De keus is gemaakt

Frankrijk, Zonza

Vandaag was de dag van de waarheid. De makkelijke weg zou de afslag rechts naar de haven zijn geweest maar na een beetje nachtrust en een goed gesprek met Christian over dit soort ervaringen op een fietstocht heb ik gekozen voor de afslag naar links, een klim van (bijna) 1.000 meter over een afstand van 20 kilometer.

Het was een bijzondere ervaring. Ik heb eerder beklimmingen gemaakt die ongeveer het dubbele waren van dit maar vandaag was bijzonder zwaar en interessant. Het zware zat hem naast de brandende zon ook in het feit dat we te vroeg in Porto Vecchio waren om een degelijk ontbijt te krijgen en er was onverwachts niks te krijgen tot we in Zonza waren. Op een paar croissantjes en wat restjes die we nog in de tassen hadden zitten van de laatste dagen hebben we de route afgelegd, wat waren we blij om in Zonza om 4 uur eindelijk iets degelijks te kunnen eten!

Het bijzondere van deze klim was de hoeveelheid fietsers. Op zo’n klim spreek je onverwachts veel mensen die ook even onderweg zijn en je haalt elkaar steeds weer in omdat iedereen zijn eigen schaduwplekken zoekt om korte rustpauzes in te lassen. Heel erg leuk om op die manier samen deze berg te beklimmen.

Ik zal er niet over liegen, vandaag heb ik echt afgezien. Dit wist ik van te voren maar ik wist ook dat het vanaf nu prachtig zou worden. Dit begon al bij het stuwmeer 100 meter voor de top en zal de komende dagen hopelijk zo blijven. Nu ik eenmaal op deze hoogte zit en kan genieten van de uitzichten weet ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt en overheerst, zoals meestal, het genieten.

We hebben vandaag de route tot het eind uitgestippeld, we kwamen erachter dat we 2 dagen over hebben omdat we ruim de tijd hebben op dit eiland. We kiezen ervoor om die 2 dagen hier te gebruiken. Het voelt in dit dorpje heel prettig voor ons beiden en we kunnen wel een dag van de fiets gebruiken om de wondjes wat meer te laten helen. We hebben besloten morgen een canyoning trip te maken en overmorgen staat er een korte rondrit op het programma.

Dit laatste is weliswaar met de fiets maar we kunnen voor de verandering de tent laten staan en zonder bagage fietsen. Dit gaan 2 heerlijke dagen worden en de dagen daarna tot Bastia beloven ook erg mooi worden. Dit is dan ook de reden dat de keuze vanmorgen op de afslag naar links is gevallen.