Samen fietsen is toch ook wel leuk

Oostenrijk, Petronell-Carnuntum

Gisteravond naar de grillabend gegaan. Als ik weer zoiets tegen kom ga ik graag even de andere kant op, een oude man met een trekzak die allemaal zogenaamde meezingers speelt, niks voor mij. Ook was het eten en drinken slecht geregeld, na een uur had ik mijn eerste drankje en na een broodje met een soort van kaasworst ging de bbq al uit. Wat dat betreft heb ik dus een teleurstellende avond gehad. Toch kan ik met veel plezier terugkijken op deze avond, want wat ik nou toch heb meegemaakt....

Voor de 3e avond op rij stond ik met een Tsjechisch echtpaar op dezelfde camping en ze nodigden me uit om bij hun te komen zitten. Heel leuk, alleen een grote taalbarrière. Daarom maar beiden een vertaalapp erbij gepakt en ik kon van het Nederlands naar het Slowaaks vertalen, hij eerst van Tsjechisch naar Duits, maar halverwege de avond had hij ook Nederlands gevonden. Op die manier konden wel goed met elkaar praten. Wat het voor mij nog leuker maakte was dat er links en rechts Nederlanders zaten, toen de man 'goedemorgen' wou uitspreken hielpen de Nederlanders hier maar wat graag mee!
Leuk detail; de Nederlanders die rechts van ons zaten heb ik eerder deze vakantie al een avond mee doorgebracht op een camping iets verder terug langs de Donau. Dat is toch wel genieten dat je zo toch een beetje samen vakantie viert.

Vanochtend nog even een foto laten maken samen met de Tsjechen. Daarna op pad, richting Bratislava. Nog niet zo lang op de weg kwam de Duitser die vanochtend de foto gemaakt heeft, Jochen, naast me fietsen. Hij is op weg naar Roemenië en we bleken een behoorlijk gelijk tempo te hebben. De route van vandaag was eigenlijk heel saai, lange rechte wegen en zelfs de brug van de foto was lang, namelijk 2 km. We hebben de hele dag samengefietst, tot we om half 3 op een camping kwamen op ongeveer kilometer afstand van Bratislava. Vanwege de temperatuur houden wel het vandaag bij 65 kilometer en dan kunnen we morgen in de ochtend Bratislava bekijken om dan door te fietsen naar Hongarije. Hoe lang we samen blijven hebben we nog niet afgesproken. Gewoon per dag bekijken.

Nadat we de hitte hebben afgewacht op de camping zijn we in de namiddag nog even een rondje om het dorp gefietst om enkele monumenten te bekijken. Er was van het amfitheater zo weinig over dat ik er geen eens een foto van heb genomen. Een overwinningstoren was ook behoorlijk verwoest, maar met een schaalmodel ernaast kan je toch nog een redelijk beeld vormen van wat het geweest moet zijn. Niet heel bijzonder maar als je er toch bent best leuk om zo even wat historie van de regio te een bekijken.

Klinkt gezellig allemaal Sjoerd! En eindelijk een foto met jou erop! Man, wat ben je bruin en gespierd!! ;) Met je doorzettingsvermogen zit het wel goed! De fietstocht op zich bewijst dat natuurlijk al, maar praten via een vertaal-app vergt ook het nodige geduld lijkt me! Geniet maar lekker verder!

Lianne 2015-07-20 13:30:50

Hallo Sjoerd Nu kom ik al ruim 30 jaar in oostenrijk maar de fotos die je nu stuurt dat heb ik nog nooit gezien zelfs mijn vrouw die oosterijkse van geboorte is kent het niet.Man wat mooi de eerst volgende keer ga ik op zoek om het te zien Groetjes en succes Bertus

Bertus de Wals 2015-07-20 15:01:05

Sjoerd ondernemer,wat top allemaal en zo elke dag je verhaal te lezen moet het wel goed met je gaan.En denk dat je het behoorlijk naar je zin hebt.Dat maakt je reis plezierige en zo nu en dan een aansluiter mooi man.ik kan dan alleen maar zeggen hou vol!! We lezen hier elke dag je reisverslag en bekijken je foto's Succes en de groeten Erik

Erik otter 2015-07-20 16:25:48

Zo te lezen gaat het goed met je. Je maakt een mooie reis met mooieverhalen. Qua temperatuur zal het nog niet snel dalen. In Kroatiƫ was het een dikke 36 graden... Succes met je verdere reis. GENIET ervan!!