Heerlijke route naar de kust

Kroatië, Senj

Vanochtend bij het water halen sprak een van de vele Nederlanders op de camping me aan. De afgelopen maand heb ik vele malen mijn verhaal gedaan en ik voel me steeds meer een toeristische attractie. Het is wel erg leuk om de reacties van mensen te zien als ze de reisplannen horen. Sommigen verklaren me voor gek, anderen willen graag een foto, en in sommige gevallen beide.

Na mijn verhaal 3 maal verteld te hebben toch op pad voor weer een nieuwe etappe, een nieuwe maand. Wat een vreemd idee toch eigenlijk dat ik een maand op pad ben en nu pas bijna op 10% van de (geplande) reisafstand ben.

De route van vandaag was ontzetten makkelijk, Senj ligt aan het eind van de weg die in Duga Resa begint. De hele dag geen kaart bekeken en simpelweg de weg kunnen volgen. Het was wel weer behoorlijk klimmen en dalen, met een maximale hoogte van 888 meter. Het ging vandaag wel heel geleidelijk allemaal, de maximale helling die ik heb gezien was 8%. Het dalen ging tot maximaal 50 kilometer per uur, waar ik eergisteren nog met 65 per uur naar beneden ging.

Ondanks dat ik de laatste tijd weinig fietsers zie, wat erg jammer is, hebben automobilisten nu meer oog voor me. Velen toeteren als ze me passeren waarna er een of enkele duimen uit de ramen omhoog komen. Ook tijdens afdalingen blijven sommigen achter me rijden terwijl ze er al lang langs kunnen, om me dan na enkele minuten alsnog te passeren en (waarschijnlijk) iets positiefs toe te roepen.

En als klap op de vuurpijl, bij het bereiken van Senj direct een grote supermarkt gevonden waar ik alles voor het weekend heb kunnen inslaan, om vervolgens ongeveer 500 meter verder een camping te vinden. Soms lijkt het toch allemaal perfect te gaan.

Voor het eerst deze vakantie kunnen zwemmen in de zee, een stuk kouder dan het balatonmeer maar wel lekker na een dag waarbij de temperatuur heel aangenaam rond de 30 graden bleef hangen.

Morgen moet ik naar schatting weer een etappe van 100 kilometer doen om de volgende camping te bereiken, daarna ben ik in het toeristische deel van Kroatië waar ik enige tijd zal doorbrengen.

hallo sjoerd .ik vindt het geweldig watje doet en vooral met je was uitvinding marktplaats is er blij mee nog een prettige reis veder veel plezier.