Albanië, een totaal nieuwe ervaring

Albanië, Barbullush

We wouden vroeg op staan, we zouden de kust verlaten en eigenlijk geen idee hoe bergachtig het zou worden. Ook de grens met Albanië kon wel eens lastiger worden dan overgangen hiervoor en dan de onbekende omstandigheden hier qua asfalt.

Vroeg vertrekken is gelukt, om kwart voor 7 zaten we op de fiets. Gelijk een klim van ongeveer 200 meter over enkele kilometers. Gelukkig was het nog fris dus ondanks dat het veel tijd kostte was het niet heel zwaar.

Na deze klim zijn we over een soort plateau met redelijk gelijke hoogtes richting de grens gefietst. Dat ging boven verwachting goed en een kilometer of 10 voor de grens even gestopt bij een supermarkt. Vers water gehaald en daar kwam een andere fietser aan. Weer een Duitser...Reimond uit de omgeving van Kalkar, lekker dichtbij dus.

Hij fietste vandaag nog naar Tirana en met zijn drieën zijn we de grens gepasseerd. Roma's die bedelen, kinderen die high fives geven als je langsfietst, paard en wagen, dure auto's...een land met grote verschillen. De omstandigheden om te fietsen zijn goed, tot nu toe alleen goed asfalt gehad en ook brede wegen. Ik voel me op de weg zelfs veiliger dan in sommige delen van Kroatië.

Met zijn drieën middagpauze genomen, nog voor 12 uur! Het was niet zo gastvrij als we hadden verwacht van een Albanees maar de kwaliteit was goed. Daarna zijn we nog 10 kilometer samen gefietst waarna Reimond rechts ging naar Tirana en wij links voor de laatste 3 kilometer naar de camping.

Ik had 3 dagen geleden gelezen dat er op deze locatie een Nederlands gezin een camping is begonnen. Al 27 kilometer van te voren was er een perfecte bewegwijzering. Voor de rest van de dorpen en steden is het volgens mij wat minder aangegeven maar ik geloof dat er niet zo heel veel wegen zijn dus het probleem wordt nu vooral de steile bergen en de hoogtes die ik op moet zoeken.

Vanavond en morgen ga ik samen met Christian enkele dingen uitzoeken, misschien is de kust van Albanië en dan onderlangs door Griekenland een betere optie. Wel meer kilometers maar als ik dan hellingen van 15-20% kan ontwijken is me dat wel een paar extra kilometers waard.

Alleen jammer dat de lens van de camera vies is geworden vandaag, vanaf morgen weer goede kwaliteit foto's van de route Barbullush - Tirana.

En nu alweer in Albanië! Leuk dat Reimond ook nog met jullie meegefietst heeft. Gezellig die afwisseling in gezelschap! Hellingen van 15 - 20 procent lijkt me inderdaad niet te doen, hopelijk kun je die vermijden! Benieuwd naar je verdere reis door Albanië. Groetjes?