Een dag vrijgevigheid

Oostenrijk, Wolfsberg

Vanmorgen stond ik iets voor 8 uur weer klaar om te vertrekken, toen ik bezig was de tent op te rollen begon het echter te regenen. Een vriendelijk Nederlands echtpaar bood aan om even in hun voortent te schuilen voordat ik vertrok.

Dit was een goed aanbod, de regen hield aan tot kwart voor 10. Ik kon eindelijk droog op pad, met een gekregen noodrantsoen bestaande uit een grote diversiteit aan verschillende koeken. Genoeg om de hele dag mee door te komen.

Eerst ging ik een beetje binnen door over allerlei heuveltjes door een bos. Hoewel het niet echt op schoot was het wel erg mooi om in deze omgeving rond te rijden.

Na Klagenfurt besloot ik de B70 op te gaan, deze weg gaat van Klagenfurt naar Graz en heeft een minimaal aantal hoogtemeters. Ik wist dat er 2 campings rond de helft van deze weg waren, de eerste wel 11 kilometer landinwaarts en de 2e een heel stuk verder. De afslag voor de eerste camping kwam een stuk eerder dan verwacht, namelijk om half 3 al. Dit was mij te vroeg dus ging ik vrolijk door naar camping nummer 2.

Na een klein klimmetje en de bijbehorende afdaling was ik bij de afslag voor deze zogenaamde camping. Voor het eerst ben ik echt boos geweest over het feit dat iemand het aan durft om iets een camping te noemen. Na enig klimwerk kwam ik in de middle of nowhere terecht waar iemand een kleine tuin had welke alleen uit gras bestond. Afwassen kon in de garage van het huis, douches en toiletten heb ik niet eens gezien. De kosten? 29 euro voor een nacht!

Hoewel ik geen alternatief had vond ik dit echt een slechte optie, te meer omdat ik al een paar uur geen supermarkt had gezien en ook geen eten had ingeslagen. De enige mogelijkheid die ik had was om weer op de fiets te stappen en door te rijden. Inmiddels was het half 5 en ik had besloten dan maar in een hotel te gaan of desnoods ergens wild te gaan kamperen. Op het fietspad richting Wolsberg werd ik aangesproken door een andere fietser, of ik iets nodig had. Toen ik hem vroeg of hij een camping wist begon hij rond te bellen.

Binnen een paar minuten had ik een man uit Wolfsburg zelf aan de lijn, hij moest nog anderhalf uur naar huis rijden maar als ik bij de Mac Donalds op hem zou wachten dan kon ik bij hem in de tuin de tent opzetten, campings waren in de omgeving niet. Zo gezegd zo gedaan en een paar kilometer later had ik de mac gevonden. Met nog een uur te gaan had ik geen zin in een snelle hap maar had ik zin om zelf even wat klaar te maken. Op naar de dichtsbijzijnde supermarkt om daar wat te kopen en op de hoek van de parkeerplaats klaar te maken. Dat moet een apart beeld zijn geweest maar heeft me beter gesmaakt dan een vette hap.

De beste man pikte me op bij de mac en samen fietsten we naar zijn, erg grote, huis. Ik had een keus; of de tent opbouwen of in de logeerkamer overnachten. Tja, niet heel moeilijk natuurlijk. Oja, de kleding ook kunnen wassen en een heerlijke douche. Eenmaal opgefrist hebben we de avond onder het genot van lokale hapjes en drankjes doorgebracht en wat reisverhalen uitgewisseld. Hij is ook een enthousiast fietser, alhoewel hij op zijn wielrenfiets diverse landen heeft bezocht terwijl er een busje mee rijdt als begeleiding, misschien nog niet eens een heel slecht idee.

Kortom een prachtige dag waar ik veel heb kunnen genieten van de prachtige natuur hier en de gastvrijheid van de mensen. Dit soort dagen mogen er veel meer zijn.