Dat was het dan

India, Chennai

De afgelopen dagen heb ik me voor het overgrote deel van de tijd verstopt in mijn hostel. De straat voor het hostel was ontzettend druk en de paar plekken die ik bezocht had waren niet veel beter. Ik had geen zin om voor iedere meter te vechten en constant nee te moeten zeggen tegen iedereen. Wat was ik blij dat mijn vlucht naar Bangkok vandaag op het schema stond.

Ik heb wel leuke toeristen ontmoet en heb een park bezocht in Delhi waar het eerlijk waar mooi was maar ik kon me er niet toe zetten te genieten. Vandaag vertrok ik half 11 naar het vliegveld. Mijn eerste vlucht had vertraging waardoor ik in plaats van 2 een half uur nog maar anderhalf uur had om over te stappen. Helaas, de gate was onbemand toen ik aankwam en toen er eindelijk iemand van de maatschappij was mocht ik niet meer inchecken. Kortom, ik ben gestrand in Chennai.

Zoals zo vaak de laatste tijd begon ik weer te twijfelen of ik deze reis door moest zetten of dat het tijd word om naar huis te gaan. Na contact met thuis heb ik besloten dat ik Nieuw Zeeland niet ga bereiken. Ik ga mijn reis naar huis plannen en ga genieten van een kerstfeest zoals ik hem ken en ik stop met reizen. Het is een vreemd gevoel maar ik denk op dit moment dat dit de juiste keus is. Het is me het geld, de energie en de stress simpelweg niet waard om nu weer verder te gaan om een heleboel hordes op te zoeken. Ik heb het doel van mijn reis gedeeltelijk bereikt; ik ben in contact gekomen met hele interessante mensen in allerlei landen. Ik heb veel geleerd en weet hoe andere mensen zich moeten redden in verschillende landen. Wat een geluk heb ik dat ik in Nederland ben geboren, wat een geluk dat ik de kans kreeg om tot hier te reizen.

Ik heb het afgelopen half jaar ontzettend uitgekeken naar de reacties die jullie regelmatig achterlieten op mijn updates. Ik vond het leuk om te zien dat ik niet alleen voor mezelf schreef maar dat er ook mensen in Nederland met me mee leefden. Bedankt daarvoor en ik zie jullie vast snel weer!

Een hele ervaring! Succes met de reis terug.

Altwin 2015-12-13 22:01:56

Je hebt groot gelijk, blijft een vreemde cultuur. Je hebt in een half jaar wel veel bijzondere dingen mee gemaakt. Tot snel!

Nick en Anouk 2015-12-13 22:05:51

Fijn om weer wat van je te lezen. je hebt alweer van alles meegemaakt. Wij vinden het jammer dat je de reis niet kunt afmaken na wat wij lezen, het is al een hele presentatie wat je hebt gefietst. Toch nog succes met de voorbereidingen. Groetjes opa en anke

anke kimmels 2015-12-13 22:06:54

Hè Sjoerd, Deze ervaring heb je mooi opgedaan en een mooie reis met verschillende mensen en culturen beleefd! En al met al toch heel wat gefietst! Succes met de terugreis.

Monica 2015-12-13 22:08:39

Ha Sjoerd, Jammer dat je je reis niet kunt afmaken. Toch heb je een geweldige ervaring opgedaan en veel van de wereld gezien! Een hele prestatie! Je gaat nu terug naar huis.....goede reis terug en we hopen je gauw een keertje te zien! Groetjes, Dik en Ina

ina 2015-12-13 22:27:48

Goed dat je je gevoel volgt Sjoerd! Je hebt heel veel meegemaakt, gezien en ervaren afgelopen maanden... een hele rijkdom om mee huiswaarts te nemen. Ik kan me voorstellen dat je uitkijkt naar een oude, vertrouwde kerst met je familie en vrienden 🎄 Goede thuisreis Sjoerd!

Heleen 2015-12-13 22:32:33

Sjoerd wat een moedige besluit. Vooral dat je al zo ver bent gekomen en dan de handdoek in de ring gooit haha.Maar wat jij op je reis gezien en mee gemaakt hebt moet geweldig zijn.Maar kerstfeest thuis is het aller mooist. Sjoerd fijne feestdagen en bedankt voor je reisverhalen.

Erik 2015-12-13 22:49:15

Tjee Sjoerd, deze hadden wij niet zien aankomen. Het zal een moeilijke beslissing zijn geweest! Dapper dat je hem hebt genomen. De ervaring van afgelopen half jaar is uniek, erg knap dat je zo ver gekomen bent! Nu lekker terug naar Nederland en bij je familie zijn. De wereld kan je altijd nog verder verkennen, je hebt al meer gezien dan de gemiddelde mens. Hele goede reis terug en geniet van de feestdagen!!

Rianne en Wipi 2015-12-13 23:56:57

Hallo Sjoerd Ik werd van morgen wakker en een van de eerste dingen die ik doe is de computer aan zwengelen om te kijken of er nog post is gekomen.Wat zag een bult post met die van jouw erbij dat moet eerst gelezen worden.En wat lees ik je gaat stoppen! Ik kan me voorstellen dat dat een moeilijke beslissing is geweest om na een half jaar de pijp aan maarten te geven.Heel veel sterkte om deze beslissing te verwerken.Maar ik blijf jaloers je hebt heel veel meegemaakt en gezien dan menig ander mens.Een hele goede reis fijne feestdagen en geniet er nog van want wat geweest is kunnen ze je niet meer afpakken groetjes Bertus de Wals

Bertus de Wals 2015-12-14 07:45:17

Hoi Sjoerd Ja soms moet je beslissingen nemen,en dat is niet altijd gemakkelijk. Maar ik denk dat een Kerst thuis echt heel fijn zal zijn. Ik heb in ieder geval genoten van je verhalen. Dankje wel groetjes Annie Kimmels

Annie Kimmels 2015-12-14 08:52:07

Hoi Sjoerd, Weet je nog dat ik je 11 juli tegenkwam in Neuremberg Duitsland? Ik wel hoor! Ik heb al je blogs gelezen. Man wat een reis heb jij gemaakt! Diep respect voor jou! Pas las ik een interessante uitspraak van Bear Gryll: 'Sometimes it is worth losing a battle to win the war'. Toegeven dat het voor nu mooi is geweest, vereist soms veel moed en karakter, dan om tegen beter weten is door te gaan. Dat maakte je een dappere overwinnende strijder. Geniet van je verdere reis, makker. Groeten Dieck van Maanen

Dieck van Maanen 2015-12-14 15:08:45

Sjoerd, Een knappe keuze en een goeie denk ik! Je gevoel volgen is wel belangrijk denk ik en uiteindelijk gaat het toch om genieten volgens mij. Alles wat je tot nu toe gezien en gedaan hebt is bijzonder en dat pakt niemand je meer af! Een hele goeie reis terug en geniet van je kerstdagen in een vertrouwde omgeving!

Thomas 2015-12-14 19:42:04

Sjoerd, ik denk ook dat je een goede keuze maakt! Trots op je dat je zover bent gekomen! Ervaringen in de pocket! Heeft niet iedereen. Ik wens je een goede terug reis en fijne feestdagen. Ik hoop dat we je weer snel zullen zien! Als je weer zin hebt in volleyballen, Tornax zoekt nog een enthousiaste trainer zoals jij!

Corry Giesen 2015-12-14 20:26:48

Beste Sjoerd, Wij hebben jou ontmoet in Au an der Donau en daarna nog in Wenen. Wij fietsten tot Boedapest maar jij ging veel verder. Al je verhalen hebben we met heel veel plezier en respect gelezen. We merkten de laatste weken dat je niet echt meer genoot en de reis steeds zwaarder voor je werd. Wees trots op wat je allemaal hebt gezien en bereikt. Dank je wel voor je prachtige verslagen...geniet van je thuiskomst ......en blijf vooral ook fietsen. Jan en Rika uit Vught

Jan en Rika 2015-12-14 21:10:34

Hé Sjoerd, al met al een giga-avontuur. Voor ons lezers spannend om te volgen, maar vooral voor jou een onvergetelijke ervaring. Vanaf het begin hebben we jou hier thuis dagelijks gevolgd en zagen met spanning uit naar je volgende blog. En nu dan die blog van de 13e.,......wat jammer. Toch denken we, net als jij, dat je er goed aan doet, luisteren naar jezelf en vooral niet doorgaan om bang te zijn anderen teleur te stellen. Je zal vast en zeker wel ooit weer eens de kracht en moed kunnen opbrengen om het weer op te pakken. Vooralsnog wensen we je een héééle goede terugreis en thuiskomst. Alvast fijne feestdagen gewenst samen met je familie en vrienden.