Een mooi deel off-road

Tsjechië, Stankov

Deze morgen begon direct avontuurlijk. De hoofdingang was aan de noordkant, met een pittig klinmetje tot de afslag. Op de kaart zag ik ook een uitgang aan de zuidkant, omdat ik weer richting Oostenrijk ging besloot ik deze uitgang te nemen.

Na enkele minuten zat ik in het bos, helemaal niet vervelend om op een bospad te rijden. Ik heb er immers de banden voor... het pad liep al snel dood maar ik had geen zin om te accepteren dat ik terug moest om helemaal om het meer te fietsen. Een half uur heb ik met de fiets aan de hand door de takken geworsteld op weg naar een pad, er moet toch ergens een andere uitgang zijn? Uiteindelijk had ik gelijk maar ik was toch bijna op het punt gekomen terug te keren naar de camping voor de hoofduitgang.

Eenmaal op de juiste weg reed ik gestaag door richting een supermarkt of een bakker om een ontbijt te scoren. In een klein dorpje zag ik een klein lokaal supermarktje, altijd leuk om in die kleine marktjes je benodigdheden te halen. Helaas viel de sandwich heel erg tegen, de yoghurt waar ik eigenlijk wel zin in had lag helaas buiten de koeling en al 3 dagen over datum...dat heb je dan wel weer.

De enige optie was doorfietsen en voor een vroege lunch gaan. Ondanks dat ik om 10 uur de sandwich had gehad zette ik de fiets om kwart voor 12 de fiets alweer neer bij een restaurant wat er gezellig uit zag. Wederom een teleurstelling; de omelet heb ik niet vaak nog treuriger gezien.

Nog maar 35 kilometer te gaan dus dan maar naar de camping toe en in de avond de ‘voedselervaring’ van de dag goed maken. Het weet sloeg plots om en zo zat ik weer in een stortbui. Net midden op een klim in het bekende ‘grote niets’ dus schuilen was er niet bij. De bui verdween na ongeveer een half uur net zo plotseling als dat deze gekomen was.

De laatste 15 kilometer kwam ik weer in een bos terecht. Een uur lang off road rijden door een bos met redelijke paden is echt erg leuk om te doen, zeker als je weet dat je in de goede richting gaat. Na een uur of wat kwam ik bij een camping aan bij het meer waar ik wou overnachten. Mijn camping lag echter aan de andere kant dus ik fietste nog even door. Blijkbaar is dit meer omringd door campings die als het ware in elkaar over lopen, binnen 2 kilometer waren er ruim 10.

Ik sta op een camping net buiten de drukke rij omdat ik in het dorp, het liefst op loopafstand, een goed restaurant wou zoeken voor de avond. Hoewel nog steeds erg druk was het op mijn camping was het hier nog te doen. Het restaurant in het dorp was niet fantastisch maar ik heb in ieder geval nog iets gegeten wat op voedsel lijkt. Hopelijk morgen weer betere ervaringen op dit vlak..

Hi Sjoerd, iedereen treft wel eens dag waarop het werk niet heel makkelijk van zijn/haar handen glijdt. Blijkbaar trof jij vandaag zo'n dag, kan dus gebeuren. Blijkbaar nemen Tsjechen het niet zo nauw met de houdbaarheidsdatum, je past er wel voor op.