Dag 7 Klein stukje Kootnay en Banff

Canada, Banff

Floating the bow river

Berenteller: 14

Vanochtend hadden we om 8:00 met Hies en Willem afgesproken. We wilden met de gondel bij lake louise omhoog. We keken uit het raam en er was veel bewolking. Bewolking hing ook erg laag dus die gondel was geen optie.
We besloten om wel daar te gaan ontbijten en dan naar marble canyon te gaan. We konden heerlijk bij de openhaard zitten. Het is overigens een mooi skigebied.
Ze hadden een opgezette grizzly en er lag een vacht van een zwarte beer. Stond een parkramger bij en die vertelde er het een en ander over. Vanuit de gondel zien ze ook regelmatig beren lopen. Hij vertelde dat sinds 2012 de populatie beren enorm was afgenomen ze hadden hier echter geen verklaar bare reden voor. Voor ons is het nu wel te verklaren dan waarom we minder zien dan in 2011.....
We rijden naar marble canyon en heel voorzichtig komt de zon er door. De voorspellingen zijn dat het steeds beter op zou klaren. Bij Marble canyon lopen het trail en we hebben toch wel dat we een ietsie pietsie spierpijn hebben. Na marble canyon zijn we door gereden naar 000000 waterval maar doe was afgesloten. De brug was weggespoeld. Gelukkig met een beetje klim en klauter werk kon je hem toch een klein beetje zien. Bas heeft hier zijn drone ook maar eens omhoog gelaten. Het waait elke te hard en nu eigenlijk ook want hij sorte bijna in de rivier.
We rijden richting banff wat om 15:30 hebben we floating tour over de bow river. Het idee is om vast de kaartjes op te halen en dan ergens ff koffie te drinken.
We komen langs sunsine road die naar een skigebied toe gaat. In 2011 hebben we hier een wolf gezien dus laten we kijken if weer geluk hebben. Halverwege komen we bighorn tegen. Hij laat zich makkelijk op de foto zetten. Na een tijdje rijden we verder en aan het einde van de weg zien we een hele groep staan, zeker een stuk of tien. Allemaal mannetjes. Ze steken de rivier over en dit ziet er erg gaaf uit.
We rijden terug en halen onze kaartjes voor de floattrip op. We zien dat ze ook al de safari tour hebben en we vragen of we kans hebben op wild live. Dan krijg je de gevatte opmerking dat ze niet aan de ketting liggen. Echt wat een sukkels. Ik nog heel verbaasd niet.....nou ja zeg. Maar goed laat maar zitten we houden het bij ons uur durende tour.
We rijden Banff in en gaan ipv de starbucks naar evelyns om koffie te drinken. Echt een aanrader. Is veel gezellig, ook wifi en erg lekker. We zijn nog even gestopt in een boekenwinkel en ik heb een leuk boekje met hikes van dit gebied gekocht.
We zijn naar de opstap plaats voor onze floating trip gereden en inmiddels was de zon goed gaan schijnen ook de wind was gaan liggen en eenmaal in het bootje was het een heerlijk tripje. Mooie uitzichten we hebben er echt van genoten. Na ongeveer 7 km en een uurtje verder legde we aan en werden we met de bus terug gebracht.
We zijn weer terug gegaan naar Banff waar we nog ff winkels wilde kijken lekker wilde gaan eten. Komen we midden in een woonwijk groepje van 3 Elk tegen super gaaf en ook niet bang.
Na een half uurtje zijn we dan echt de stad ingegaan. We zijn even naar de cowboy winkel gegaan waar ik een super gaafe cowgirl riem heb gekocht. Hies heeft een mooie tas en portemonnee gekocht. Nou zijn we echte cowgirls.
We wilde gaan eten bij earls maar die hebben een brandje gehad. We zijn dus ergens anders terecht gekomen. Was erg lekker.... lekker cocktailtje erbij en bas en willem lekker biertje.
We hoopte het nog te redden voor 20:00 via bow valley park way terug te rijden naar lake louise maar helaas net te laat! Wel vonden we het een goed plan nog een keer sunny road te rijden en dat was het zeker. We zijn nog twee zwarte beren tegen gekomen waardoor onze beren teller naar 14 gaat...hoppa.
In het hotel namen we al afscheid van Hies en Willem omdat wij van plan zijn morgen vroeg te vertrekken. Morgenochtend zou het weer goed zijn en daarna zou het slecht worden.
Ik zeg weltrusten!

Mooie tripjes fijn nog twee beren er bij

amanda 2016-06-19 22:04:51

Een park ranger die niet weet waarom er minder beren zijn? Heel vreemd. Een locale fotograaf John e. Marriot uit Canmore vecht al jaren tegen deze terugval. De spoorlijn eist veel beren levens (door het verlies van graan waar dieren graag op afkomen) en ook de snelweg eist nog steeds veel dierenlevens. En wat te denken van de door de overheid toegestane tropy hunt op beren en wolven? Het zal lang niet de gehele terug gang verklaren maar werkt er wel aan mee helaas. Maar jullie hebben wel een schitterende vakantie met toch veel wild life *Ria, de dingen die jij noemt zijn al een hele tijd bekend, maar sind 2012 is de populatie vooral van Girzly's nog sterker afgenomen en daar is een nog onbekende oorzaak van. Ze zijn er wel mee bezig dit uit te zoeken*