Een zware tocht

Hongarije, Mosonmagyaróvár

De dag van vandaag voerde langs de zijweggetjes van Hongarije. Weinig dorpjes maar veel kleine wegen en eens sterke wind was mijn lot deze ochtend. De kleine wegen zijn niet zoals bij ons, je moet constant de gaten in de weg ontwijken en als er een tractor aankomt dan heeft die ongeveer een halve meter speling aan weerszijden van de weg.
En er komen nogal wat tractoren langs op zo’n ochtend....

Op een gegeven moment dacht ik slim een fietsroute over los grind te nemen langs een beekje die binnendoor naar het stadje waar ik nu ben zou moeten gaan. Dit klopte wel, alleen had ik dan ergens linksaf moeten slaan. Een zware sluiproute leverde me helaas geen voordeel op en 20 kilometer ten oosten van deze stad kwam ik op de ‘grote’ toegangsweg. Helaas stond er een stevige wind tegen waardoor vooral de laatste kilometers loodzwaar waren.

Wat ook niet meewerkte was het feit dat de zijkant, ongeveer een meter uit de berm, ontzettend slecht was en dus reed ik vooral midden op de weg. Op een grote toegangsweg met vele vrachtwagens en bussen is dit niet mijn favoriete positie op de weg en ik was dan ook ontzettend blij toen ik na 2 uur tegen de wind in zwoegen eindelijk de stad bereikte.

Uiteindelijk kwam ik rond 2 uur aan bij de camping. Het relaxen kon al met al toch mooi op tijd beginnen.
De hele namiddag heb ik mij in het thermal bad begeven waar ik vooral veel in het heilbad heb gelegen. Het water hier zou een helende werking hebben en tijdens mijn vorige reis waren inderdaad alle wondjes verdwenen na een bezoek aan dit bad. Na de val in Italië blijft de wond aan mijn arm toch meer aanwezig dan ik had gehoopt, deze middag is die echter alweer ruim een kwart kleiner geworden. Heel bijzonder hoe goed dit water werkt....

Tijdens het heerlijke avondeten in een restaurantje nabij heb ik mijn volgende dagen ingepland. In 3 dagen fiets ik naar Brno en daarna zal ik meer naar het westen gaan. Ik ben erg nieuwschierig naar het fietsen in Slowakije en Tjechië, dit zal nieuw voor me zijn.

.. ha die Sjoerd, wat een mooie en leuke updates vent. Wat maak je leuke, fijne en bijzonder dingen mee. En je moet het maar kunnen durven zo alleen door Europa fietsen. Hier is het warm, zeg gerust heet met ergens tussen de 35 en 37 graden vandaag en morgen.. dus hoop dat het niet zooooo warm is tijdens je tochten. Geniet van al het leuks en moois en pas goed op jezelf!! Dobrý výlet (= Goede reis in het Slowaaks). Groet Koos