Dag 13 Golden naar Calgary

Canada, Calgary

Opzoek naar beer 20.....

Berenteller:???

Vanochtend waren we toch best op tijd wakker en besloten maar om dan gelijk op pad te gaan. Het is onze laatste dag en men zegt dat de laatste dag bepalend is hoe je op je vakantie terug kijkt. Er was nog geen teken van Bruno dus we hebben een briefje en geld achter gelaten. Ook hebben we hem de berenspray gegeven deze mogen we niet mee nemen.
We zijn eerst gestopt in Golden bij Tim Hortens voor een broodje en internet. Dat heeft Bruno niet. We kunnen even wat bijwerken online en gaan op pad. Ons doel vandaag beer nummer 20 vinden. Dat leek ons een mooi getal voor deze 13 dagen. We rijden via Yoho en we rijden in het mooie weer maar een wolk achtervolgt ons. Nu maar hopen dat hij ons niet gaat inhalen.
We stoppen bij Natural bridge, mooi punt en ook hier is het water erg blauw wat door de canyon stroomt. We rijden door naar Emerald lake maar de regen wolk haalt ons in. Het wordt donker waardoor de kleur niet heel goed meer te zien is. Wel zwemt er een Loon familie, ze hebben 1 chickie. Ze maken een heel apart gelijk het is net een wolf. Paar jaar geleden dacht ik dat ik s avonds wolven hoorde maar dat waren loons.
Er staat dat takawa falls nog steeds is afgesloten maar zo eigenwijs als we zijn rijden we toch om te kijken hoe ver we komen. Net op het punt waar de Yoho river en kicking horse river bij elkaar komen is de weg dicht. Het is ook nog te ver om te lopen. We kijken hier even bij de rivieren die bij elkaar komen en Bas moet natuurlijk weer naar een plekje klimmen wat onmogelijk bereikbaar is....... Terug klimmen valt ook niet mee.
https://youtu.be/MqwLtsq07L8 We gaan verder naar de spiral tunnels maar inmiddels regent het en dus laten we deze gaan.....
Zodra we bij lake Louis aankomen hebben we de wolk weer ingehaald en begint de zon te schijnen. We draaien de bow valley op om te kijken of we er nu wat kunnen vinden. Al hebben we daar gisteren ook een beer gezien. Het is mooi weer dus we stoppen nog een paar keer en maken hier en daar nog een fotootje.
Opeens een jam.....en een behoorlijke zou daar dan beer 20 zitten.... Nee helaas we zit er een elk met een gigantische gewei ook erg mooi dus. We staan hier een tijdje te kijken. We lopen wen klein stukje de berg in als we sirenes horen. We rennen terug naar de weg aangezien ze hier nogal spastisch zijn over het in je auto blijven als je er een beest ziet. En geloof me we weten echt wel dat we niet naast zo'n beest moeten gaan staan, maar van km afstand kijken is ook een beetje overdreven. De sirene was niet voor hier en rijd door. Bas loopt via de zei kant omhoog en kijkt of hij er beter voor kan komen ivm het licht. Uiteindelijk verdwijnt hij in het bos. We rijden het laatste stukje van de bow valley, wanneer Bas op rem gaat en in zijn achteruit. Daar is hij dan beer nummer 20. Hij staat aan het hek, hij is wel schrikachtig want zodra hij ziet dat we stoppen smeert hij hem......We zijn helemaal in ons nopjes dat we 20 beren hebben gezien.
We rijden nog een keer de sunshine road hier zien we weer bighorn maar verder niks.
We rijden door naar Canmore waar we Spray lake road willen rijden. Bruno vertelde ons dat je daar vaak moose ( elanden) ziet lopen. We hebben het gisteren nog in het visetor centrum gevraag maar zei was redelijk overtuigend " no moose there...." We eten eerst nog een burgertje bij de A&W die zijn erg lekker. Inmiddels heeft de regen wolk ons weer ingehaald, helaas.
Ook op spray lake road houden we het niet droog, we rijden hem een klein stukje en door het weer besluiten we dat het klaar is draaien we om en rijden naar Calgary.
En dan toch ja hoor twee moose aan de kant van de weg die zich vermaken met een plas water. Het jonge dier wat er bij loopt is wel heel bang elke keer als er een nieuwe auto stopt smeert hij hem in de struiken. Zijn moeder vind het allemaal prima. Na een kleine 20 min. smeren ze hem beide.
Een mam verteld ons dat een stukje verderop een groepje mannelijke bighorn staan. We besluiten toch een kijkje te nemen en toch maar weer om te draaien.
Inderdaad niet veel later komen we ze tegen. We maken wat foto's en rijden een stuk verder. Inmiddels is het opgehouden met zachtjes regenen en komt het met bakken uit de lucht. Nu echt naar Calgary!
Onderweg bij Calgary zien we daar in de gras heuvels nog een groepje van 5 elk rennen. We gaan naar de outlet en bas wil heel graag naar de film dus we hopen dat die erbij zit. En ja hoor vandaag draait ook nog voor het eerst independece day zijn dag kan niet meer stuk.
We lopen eerst door de mall die er erg mooi uit ziet. Ze zijn nog steeds aan het bouwen. Het is niet heel groot maar de foodcourt daar in tegen wel. Ook mazzel ze hebben een victoria secret....helemaal leuk. Ook slagen we bij calvinklein. We halen niet heel veel we zijn in Maart nog uitgebreid bij de outlet in Florida geweest. Er staat ook een heerlijke wrap stand zo eentje met van die dunne pannenkoeken.... die kan ik niet laten schieten met aardbeien en banaan en Nutella, helaas was de slagroom opšŸ¤”
Om 20:00 uur gaan we naar de film. De zaal is echt heel groot en het scherm ook. We hebben lekker wat te snaaien dus dat gaat wel goed komen. Het is zeker een aanrader deze film, erg goed en weer veel humor.
Om 21:45 lopen we naar de auto waar de benzine meter alleen LOW aangeeft. Hij liep al op reserver en dat had de we zo gelaten omdat we hem met volle tank in moeten leveren we konden tenslotte nog 60 km rijden en we hoefde nog maar 10. Maar ja nu geeft hij alleen LOW aan dat geeft toch een ander gevoel. Voor Bas overigens wel een heel herkenbaar gevoel.
We gaan dus opzoek naar de pomp. Gelukkig weet tom tom waar de dichtstbijzijnde pomp zit. Helaas komen we alleen in een file waarvan we op de radio hoorde dat die mega was omdat de weg afgesloten is door een dodelijk ongeluk.....nou lekker dan. Gelukkig konden we er nog af.....pjuuuuwww.
Al snel hadden we een pomp gevonden en was de tank goed gevuld. Binnen 5 min. waren we in het hotel. Nu de uitdaging om alles uit de auto op de hotel kamer te krijgen. Eenmaal alles op de kamer moet het weer in de koffer, daar houd Bas zich druk mee bezig terwijl ik alvast ga slapen. Het was best een lange dag! Morgen helaas weer naar huis.