De Jagst

Duitsland, Olnhausen

Ik had de keuze om de Kocher of de Jagst te volgen, beiden monden uit in de Neckar. De Jagst is de mooiste route, maar ook de langste met de meeste klimmetjes.

Omdat ik voldoende tijd heb besloot ik voor de mooie route te gaan. Ik denk dat ik vandaag wel 30 heuveltjes over ben gegaan in die 100 kilometer. Niet dat ze hoog zijn maar soms best steil en zo veel achter elkaar maakt het toch tot een onverwacht pittig dagje.

Mijn benzine raakt ook aardig op en hoewel ik in Duitsland vast betere brandstof kan krijgen om op te koken heb ik voor die laatste dagen geen zin om te zoeken. Bij het eerste tankstation vroeg ik netjes of ik een halve liter kon tanken in mijn fles, volgens de bediende was dit verboden bij tankstations in heel Duitsland en met een lege fles reed ik weg. Lesje geleerd; bij het tweede tankstation vulde ik hem gewoon om daarna af te rekenen. Een jongetje liep achter me aan naar binnen om met grote ogen te vragen of ik nou net mijn fiets had afgetankt. De bediende vertelde me lachend dat het 50 cent was en maakte er totaal geen probleem van. Netjes vragen is dus niet altijd de beste strategie...

De temperatuut liep behoorlijk op, in de middag werd het ruim 30 graden en omdat de route veel over afgelegen fietspaden ging was het vinden van fris drinken en eten vandaag niet heel simpel.
Iets voor vijfen reed ik dan toch het kampeerterrein op, voldaan na een lange dag rijden en met mijn pasta en benzine voor de avond.

Overigens kan ik na vandaag rustig zeggen dat op de grote weg rijden soms prettiger is dan op de fiets/wandelpaden. Zoals ik eerder schreef over fietsers vinden ook wandelaars en hondenbezitters het nodig om een pad van ruim 6 meter breed met zijn tweeën te blokkeren. Aan het eind van een afdaling waarna je weer moet klimmen is dit bloedirritant en dit heeft dan ook tot 2x toe tot woordenwisselingen geleid deze morgen. Natuurlijk schiet je er niks mee op want de volgende staat je gewoon weer te blokkeren. Achja...het leven van een vakantiefietser hé...