Vertrouwd terrein

Oostenrijk, Finkenstein am Faaker See

De camping waar ik gisteren verbleef bleek inderdaad de laatste te zijn tot Oostenrijk. Ik was niet de enige fietser die dat had uigezocht, de grensovergang die ik nam is een populaire omdat deze relatief makkelijk te bereiken is, het hoogste punt is volgens mij 800 meter maar dit punt wordt bereikt door ongeveer 80 kilometer heel langzaam te stijgen.
Op de camping stonden we uiteindelijk met een stuk of 15 fietsers uit allerlei landen. Interessant om te zien hoe veel troep iedereen mee neemt, wat dat betreft valt het bij mij reuze mee.

Vanmorgen begon ik op tijd, ik wou het hoogste punt het liefst in de ochtend bereiken zodat ik, als het in de middag weer zo heet zou worden, voornamelijk hoefde af te dalen in de warmte. Om 12 uur precies bereikte ik het hoogste punt op zo’n 15 kilometer van de grens.

Na dit punt ging het razendsnel en binnen no-time reed ik in Oostenrijk. Ineens werden er routes voor fietsers aangegeven en voor ik het wist reed ik heerlijk door een bos langs een riviertje naar mijn bestemming.

Helaas lijkt er een vloek te liggen op het betreden van een nieuw land, ook vandaag was er op mijn eerste dag in een nieuw land weer regen. Bij de camping eerst maar even een warme douche genomen om op te warmen, een keer een andere reden om te douchen....
Na een uur stopte het, in ieder geval voorlopig, met regenen en kon ik mijn tentje weer opzetten. Ik hoop dat het vannacht en morgen allemaal droog blijft maar de verwachtingen zijn niet hoopgevend.

Morgen zal ik in ieder geval weer koers zetten naar het oosten. Mijn volgende doel is het bereiken van Gyór, in Hongarije, op dat punt zal ik weer een keuze moeten maken hoe ik verder ga fietsen. Gelukkig hoef ik die keuze pas over 4 tot 6 dagen te maken. Salzburg zal ik op deze reis in ieder geval niet aan doen.