verhaal is dus heel herkenbaar voor ons. He Franziska, Het geld niet voor alle parken hoor, zo uit mijn hoofd, Glacier, Rocky mountain, Arches, Zion.... en mount Evans. Neemt niet weg dat je nog tseed geluk moet hebben met een parkeerplaats. Er zijn ook tijden dat je zonder reservering het pakr in kan, bij RMNP moet je een reservering hebben tussen 9:00 en 15:00 daarbuiten kan je er gewoon in. Groetjes Esther

Franziska 2022-09-07 13:28:32

Leuk om jullie weer te mogen volgen. Wens jullie een fijne vakantie en nieuwsgierig naar jullie belevenissen!