Een nacht in Slowakije

Slowakije, Senec

Vandaag stond er weer een korte rit op het programma. Het is even heel goed plannen om de campings op een goede afstand van elkaar te vinden waardoor de ene dag erg kort is en de andere een uitdaging is.

Vandaag zou de route eerst naar Bratislava gaan waar ik de Donau zou kunnen oversteken om daarna weer naar het noord-oosten te rijden. In totaal rond de 70 vlakke kilometers en ik had nog wat Hongaars geld over wat ik liever op maak dan mee naar huis neem. Ik heb nog geen Hongaarse kapper gehad dus ik dacht dat het een mooi moment was om te kijken wat de prijs en kwaliteit daarvan is. Helaas was het Engels en het Duits van deze vrouw niet goed waardoor ik bang was dat ze me niet goed begreep. Zo enthousiast als ze met de tondeuse aan de slag ging...achja in de laatste 3 weken tot huis groeit er een heleboel weer aan dus laat het maar gebeuren.

Nog even de haren gewassen en toen kwam de rekening, 1.700 florint (5 euro nogwat) Ik had dit bedrag nog ongeveer op zak en had dus goed gegokt. De portemonnee is nu weer voor de euro’s. Dit zal morgen weer veranderen, dan zal ik alweer in Tjechië zijn.

Na de kapper keek ik nog eens goed naar de route en ik zag een stukje voor Bratislava een pontje ingetekend. Dit zou me een flink aantal saaie kilometers in en uit de stad rijden schelen en de binnenstad wou ik vandaag toch niet bekijken. Om half 11 kwam ik aan bij de pont om er achter te komen dat deze pas vanaf 11 uur ging varen. Even het stoeltje in elkaar zetten en een verplichte pauze inlassen, na de pont hoefde ik nog maar 28 kilometer dus even wachten was helemaal niet erg.

De laatste kilometers gingen over uitstekende fietspaden en over een goede weg. Helaas speelt de wind nog steeds een vervelend spelletje met me, ik hoop echt dat de windrichting gaat veranderen. Mijn koers gaat in ieder geval licht veranderen, ik heb hier mijn meest oostelijke locatie van de tocht bereikt.

De camping, 10 jaar geleden nog tot beste van Slowakije uitgeroepen, ligt bij een meertje waar vele Tjechen en Slowaken naartoe komen. Ik ben hier al 2x gewaarschuwd mijn spullen naar binnen te halen omdat diefstal hier veel voor komt, de fiets zit vast aan de tent en de tassen passen best binnen dus ik ga er van uit dat het goed zal komen. Ik hoop het...