Dag 5, Crystal river, manatee swim en Honeymoon Beach

Verenigde Staten, Crystal River

www.esthervanderzouw.com

Zwemmen met manatees....

Zo ging de wekker ff lekker vroeg…. Om 5:45……lijkt wel of thuis zijn, dan gaat deze ook altijd zo vroeg. Maar nu gingen we zwemmen met Manatees, en we moesten er om 6:30 al zijn. Onze beentje waren vuurrood en deden best pijn, zal zo wat worden als we het wetsuit in moeten…..
Het is buiten nog donker dus vol spanning lopen we naar de boot, die vlak bij ons hotel ligt. We zijn samen met een ander stel. En nog een moeder en zoon die zich duidelijk verslapen hebben….lekker dan. Het is een hele toestand om in dat wetsuit te komen en volgens mij hebben ze ergens camera’s hangen en lachen ze zich slap elke keer. We vertrokken met ons bootje en de Manatees liggen eigenlijk om ons hotel. We zijn wat laat voor de tijd van het jaar maar toch vinden we er al gauw een paar. Samen met de gids zwemmen we die kant op. Gelukkig hebben we een wetsuit want het water is best koud…..brrrrr….
We zien verschillende Manatees, later dobberen we ook nog een tijdje bij een moeder en een kalf. We gaan weer verder op weg eigenlijk richting Three sister spring. Hier liggen geen manatees meer maar het schijnt wel heel mooi te zijn. Dit halen we echter niet want we komen nog een kalfje tegen die er helemaal zin in heeft. Kalfjes komen graag bij mensen in de buurt en deze wilde wel spelen.
https://www.youtube.com/watch?v=kS1HyZ5Owtc&feature=youtu .be
https://www.youtube.com/watch?v=PdhTQhJAQaM&feature=youtu .be
Later zijn we naar een stukje gegaan waar heel veel vissen zwemmen en konden we ook nog even snorkelen. Ik was er al gauw weer uit vond het koud en geloof het wel met die vissen. Bas had het naar zijn zin en was het water weer niet uit te krijgen….. Gelukkig was er aan boord ook warme chocomelk…jammie.
Eenmaal weer terug was het weer een hele uitdaging om ook weer het wetsuit uit te krijgen. We zijn nog even naar binnen gegaan waar we de beelden konden kijken die onze gids had gefilmd…..natuurlijk veel te duur maar we hebben ze wel gekocht.
We zijn gauw naar ons hotel gegaan waar een warme douche welkom was, alleen niet zo op mijn benen…. Daarna heb ik ze goed ingesmeerd met factor 70, daar zal toch geen zonnen straaltje meer door komen. Ook nog maar even de 30 erover heen….. hoppa!
Rond 11 uur zaten we in de auto richting Honeymoon beach, waar we met de boot naar Calandesi Island wilde. Onderweg werd het weer weer steed beter en de zon begon lekker te schijnen. We moesten nog even tanken en hebben heerlijk een verlaat ontbijtje bij Dunkin Donuts gegeten. Bij Honeymoon Island state park aan gekomen zagen we dat de zee behoorlijk ruig was, het waaide ook aardig. Toch besloten we met de boot naar Calandesi te gaan. Je mag 4 uur op het eiland blijven dan moet je weer terug. Als er eerder plek is op de boot mag je ook eerder terug.
Het was een ruige boot tocht met de nodige golven die de boot op kletste dus we waren best nat….lekker dan. Eerst hebben we bij een strand tentje daar maar wat gedronken en een klein hapje gegeten, een hotdogje. Daarna zijn we helemaal langs het strand gelopen….met een zakje zodat we wat mooie schelpen mee konden nemen. We hoopte op nog een sand dollar…… Ze hadden een struik versierd met allemaal schelpen en daar hingen ook wat sand dollars in…..hier was alleen ook een wens opgeschreven dus het is vast niet de bedoeling die er uit te halen…..jammer! Terug zijn we via het natuurpad gelopen en zagen we nog een leuke schildpad liggen.
Na nog wat drinken stond er weer een boot om terug te gaan voor ons nog een half uur te vroeg maar er was plek dus we konden mee. We zijn op Honeymoon Island naar de achterkant van het park gereden en daar hebben we osprey trail en pelikan trail gelopen. Zagen erg vel armadillo’s. Natuurlijk de nodige osprey’s al zaten er niet zo veel als andere jaren. Ook zagen we een baldie vliegen, deze heeft hier een nest zitten en had een chickie. Bij de parkeerplaats zit een picknick plek en ook hier liepen twee armadillo’s die we nog een tijdje gestalkt hebben nou ja vooral Bas.
We zijn rond 19:00 weg gereden, we zagen bij de uitgang nog twee lepelaars zitten, was wel wat ver weg maar blijven mooie vogels… Onderweg hebben we bij de olive garden gegeten. We waren daar nog nooit geweest en ik wilde daar graag een keer naar toe. In eerste instantie dachten we dat het alleen maar pasta was en daar vind Bas niet zo veel aan, dus we wilde al weer weg lopen…..Maar een serveerster wees ons op de vlees gerechten. Bas had een halve koe en ik pasta. Het smaakte erg goed zeker voor herhaling vatbaar.
Toen we thuis waren begon het heeeelll hard te regenen en onweren. We hebben alvast een deel van onze spullen gepakt en de rest doen we morgen wel…….ons laatste nachtje alweer…….