Dag 5 Montery naar San Francisco

Verenigde Staten, Monterey

Waanzinning!

Ja ja als ik de eerste keer wakker word is het half 5, gaat steeds beter.... of ik was gewoon heel erg moe! Maar goed ik Dommel nog wat en om 6:30 staan we op. Nog ff gauw verslag van gisteren erop gooien en dan haan we ons aankleden en de koffers vast pakken.

Om 9:00 hebben we walvissen tocht en daarna rijden we door naar San Francisco. Buiten was het om 6:30 nog behoorlijk bewolkt/mistig maar het trekt steeds verder schoon.... de blauwe lucht komt er al aan en dat is tenslotte wat ik heb besteld.
Tegen de tijd dat we naar het ontbijt lopen komen we Hans en Ingrid tegen. Ingrid ziet een beetje tegen de bootreis op en heeft vannacht alle verschillende boot tripjes gemaakt.

Als we aan het ontbijt zitten komen ook de kinders er allemaal aan en ik laat aan Lisa zien hoe ze een American wafel maakt, een emotioneel momentje🤩

Buiten is het frisjes 16 graden maar de lucht word steeds blauwer. We lopen naar Fishermanswarf naar de boot. Er worden nog wat motion sickness pilletjes uit gedeeld en na het horror verhaal van onze gids besluit ook Amber er maar 1 te nemen. De zee ziet er best rustig uit dus wat kan er gebeuren.

Ruben, Bas en ik zitten voor op de boot.... en dan gaan we varen het duurt niet heel lang en we zitten volledig in de mist... lekker dan. Al gauw word het ook koud. Mandy heeft angst om te varen en vroeg me of we contant land zouden zien, nou ja als er niet zo veel mist is wel.
De boot ging behoorlijk over de golven en Ingrid voelde zich niet super fijn. Nou was ze niet de enige er hadden veel mensen last van de golven.

Het is lastig zoeken in de mist want je kan niet heel ver vooruit kijken. Op eens vaarde we uit de mist en gelijk zagen we onze eerste walvissen, in het begin nog een beetje ver weg maar ze kwamen redelijk dicht bij. Ze waren wel wat tammetjes en golfde met de golven mee, we zagen ook geen staartvin. We gingen verder en kwamen een groepje van drie tegen ook wat tammetjes maar wel de staart gezien en hij rolde op de zijkant.

Ze hadden over de radio gehoord dat er een groepje aan het voeren was en daar gingen we naar toe. Onderweg zagen we in de verte er weer twee.
Bij plaats van bestemming zagen we heel veel zeeleeuwen en vogels die op de restjes vis van de walvissen voeren. Ook de walvissen nemen het er goed van ze zijn volop aan het vissen. Ze komen een paar keer een heel eind uit het water en laten volop hun staart zien! Echt zo gaaf. Er zitten er zeker een stuk of 5, zo gaaf. Soms gaan ze vlak naast de boot en Bas kan niet fotograferen met zijn telelens ze zijn te dichtbij…. Maar gelukkig kan ik het wel!

Dit is echt genieten, na ruim een uur dit spektakel te hebben bekeken gaan we verder. De mist is opgetrokken en de zon schijnt volop! Wel is het beren koud op de boot, mijn ballen vriezen eraf en ik heb ze niet eens! Het is niet te geloven maar een eindje verder op doet dit spektakel zich weer voor op een andere plek.
Dan moeten we echt gaan inmiddels ben ik de tel van walvissen kwijt! Mijn lichaams tempratuur is gezakt naar het vriespunt en ik binnen met Amber een warm kopje chocomelk drinken. Ze is gestopt met fotograferen want ze werd misselijk van door de camera kijken.

Toch word de boot weer stil gelegd weer een groep die aan het voeren is. Ik kijk naar buiten en echt recht voor de boot komt er een grote reus omhoog wauw. Toch nog maar even naar buiten. We zien de scholen ansjovis om de boot heen zwemmen. Ze komen regelmatig omhoog en liggen zijwaarts door het water te kronkelen.
We gaan nu echt verder…… En als we bijna aan land zijn horen we dat we 20 walvissen hebben gezien! Wauw wauw wauw, er werd ook gezegd dat ze dit ook niet vaak zelf mee maken….

Aan wal moeten Ingrid en Ruben nog wel even bijkomen en gaan we opzoek naar wat te eten. Het is echt heerlijk weertje, maar helaas kunnen we niet buiten zitten….. achteraf maar goed ook want mijn hoofd is rood en behoorlijk verbrand.

Na de lunch lopen we naar het hotel waar we de auto mochten laten staan en zetten koers naar San Francisco. Het is druk en we doen er uit eindelijk ruim 3 en een half uur over. We hebben een prima hotel in de stad met gratis parkeren. Niet veel later komt ook de fam. Siedenburg eraan.
We spreken om 20:00 af in de lobby om nog een rondje te lopen. We lopen naar Fishermans Warf en eten lekker bij Appelbee’s. Met volle buikjes en zware ogen lopen we terug naar het hotel. Iedereen gaat naar zijn eigen verdieping…. Lekker slapen.

Voor morgen spreken we pas om 10:00 uur even lekker chil!

Wat een waanzinnig mooie foto's!!! Geweldig dat die walvis zo omhoog kwam uit het water, wat een dag! Geniet van San Francisco!!

Caroline 2019-07-25 17:41:26

Wow, wat een spektakel tijdens deze excursie! Hele mooie foto’s...

Jessica 2019-07-25 19:12:59

Wat een prachtige dag en geweldige foto’s. Dat was een belevenis zeg! Wij gaan dat in september doen, ik hoop maar, dat we niet zeeziek worden. Ga wel wat innemen. Ook die foto’s van die zeehonden zo gaaf! Even mak aan morgen, is ook heerlijk! Mooie dag!

Renee 2019-07-25 19:47:00

Indrukwekkend,prachtige foto's echt genieten

Amanda 2019-07-25 21:20:18

Wauw wat een belevenis. Ben zo benieuwd naar alle mooie foto’s.

Esther.oonk@icloud.com 2019-07-25 21:42:12

Geweldige foto,s zo dichtbij uit het water, wat mooi toch.

Alie 2019-07-25 22:41:24

Mooi zeg de walvissen tocht ! Leuk verslag ook!

Sylvia 2019-07-26 07:03:20

Once in a lifetime experience om zoveel walvissen te mogen zien...Geweldig gevoel moet dat zijn geweest..Zo dichtbij...Wauw..... SF is 1 van mijn favoriete steden in de states....Heerlijk om daar te zijn ...Ik geniet van de prachtige foto's en het verhaal. Ik kijk weer uit naar de volgende dag.

Inge 2019-07-26 10:44:48

Zo weer bijgelezen! Wat een mooie en gezellige reis maken jullie! Prachtig al die walvisfoto’s!