Het klimmen is begonnen

Kroatië, Tuheljske Toplice

Heerlijk bijgeslapen, om kwart voor 9 ging de bel. Alan was iets eerder maar ik was toch eigenlijk al een beetje aan het wachten. Hij had toch geen ontbijt meegenomen, hij was zijn sleutels kwijtgeraakt en kon dus niet naar zijn huis toe.

Geen nood, ik probeer altijd iets van brood bij me te hebben dus ik kon gewoon ontbijten. Normaal drink ik in de ochtend uitsluitend water en dus was er vandaag een ongekende luxe, vruchtensap, koffie en Poolse wodka. Ik vond Alan eigenlijk wel de geschikte persoon om het laatste beetje mee te delen, ondanks dat het mijn ontbijt was.

Na het eten nog even de tuin in gegaan, een heel fruitparadijs was hier aangelegd. Ik mocht plukken wat ik wou, lekker voor onderweg. Er was 1 vrucht die ik bijzonder lekker vond, ik herken hem niet als iets wat we in Nederland kunnen krijgen maar daar heb ik een zakje van meegenomen.

Rond 10 uur zat ik weer op mijn fiets. Dit keer beloofde het een korte route te worden. Volgens Alan was het 60 á 70 kilometer. Welke route hij dan zou nemen weet ik niet, maar ik heb er weer een dag van ongeveer 130 kilometer op zitten. Het eerste deel ging heel voorspoedig, ik dacht dat het nog maar 1 of 2 uur fietsen zou zijn naar de camping dus nam ik eens een sportieve route. Dat heb ik geweten, ondanks de kaart ben ik toch flink aan het dwalen gekomen. Uiteindelijk zag ik dan toch het juiste dorp aangegeven, nog 15 kilometer en dan zou ik in een dorp met camping zijn.

Na 10 kilometer kwam ik langs een zwembad met een 4 sterren hotel, hierna ging de weg voor de 5e keer vandaag omhoog voor een hoogteverschil van minimaal 100 meter. In het dorp aangekomen bleek er helemaal geen camping te zijn! Er was er wel 1, maar dan ongeveer 8 kilometer terug. Na even doorvragen bleek bij het hotel een camping te zijn. Uiteindelijk ben ik hier ongeveer kwart voor 9 aangekomen.

Ondanks dat het allemaal wat tegen zat met de afstanden heb ik best van de eerste 4 klimmetjes kunnen genieten, en vooral van de afdalingen. 50 kilometer per uur heb ik meerdere malen verbroken en het hoogste wat ik op de teller heb gezien was iets in de 60. Als ik eraan denk zoek ik mijn maximumsnelheid nog een keer op. Verbazingwekkend hoe stabiel mijn fiets overigens blijft bij deze snelheden.