Bratislava, voor mij geen succes

Hongarije, Mosonmagyaróvár

Vanacht heb ik een best slechte nacht gehad. Eerst kwam ik slecht in slaap omdat het nog behoorlijk benauwd was. Eenmaal in slaap schrok ik wakker, ik voelde dat er iets niet helemaal goed was. Het was ook wel duidelijk wat er aan de hand was, het was flink aan het waaien en ik had ineens geen buitentent meer. Deze hing gelukkig nog aan 1 haring te wapperen.

Tussen 1 en 2 ben ik flink tegen de wind aan het vechten geweest, uiteindelijk de buitentent terug op zijn plek kunnen krijgen en verstevigd met wat extra haringen. Fijn dat ik die nog had bewaard vanuit Duitsland.

Jochen en ik hadden het plan om rond half 9 te vertrekken, ik voelde me vanochtend nog zo moe dat ik wat langer bleef liggen. Jochen had wel een goede nachtrust dus om half 9, toen ik net mijn eitje aan het bakken was, vertrok hij. We hadden afgesproken om 12 uur bij het raadhuis van Bratislava elkaar weer te zien, alleen als je genoeg van de stad had gezien en als je dan niet meer dan een kwartier hoefde te wachten.

Ik was om kwart voor 11 in de voorstad van Bratislava dus dacht mooi even door de binnenstad te kunnen fietsen. Er waren echter bouwwerkzaamheden op het fietspad en omdat ik geen woord begreep van wat er stond ben ik flink aan het dwalen geweest door de buitenwijken. Geen mens die Duits of Engels sprak en de bordjes werd ik niet veel wijzer van.

Uiteindelijk kwam er een Slowaak naar me toe die wel goed Engels sprak. Hij is vorig jaar van Bratislava naar Portugal gefietst en vond het nu wel leuk mij weer op de juiste fietsroute te krijgen. Rond half 2 fietste ik langs de historische binnenstad, aan de verkeerde kant van de donau. Ik vond het wel goed geweest in Slowakije. De stad heb ik dus niet echt gezien en kan ik ook niet veel over zeggen. Het enige dat ik kan zeggen is dat je in de buitenwijken duidelijk communistische sporen terugziet in de blokflats, niks aan.

Goed, Jurgen zie ik waarschijnlijk niet snel weer. Misschien als we toevallig dezelfde camping bij Boedapest kiezen over 2 of 3 dagen. Dan maar alleen Hongarije binnen fietsen. Vanaf de grens heb ik echt genoten van iedere kilometer hier. Wat een fantastisch land tot het punt waar ik nu ben! De mensen zijn zeer aanspreekbaar en de prijzen zijn echt belachelijk goedkoop. De camping kost dan wel 15 euro als je het omrekend, maar broodjes kan je hier voor 5 cent krijgen en ik ben net uit eten geweest voor 5 euro (inclusief fooi....). Het was dan niet heel luxe maar ik denk dat je voor dit menu in Oostenrijk tussen de 10 en 15 euro kwijt zou zijn.

De camping is echt fantastisch weer! Er zit een hotel bij met een sauna en zwembad voor de gasten. Daarnaast heb je vrij toegang tot het thermische bad naast de camping. Zo groot en relaxed ken ik de zwembaden in Nederland niet. Volgens mij waren hier 6 verschillende baden waarbij bij ieder bad aangegeven was wat de temperatuur van het water was. Dit varieerde van 28 tot 38 graden, 1 bad overdekt en de rest buiten. Bij die buitenbaden was dan weer de helft met een soort van plastic overdekt zodat je toch veel schaduw kon opzoeken!

Ik ga ervan uit dat ik de komende week in Hongarije zal doorbrengen en als dit de standaard is dan zal ik weinig koken en heel veel genieten. Over 2 of 3 dagen zal ik mij in Boedapest vestigen. Er is nu al 3 maal geadviseerd om 1 dag voor Boeda en 1 dag voor Pest te nemen. Dit zijn eigenlijk 2 steden die door de donau gescheiden worden. Ook voor deze stad zijn tips welkom!

Zóóó, Sjoerd, het lijkt erop dat het avontuur nu toch écht op gang komt. Wát geniet we samen met vele mensen uit onze omgeving van je verhalen.....

Jeff 2015-07-20 21:18:40

Onderweg misschien nog maar meer haringen scoren.je weet maar nooit welk weer je nog meer krijgt.

marianne 2015-07-20 21:28:00

Hoi Sjoerd Hopelijk heb je vanacht een goede nachtrust. Je hebt weer een mooi verhaal geschreven. En de fotos zijn ook weer mooi. Veel succes met de reis naar Hongarije, geniet ervan. xxxxxxxx