Aan al het goede komt een eind! Terug naar huis!

Tanzania,

Tja erbij een tijd van komen en een tijd van gaan, en de tijd van gaan is nu gekomen.

Laat ik beginnen met toch wat geruststellingen… Ja vooral Hies en ik hebben last van ons maag in de zin dat het eten er in vloeistof weer uitkomt. Hies heet antibiotica en dat gaat erg goed. We hebben alle twee 1 dag echt kramp gehad maar verder niet.

Overal ook in de parken zijn goede voorzieningen om je behoefte te doen. Bijna altijd zijn deze ook schoon. Dus dat is echt prima te doen, we hebben gebruik hoeven te maken van Bush toilet. Daarbij hebben we in Tarangire ook stop pilletjes gekregen en die helpen ook wel.

Wat betreft beten van vliegen. Vorige keer hebben we hier lang niet zoveel last van gehad. Draag licht kleurige kleding en neem iets tegen insectenbeet mee.

Maar last dit je niet tegen houden om naar dit prachtige land te gaan. Deze ongemakken zijn bijzaak.

We zitten aan ons laatste ontbijt genieten nog een keer van een omelet en spek, vanaf morgen is het weer niet meer dan een drinkontbijtje en de bruine boterham.

Peter is al klaar en de koffers gaan de auto in. Voor de laatste keer stappen we in de Safari auto. We genieten nog een keer van de omgeving, we worden uitgezwaaid door verschillende antilopen, zebra’s, buffels, gnoes, aapjes en hippo’s en diverse vogels. Ook 3 hyena’s zwaaien ons uit die Bas spot. Dat maakt dat hij de titel meester spotter krijgt!

Bij het vliegveld helpt Peter ons met inchecken en het is al een hele verbetering met de laatste keer dat we vanuit de Serengeti vlogen maar bijzonder is het nog steeds.

Om 11:00 zouden we vliegen maar onze vlucht gaat pas om 11:45…. Die kleine vluchten zijn zo onbetrouwbaar als ik weet niet wat. We landen eerst in Kilimanjaro waarvan we vanavond vertrekken en starten dan door naar Arusha.

In Arusha worden we opgevangen en naar ons dag hotel gebracht. Voordat we daar zijn is het 14:15 en ipv van 18:00 gaan we om 17:00 al weg. Dat is geen dag kamer maar een paar uurtjes kamer… Maar goed.

We gaan lunchen en het is wel een mooie plek. We bestellen allemaal heerlijk een hamburger en frietjes om alvast weer een beetje in Hollandse sferen te komen. Bas en Hies gaan alvast terug naar de kamer, maar ome Willem en ik nemen nog een toetje het is tenslotte nog steeds vakantie!!

Ik heb contact gehad met zeph onze gids uit 2017. Hij was echt top en we hebben zo af en toe nog contact. We hebben zelfs geprobeerd hem nu als gids te krijgen maar het prijsverschil was zo groot dat we toen voor Jambo hebben gekozen die overigens ook alles goed hebben geregeld. Maar goed hij zou om 16:30 zijn, een ieder geval proberen. Om 16:40 lopen we vast richting de auto en dan komt hij er inderdaad aanlopen. Super leuk om hem weer te zien. Helaas hebben we geen tijd wat te drinken omdat we weg moeten…. We praten gauw wat bij en maken een fotootje. We geven hem de M&M’s en Stroopwafels. En dan moeten we helaas al weer afscheid nemen.

We gaan naar de luchthaven en als we in de rij staan om in te checken staan er twee Duitse dames die blijkbaar niet mee kunnen omdat de vlucht overboekt blijkt te zijn, er zijn tien mensen te veel op de vlucht…. Gelukkig kunnen wij wel mee.

Onze vlucht heeft inmiddels een half uur vertraging. Hij is twee uur later uit Amsterdam vertrokken. We zitten in heerlijke stoelen waar we helemaal wegzakken. En dan wachten op het toestel…. Deze is helaas vertraagd en sowieso 2 uur later uit Amsterdam vertrokken.

Uiteindelijk gaan we een uur later weg en nu moeten we eerst nog naar Dar el Salam om mensen uit te laden en nieuwe op te halen.

Zodra we daar zijn gaat gelijk de schoonmaakploeg erdoor om alles in no-time schoon te maken. Er word getankt en er is wissel van de bemanning. Ook moet ze een veiligheid check doen en vragen ze aan iedereen van wie de handbagage is. Dit waarschijnlijk om te kijken of er geen bom is achter gebleven. Dat zou toch jammer zijn.

Er stappen mensen in het toestel die twee dagen gelden al hadden moeten vertrekken, pfff dat is we een toestand hoor nou snap ik ook dat ze overboekt zijn. Misschien heeft dat iets te maken gehad met de storm in Zierikzee dat is ook niet best geweest las ik in de krant. Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland is geweest.

Voor dat we opstijgen val ik in slaap….. ik slaap tot ongeveer twee uur voor we gaan landen. Bas slaapt helaas niet en heeft de hele serie stangen things gekeken. Ook Hies slaapt niet zo veel en Willem heeft ook wel aardig geslapen.

We gaan Ron 8:45 landen ipv 7:30 dus uiteindelijk valt het allemaal mee. Ik ga jullie verder niet vervelen met het ophalen van koffers en de rit naar huis en de poesjes die ik thuis ga knuffelen.

We hebben een super vakantie gehad. Ik heb thuis 15.000 foto’s waar ik door moet, daar gaat gelukkig ook veel van weg…. Ik zal per dag het verslag op onze web-site bijwerken met wat wij denken mooie plaatjes… we hebben nu alleen foto’s van mobiele telefoon gebruikt omdat het te veel werk was. Wil je hier van op de hoogte worden gehouden mail dan naar: esthervanderzouw@ziggo.nl

En hoe gaaf is het dat we nu aftellen voor ons volgende blog nog 67 nachtjes slapen en dan gaan wij het begin van de herfst en bronstige elk bekijken in yellowstone. En ja wij beseffen ons hoe veel geluk we hebben dat we in September weer kunnen reizen, naar nog steeds ons favoriete vakantie land en dan ook nog eens onze favoriete plek! Ook als je hiervan op de hoogte wil worden gehouden stuur even een mail of geef je op voor berichten van pindat. Op het moment dat wij weer gaan plaatsen krijg je een automatisch een mail.

Bedankt voor het mee lezen en vele leuke berichten die we hebben gehad!

En nogmaals laat een beetje dunne poep en pusbulten van steekvliegen je niet tegenhouden van een prachtig avontuur!

Dank je wel Esther dat ik mee kon genieten van jullie prachtige vakantie . Succes met het sorteren van al jullie foto's. Het leuke ervan is dat je de reis nog een keer maakt. Goede terug reis gewenst. Groetjes Franny

Franny schotsman. 2022-06-28 09:06:24

Wat een schitterende reis hebben jullie (weer) gemaakt. Genoten van de verslagen en van de mooie foto's. En wat een heerlijke gedachte dat jullie in september weer naar Amerika gaan, ik kijk nu al uit naar jouw verslagen Esther. Knap van je dat je daarvoor iedere dag de tijd daarvoor neemt.

Ineke 2022-06-28 09:13:26

Het was heel leuk om jullie te volgen. Volgens mij hebben jullie weer een fantastische reis gehad. Op naar de volgende reis. Ik hoop dat jullie ondanks de ellende daar, toch kunnen genieten van Yellowstone. Afrika gaat het toch niet worden voor ons. Canada, USA en Europa trekken ons meer.

Marjon 2022-06-28 10:05:29

Prachtig jongens heb er ook van genoten en wil natuurlijk graag de foto's zien. Bij deze

Amanda 2022-06-28 10:38:35

Genoten van de foto’s en het mooie reisverslag. Ik kijk uit naar september!!

Marian 2022-06-28 11:31:45

Hallo allen, ik vond het superleuk jullie blog te lezen. En heb erg gelachen om de wijze waarop je schreef over het kakprobleem. Lijkt me een geweldig vakantieland. En gaaf dat jullie snel alweer naar de VS gaan. Yellowstone is ook mijn favoriet. Hoop dat de poepproblemen thuis snel over zijn. Benieuwd naar de ‘echte’ foto’s en tot Yellowstone.

Monique68 2022-06-28 18:00:27

Leuk Esther om jullie gevolgd te hebben. Dank! Super dat jullie alweer snel naar de usa gaan! Succes met de foto's.

Anjo 2022-06-28 18:29:09

Het was weer leuk om jullie te volgen en alle foto's te zien al zou het mijn vakantie niet zijn ;). Ik hoop dat jullie dit keer de south loop van Yellowstone gaan bezoeken, in het noorden is nog niet alles open (understatement). Uiteraard ben ik al aangemeld voor updates van jullie volgende reizen (heb ook vooral genoten van jullie Oostenrijk verslag van vorig najaar :) :) :). Tot de volgende keer. Groetjes, Reny

Reny 2022-06-29 06:56:15

Dat is een heel klein toestel waar jullie in gingen😱😱, daar zou ik nou spontaan een poepprobleem van krijgen.. Wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt! Ik ga zo meteen mailen om op de hoogte te blijven van jullie prachtige foto's. En ik kijk uit naar september, Yellowstone staat hoog op mijn verlanglijst dus ik geniet graag al mee via jullie reis!

Caroline 2022-06-29 09:53:54

Wat heerlijk Esther dat we jullie belevenissen weer mochten volgen! Ben heel benieuwd naar de foto's en we praten gauw weer bij onder het genot van een borrel! Groetjes!