Laatste nacht aan de kaspische zee

Iran, Ramsar

Wederom een heerlijk teperatuurtje en een plezier om op de fiets te zitten. We vertrokken zowaar om 9 uur en hadden al een lekker uitzwaaiontbijt erop zitten en mijn remmen waren gefixt. Ik heb nog steeds een fietsenmaker nodig maar ik kan het vliegveld nu zeker weten halen.

Bij een supermarktje kwam weer een hele groep om ons heen staan en kregen we een alcohol vrij biertje aangeboden. Dit zal dan toch het dichtst in de buurt van bier komen in Iran. De mannen hebben de nodige foto's kunnen maken en wij hadden weer energie om verder te gaan. Ondanks dat deze taferelen erg bekend aan het worden zijn is er toch een verschil met bijvoorbeeld Turkije. Hier laten ze je gaan nadat je de tijd voor ze genomen hebt, in Turkije houden ze je het liefst de komende uren aan de praat.

Omdat het zulk mooi weer was wouden we graag onze tenten nog een keer gebruiken. Rond 4 uur begonnen we plekken te bekijken en helaas konden we niet iets vinden wat ons beide aanstond. Om 5 uur vonden we dan toch een stuk gras voor het strand in een of ander dorpje.

Ook in dit dorp lijken de mensen gereserveerd. Het is geen enkel probleem dat we de tenten hier opzetten volgens enkele voorbijgangers, daarna liepen ze rustig door en hebben we ze niet weer gezien. Ook andere mensen zien ons overduidelijk maar lijken ons de rust te gunnen die we graag nemen na een dag van meer dan 100 kilometer.

Morgen wacht de afslag naar de grote klim. De bergketen zien we al een aantal dagen en ik ben best benieuwd hoe het is daar boven. Als het goed is beginnen we na 80 kilometer aan de klim en kunnen we onderaan de berg ergens overnachten. Hopelijk zijn we dan in 2 dagen over de berg.