Nationaal park Krka

Kroatië, Lozovac

De muziek eindigde om 3 uur, ik had eigenlijk een vroeger einde verwacht want het begon al om half 10. Toen de grote mensenmassa huiswaarts keerde kon ik mooi mijn tentje openen en direct gaan slapen. Voor een keer had ik de meeste luxe, sommigen lagen op parkbankjes, anderen op het grasveld.

Ik kon dus gewoon goed slapen, niet erg lang want om half 7 begon het weer wat drukker te worden om me heen. Dan maar de boel inpakken en het feestterrein verlaten.

Om kwart over 7 zat ik op mijn fiets, eerst in het centrum even 5 liter water uit de drinkwaterbron halen en dan op naar de kust. Ik wist dat het een langere route zou worden dan gisteren, en dat had ik er voor over. Nog heel even getwijfeld om vanaf Knin de afslag Split te nemen, dan zou ik daar met 102 kilometer zijn. Misschien had ik dat gedaan als ik gisteren meer van het nationaal park had gezien. Nu dus terug in de richting van Šibenek, snel bereikte ik de eerste waterval van 7. Dit was al om half 9 en ik was de enige op die plek. Heel relaxed van de natuur kunnen genieten, ik vond het niet spectaculair maar wel mooi om even rond het water rond te lopen.

De route vervolgde zich naar een 2e waterval. Een daling met haarspeldbochten en 11% later zat ik in een behoorlijk dal, hier was het zo druk dat ik mijn fiets niet achter wou laten dus de omgeving alleen vanaf de weg bekeken. Ook erg mooi, en achteraf maar goed ook dat ik rustig door fietste. De klim die volgde werd namelijk een lange, en een snikhete. Bij vertrek was het 30 graden, in de middag is het 45 graden geweest en de wegen waren vrijwel allemaal zonder schaduw.

Al met al was deze route iets te veel van het goede. Om 4 uur kwam ik op een camping aan die ik gisteren op de weg naar Knin ook had gezien. Een goede camping, met een klein zwembadje waar ik voor 60 kuna mag overnachten. Dat is in Kroatië voor een camping echt spotgoedkoop.

Dat was weer 101 kilometer van mijn reis, mooie natuur maar die oven waar ik me in begeef staat toch wel erg hoog. De weersverwachting is dat de komende 4 dagen ook zo zijn, daarom ga ik de ongeveer 100 kilometer naar Split in 2 dagen doen en dan ga ik daar weer een rustdag nemen om hopelijk een dag mee te kunnen op een duikboot.

Pfff ik moet er niet aan denken om met 45 graden zo'n afstand te fietsen! Goed plan van je om die 100 km op te splitsen over 2 dagen zodat je het met die hitte voorzichtig aan kan doen! En daarna op je rustdag lekker genieten van het duiken, hopelijk. Mooie foto's weer, ik geniet ervan!