Een dag overleven

Kroatië, Stobreč

Een dag waarvan ik van te voren wist dat ik er een paar van zou krijgen. Ik fiets al dagen lang over weg nummer 8. Dit is de kustweg die helemaal van Rijeka naar Dubrovnik gaat. Heel veel toeristen en eigenlijk vanaf het eerste moment alleen last gehad van bussen.

Ik wou er niet te veel over klagen. Toch heb ik dagen lang het gevoel dat er een prijs wordt gegeven aan de chauffeur die het dichtst langs fietsers kan rijden zonder deze te raken. Tot vandaag ging het altijd goed, ik hoor ze aankomen en indien mogelijk ga ik de een berm in.

Vandaag was helaas anders. Vlak voor Split veranderde de toeristische kustweg ineens in een autobaan. Oeps, ze gaan hier over 2 banen met 100 per uur en ik moest volgens de borden de linkerbaan aanhouden. Niet heel druk achter me, dus ik ga richting linkerbaan. Na een paar seconde een bus luid claxonneren rechts van me, uiteraard schrik je daarvan maar gelukkig hield ik het stuur recht. Niet veel verder was een afslag naar een dorp, een blik op de kaart gaf me vertrouwen dat ik met een omweg via dat dorp ook wel in Split kon komen.

Bij het uitrijden van het dorp kwam ik weer op weg 8. Ik zag een bord met einde autobaan en vanaf hier was het wel 2-baans maar maximale snelheden van 40 per uur door wegwerkzaamheden. Dat moet te doen zijn...en zolang de wegwerkzaamheden duurden lukte het ook en voelde ik me veilig. Helaas, bij het inrijden van Split werd de snelheid weer hoger en ik moest zoeken naar de juiste weg, vele afslagen en veel borden. Laat het verkeer maar om mij heen gaan en dan kom ik er wel. Alleen de buschauffeurs met een kenteken van Kroatië gingen luid toeterend vlak langs me.

Ik was er helemaal klaar mee voor vandaag en gelukkig zag ik dat er een camping op 5 kilometer was, nog even rustig blijven en dan zou ik mijn doel hebben bereikt. En daar gebeurde het; ik was halverwege een bushalte rechts van mij toen er de zoveelste claxon naast me afging, een chauffeur vond het nodig mij op dat punt nog te passeren en de bus door mij en mijn fiets te boren, het was hem ook nog gelukt ook als ik niet naar rechts stuurde.

Ik was woedend, bij het passeren 'klopte' ik op zijn raam om even verhaal te halen. Helaas ging ik zo langzaam, het was immers heuvelopwaarts, en klopte ik iets te hard waardoor ik mijn fiets voor het eerst niet onder controle had. Na 3.370 kilometer ben ik voor het eerst gevallen, gelukkig geen schade en nergens pijn.

Laat ik het erop houden dat ik me maar gewoon rustig moet houden in het verkeer. Dit was uiteraard niet nodig maar toch, van mij mogen ze van het ns-personeel afblijven. Ga rustig naar Kroatië als je je uit wil leven....

De camping bevalt overigens wel erg goed, wel wat aan de dure kant maar er zit een duikcentrum op het terrein! Natuurlijk gelijk even geïnformeerd en ik kan morgen om 10 uur met de boot mee naar een stek op ongeveer 10 minuten varen van hier. Daar zullen we tot maximaal 10 meter gaan waar volgens de beste man heel veel vis te zien is.

Ik heb er ontzettend veel zin in en hoop dat ik de 3.000 kilometer op een mooie manier kan vieren. Wat ik de rest van de dag allemaal moet gaan doen weet ik eigenlijk niet. Ik wil niet naar Split op de fiets vanwege mijn onveilige gevoel vandaag en uiteraard ga ik ook niet met de bus. Wie weet ontmoet ik nog wel iemand waardoor mijn plannen vanzelf duidelijk worden...

Zo dat was een spannend verhaal,,wat een mafkezen daar in Kroatie,,en voor de verdere reis kijk goed uit.

Annie kimmels 2015-08-08 19:19:11

Hoi Sjoerd Toch een dag dat het anders loopt. Hopelijk heb je vanaf morgen weer betere wegen waar je wel op je gemak kunt genieten. Gelukkig dat jij verder niks hebt en dat de fiets ook niet kapot is. Opa heeft trouwens zijn arm in het gips hij is ook met de fiets gevallen, gelukkig is het alleen zijn hand waar een breuk(je) zit, verder is alles goed. Nog heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeel plezier met je reis, en dat je nog weer mooie plannen hebt. xxx van muppet

anke en opa kimmels 2015-08-08 19:19:58

Jeetje man, zoals al eerder gezegd door Annie, mafkezen, je vind ze óveral, vooral in zulke landen geldt....wees op je hoede voor dat soort gespuis, sommigen dóen het erom, oorlogen ontstaan daar niet voor niets en wát is makkelijkker dan fietsertje pesten....Laat je niet kisten en uit de tent lokken, maar houd je rustig en ga vooral geen confrontaties aan....Zet hem op Sjoerd......!!!!!

Jeff 2015-08-08 20:18:37

Dat klinkt heftig allemaal, zeg! Morgen lekker je zinnen verzetten onder water! Ben benieuwd wat je dán tegen komt....

Lianne 2015-08-08 20:40:55

Je maakt de verhalen zo wel heel spannend Sjoerd! Vervelend dat je gevallen bent, maar gelukkig niks aan overgehouden.. :)

Anouk 2015-08-08 21:17:18

Trek je niets aan van die mafkezen, negeren is het beste wat je kunt doen en houd je ogen en oren goed open, dan kom je veilig over. Gr. Wipi

Wipi 2015-08-08 21:37:29

Pfffff, wat een avontuur! Wij dachten dat het aan ons lag, die toeterende automobilisten wanneer we op de fiets zaten.... Kroaten zijn duidelijk geen fietsers gewend of hebben er weinig begrip voor. Helaas!! Morgen fijne dag met duiken, geniet en laad op voor je volgende tocht!

Rianne 2015-08-08 21:38:47

Heftig verhaal, wat jammer dat er zo weinig rekening wordt gehouden met fietsers! Maar heel voorzichtig aan verder in Kroatië ... Veel plezier morgen met duiken!