Welkom in (winderig) Hongarije

Hongarije, Bük

Vanmorgen had ik er blijkbaar zin in. Om half 8 stond ik verbaasd bij een volledig bepakte fiets, ik wist niet dat ik alles zo snel kon inpakken.

Het was goed ook dat ik op tijd kon vertrekken, met temperaturen in de middag van boven de 30 graden was het niet heel vervelend dat ik de meeste kilometers in de ochtend kon maken.

In Oostenrijk was het nog redelijk veel op en af maar nooit meer dan 150 meter per klimmetje. Helaas was de hoofdweg hier omgetoverd tot autoweg, op zondagmorgen durfde ik het wel aan om een stukje van 5 kilometer op een stukje te fietsen waar de enkele auto’s ruimte genoeg hadden om me te passeren, vandaag was het echter te druk en moest ik de zijwegen nemen, vandaar iets meer klimwerk.

Omdat geen fietsvakantie compleet is zonder ergens plotseling in een overgroeide berm of in een weiland te staan liep ik plotseling met de fiets aan de hand een stukje langs een klooster waar een overgroeid ‘pad’ was. Snel vond ik de weg terug en kon ik door naar Hongarije.

Dit land is heel vergelijkbaar met Nederland qua fietsomstandigheden, veel vlak en heel veel wind. Vandaag duurde het even voordat ik kon profiteren van de wind maar de laatste 8 kilometers waren heel prettig.

Na veel dagen op de camping mijn eigen kostje klaargemaakt te hebben zat ik vandaag weer in een restaurant. Even wat anders dan pasta. En wat een enorme hoeveelheden serveren ze hier zeg, ik dacht even een fietsershoeveelheid te krijgen maar alle gerechten zijn hier enorm.

Morgen hoop ik op een gunstige wind, ik blijf in de grensstreek en zal op een camping een stuk ten westen van Gyór verblijven. Hier was ik 3 jaar geleden op mijn eerste dag in Hongarije en in mijn herinnering was dit een prettig dorp. Toen heb ik te weinig geprofiteerd van deze plek door een late aankomst, dit keer wil ik het anders doen en gezien de afstand en het vlakke profiel moet dat toch goedkomen.