Boedapest in een dag

Hongarije, Budapest

Dit is nou typisch een dag dat ik het jammer vindt dat er een maximum van 12 foto's per dag is. Ik zal jullie een kleine selectie geven van al het moois dat ik vandaag gezien heb geven.

Eerst wil ik toch nog een leuk moment van gisteravond met jullie delen. Bij aankomst begroette mijn buurman, een motorrijder, me netjes in het Engels. Na het eten en schrijven van mijn blog ging ik maar eens naar hem toe. Het bleek een Pool te zijn die niet heel goed Engels sprak maar net genoeg om elkaar te begrijpen. Hij had 'hele goede Poolse wodka' mee, of ik samen met hem wat wou drinken. Goed, dat moet ik ook proberen want in Kazachstan zal het erg beledigend zijn als ik het afsla. Dan maar voor die tijd aan de smaak gewend raken. Eigenlijk nog best lekker ook, daarom draaide hij een tweede klein flesje los en toen we die op hadden moest hij niet meer, over 8 uur ging hij weer rijden dus ging de dop erop en moest ik beloven dat laatste beetje op te drinken als ik weer een nieuwe ontmoeting met iemand heb. Dat komt vast goed...

Vanochtend ging ik maar eens op zoek naar een 24 uurs ov ticket. Binnen een kwartier een automaat gevonden, nu nog even goed uitviegelieren hoe het systeem hier werkt. Tot half 11 simpelweg overal ingestapt en proberen de routes te volgen aan de hand van het stadsplan wat ik had. Ik leek het aardig door te hebben en dus maar eens naar het citadel. Dit is het hoogste punt met een mooi uitzicht. Een flinke klim bood me inderdaad een mooi zicht op Pest, maar helaas was de citadel gesloten in verband met een renovatie.

De tweede stop was bij 1 van de thermalbaden. Ik heb ervoor gekozen de grootste van Europa te bezoeken. Ik las in ieder geval dat dit de grootste in zijn soort was, maar wat ze precies met soort bedoelen ben ik niet achter gekomen.
Na 2 uur had ik het wel gezien, mijn dooie huidcellen zijn weer losgeweekt en zelfs enkele wondjes aan mijn voeten en benen waren zichtbaar beter geworden!

Daarna met de metro terug naar de camping, bij nog 3 stops uitgestapt om enkele populaire bezienswaardigheden te bekijken. Wat zijn er toch mooie dingen te bekijken in deze stad!
Ik ga vanavond denk ik nog even met de tram langs de donau heen en weer als het donker is. Lijkt me wel mooi om de stad nog een keer op die manier te zien!

Enige probleem is dat ik officieel toch geen ticket voor het ov heb, bij een van de laatste haltes werd ik voor de 5e keer vandaag gecontroleerd op mijn vervoerbewijs. Zegt die man ineens dat ik alleen het bonnetje maar had, er hadden 2 papieren uit de automaat moeten komen...
Ik heb vanochtend nog nagevraagd aan een conductrice of ik het goede vervoerbewijs had en die zei van wel...ik snap het dus niet goed maar ik denk dat ik met het bonnetje vanavond voldoende bewijs van betaling heb om nog een half uurtje van de tram gebruik te maken.

Morgen fiets ik naar het Ballatonmeer toe, als ik goed fiets zal ik er in ongeveer 80 kilometer zijn volgens de mensen hier. Het is echter mijn eerste route sinds Nederland zonder bordjes om te volgen dus ik ben benieuwd hoe dat zal gaan.

Hoi Sjoerd Het is nog steeds leuk om je te volgen. Het is net of ik een beetje op vakantie ben, Zo,n goedkope vakantie heb ik nog nooit gehad, En nog leuk ook Groetjes en tot de volgende keer maar weer

Annie Kimmels 2015-07-24 19:10:42

Hallo Sjoerd Ik kan er niet genoeg van krijgen al die prachtige fotos van de steden die bezoekt en dan die mooie verslagen grandioos. Blijf gezond en veel plezier groetjes Bertus

Bertus de Wals 2015-07-24 19:30:36

Hoi Sjoerd. Fijn dat het goed gaat en dat je mooie bezienswaardigheden opzoekt, dat maak ik uit je verhalen. Heel veel plezier maar weer met je reis. De volgende reactie zal je wel van opa krijgen. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx van anke en opa,

anke kimmels 2015-07-24 19:55:57

Hoi Sjoerd, Genoten van je prachtige foto's van Boedapest! Inderdaad net of ik ook een beetje op vakantie ben en dat komt goed uit aangezien wij deze vakantie bij huis blijven. Superleuk om jouw verhalen te lezen! Goede reis morgen naar het Ballatonmeer, lijkt me ook heel mooi!